حامیان حقوق حیوانات با اعضای شورای شهر گفت وگو کردند


حامیان حقوق حیوانات با اعضای شورای شهر گفت وگو کردند

تهران- ایرنا- اعضای انجمن‌های حامی حقوق حیوانات با اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهری امروز (پنجشنبه) در محل ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران، نشست مشترک برگزار و گفت و گو کردند.

به گزارش ایرنا نشست مشترک اعضای انجمن های حامی حقوق حیوانات با اعضای شورای شهر و مدیران شهری در حالی برگزار شد که روز دوشنبه گذشته شماری از مدافعان حقوق حیوانات در اعتراض به نحوه کشتار سگ‌های بی‌صاحب مقابل شهرداری تهران تجمع کردند که این تجمع به درگیری و بازداشت برخی معترضان انجامید.

بر اساس این گزارش معترضان به نحوه کشتار سگ‌ها با استفاده از تزریق اسید یا سم و دیگر شیوه‌های غیرانسانی اعتراض داشتند و خواهان برخورد با عوامل این اقدامات شدند.

بیشترین موضع گیری رسمی از سوی شورای شهر انجام شد
حسن خلیل آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این نشست با بیان اینکه بیشترین موضع‌گیری رسمی در خصوص از بین بردن سگ ها از سوی اعضای شورای شهر تهران انجام شد، گفت: اصولا حیوانات و انسانها باید در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند و ما حق نداریم به حیوانات تعدی کنیم و آنها را از بین ببریم.
وی گفت:‌ چند هکتار زمین در منطقه کهریزک در اختیار شهرداری تهران قرار دارد که زباله ها را در آنجا انباشت کرده و حیواناتی که جمع‌آوری می‌شود، در آنجا نگهداری می‌شود.
خلیل آبادی با اشاره به بازدید خود از محل نگهداری سگ‌ها افزود: در بازدید از این محدوده هیچ موضوع ناراحت کننده‌ای وجود نداشت اما زمانی که این فیلم در فضای مجازی پخش شد باز هم از محدوده بازدید کردیم و باز هم هیچ موضوع ناراحت کننده‌ای ندیدیم.
ایجاد سامانه اعلام اذیت و آزار حیوانات
سرهنگ مرادی معاون اجتماعی رئیس پلیس تهران بزرگ نیز در این نشست اظهار داشت: ایجاد سامانه اعلام اذیت و آزار حیوانات ذیل سامانه ۱۱۰ در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: نگرانی و دلسوزی حامیان حیوانات قابل احترام است و ما نیز از این اتفاق ناخوشایند تاسف می‌خوریم.
معاون اجتماعی رئیس پلیس تهران بزرگ تاکید کرد: حقوق حیوانات باید بر اساس آموزه‌های دینی رعایت شود.
مرادی ادامه داد : مدیریت شهری باید با ایجاد سامانه های هوشمند نظارتی و کنترلی پیشرفته، بر محل نگهداری سگ‌ها نظارت داشته باشد و از طریق سامانه شفافیت اطلاعات را در اختیار مردم و شهروندان قرار دهد.
وی با اشاره به تجمع روز دوشنبه مقابل شهرداری تهران گفت: تجمع باید قانون مدار باشد و با مجوز شورای تامین برگزار شود اما تخریب اموال عمومی از نظر قانون رفتار صحیحی نیست.
معاون اجتماعی فاتب ادامه داد: برخی از رفتار اعتراض آمیز موج سازی می کنند؛ نباید به گونه‌ای تجمع انجام شود که دشمن از این تجمعات سوء استفاده کند.
وی با بیان اینکه پلیس به عنوان ضابط قضایی به این موضوع ورود کرده است، افزود: پلیس موضوع روز دوشنبه و کسانی که قصد سوء استفاده و ایجاد خسارت به اموال عمومی را داشتند بررسی می‌کند.

سازمان مشاغل نباید متولی جمع آوری حیوانات باشد
ابراهیم امینی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست با بیان اینکه نباید جمع‌آوری حیوانات توسط شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران باشد گفت: شهرداری تهران محیط زیست دارد و قطعا کسانی که در اداره کل محیط زیست شهرداری فعال هستند تخصص بیشتری برای جمع‌آوری و ساماندهی حیوانات دارند.
وی گفت: محیط زیست تمام مواردی است که انسان در ایجاد آن نقشی نداشته است و حیوانات از جمله سگ ها همواره بیشترین همزیستی مسالمت‌آمیز را با انسان‌ها داشته‌اند.
امینی ادامه داد : همواره انسان ها برای ایجاد امنیت و آرامش از سگ ها بهره می گرفتند و اگر در فقه اسلامی سگ را نجس العین می دانند، از سوی دیگر خرید و فروش سگ شکاری و سگ گله را حلال می‌دانند و حتی خوردن صیدی که توسط سگ شکاری انجام می‌شود را برای انسان حلال می داند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در برخی کشورها سگ‌ها سرویس های ویژه ای به انسان ها ارائه می کنند که حضور آنان در زندگی انسان ضروری می شود.

از سگ های بی صاحب برای پاسبانی محلات استفاده شود
ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در این نشست با بیان اینکه با عقیم سازی سگ‌ها مخالف هستم، چرا که با این کار چرخه طبیعی را دستکاری می کنیم، گفت: باید بررسی کرد که آیا تعداد سگ‌های بلاصاحب نسبت به وسعت شهر تهران زیاد است یا خیر.
وی با بیان این که می‌توان از سگ ها برای پاسبانی محل استفاده کرد، تاکید کرد: شاید برخی از معضلات اجتماعی با حضور سگ ها در محلات کاهش یابد.
خداکرمی با تاکید بر ضرورت برون‌سپاری در حوزه جمع آوری حیوانات و نگهداری آنان به نهادهای تخصصی گفت: جمع آوری و نگهداری حیوانات از جمله سگ ها را به نهادهای تخصصی مانند دامپزشکی ها بسپاریم.

نیازمند مدیریت مشارکتی هستیم

انصاری مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران نیز در این نشست با بیان اینکه دغدغه حامیان محیط زیست قابل تقدیر است، گفت: نظارت بر جمع آوری حیوانات در هفته جاری به محیط‌زیست شهرداری واگذار شده است.
وی تاکید کرد: در فرایند نظارت و احصاء گلوگاه ها نیازمند همکاری نهادهای تخصصی و سمن‌ها هستیم.

جای خالی سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت برای کنترل جمعیت حیوانات

مجید مجیدی نوا معاون سازمان مشاغل شهرداری تهران نیز در این نشست اظهارداشت: جای سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت در کنار شهرداری تهران برای کنترل جمعیت حیوانات شهری خالی است.
وی ادامه داد: این نوع کار، کاری جمعی است و صرفاً نمی توان از شهرداری تهران انتظار داشت، بلکه جمع آوری و ساماندهی حیوانات نیازمند عزم ملی می‌باشد.
مجیدی با بیان این که بهسازی نقاهتگاه های سگ های ولگرد، ایجاد استخرهای آب، گندزدایی و انگل زدایی از این حیوانات از مدت ها قبل آغاز شده است، گفت: انتشار فیلم از بین بردن سگ ها برای ما هم ناراحت کننده بود و پیمانکار قبل از روز دوشنبه (روزی که حامیان محیط زیست در مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند) خلع ید شد و کلیه پرسنل آنجا نیز تغییر کرد.
وی گفت: تا اطلاع ثانوی نگهداری و جمع‌آوری حیوانات به صورت امانی انجام می شود.
مجیدی تأکید کرد: پیگیر تخلفات پیمانکار هستیم و موارد را به حامیان محیط زیست اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در این سازمان دو اقدام کوتاه مدت و بلند مدت را در دستور کار داریم، اظهار داشت: افزایش کیفیت و ایجاد محیط بهتر در نقاهتگاه های حیوانات به عنوان راه حل کوتاه مدت در دستور کار است و در بلند مدت نیز با حضور مشاوران در این سازمان استراتژی و سیاست گذاری هایی را مشخص خواهیم کرد.
مجیدی عنوان کرد: مقدمات اولیه انجام شده است که از زمان زنده گیری سگ تا ساماندهی آن از طریق سامانه ای برای شهروندان قابل رویت باشد.
وی درباره رهاسازی سگ ها نیز گفت : شهروندان در این خصوص مطالباتی دارند و گاهی رهاسازی حیوانات مشکلاتی را ایجاد می کند اما در حال حاضر سگها در منطقه تلو، سرخه حصار و دهکده مهربانی در منطقه ۲۲ رهاسازی می‌شوند.

ایجاد کارگروه ویژه رسیدگی به اتفاقات اخیر و پیگیری دغدغه ها و مطالبات حامیان حقوق حیوانات

حجت نظری رئیس ستاد سمن های شهر تهران و عضو شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص اظهار داشت؛ باید گفت که اگر اتفاقی رخ داده این اتفاق اراده مدیریت شهری نبوده است و هیچ یک از ما مصون از خطا و اشتباه نیستیم اما من قول می دهم که دیگر از عبارت سگ ولگرد استفاده نکنیم.
وی تاکید کرد: آمادگی داریم تا کارگروهی برای رسیدگی به اتفاقات اخیر و پیگیری دغدغه ها و مطالبات حامیان حقوق حیوانات تشکیل داده و موضوع را پیگیری کنیم.
نظری گفت: در این کارگروه دو پناه‌گاه دار، دو دامپزشک، دو حقوقدان، دو سمن فعال، شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران، سازمان مدیریت پسماند، ستاد توان افزایی و اداره کل محیط زیست شهرداری تهران حضور خواهند داشت.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه پیشنهادات این کارگروه از طریق مراجع ذیربط پیگیری می شود، اظهار داشت: گاهی ممکن است این کارگروه پیشنهادی را برای دولت داشته باشد و یا اینکه بخواهند موضوعی از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری شود که تلاش می‌کنیم این پیگیری ها را انجام دهیم.
وی همچنین از حامیان حقوق حیوانات خواست تا طرح‌ها و پیشنهاداتی را که احساس می کنند برای شهر تهران مفید است ارائه کنند.

به گزارش ایرنا در این جلسه حامیان حقوق حیوانات و نمایندگان سمن های که در این حوزه فعالیت دارند، تاکید داشتند که عقیم سازی حیوانات از جمله سگ ها باید از طریق نهادهای تخصصی انجام شود و شهرداری تهران در این خصوص نهاد تخصصی نیست.
همچنین فعالان محیط زیست در این جلسه اظهار داشتند که ساخت و سازهای بی رویه در ارتفاعات بالای ۲۰۰۰ متر تهران موجب شده است تا حیوانات پناهگاه های خود را از دست بدهند.
برخی از فعالان محیط زیست حاضر در این جلسه از اعضای شورای شهر خواستند تا کارهای شعاری انجام ندهند و جمع آوری سگ های بدون صاحب را به عهده سمن‌هایی که در این حوزه تخصص دارند واگذار کنند.

به گفته یکی از حامیان حیوانات، شهرداری تهران برای جمع آوری سگ‌ها میلیاردها تومان هزینه می‌کند اما این اعتبارات باید در جای خود و به درستی هزینه شود.
همچنین این افراد از اعضای شورای شهر خواستند تا در خصوص جمع آوری سگ‌های بلاصاحب از متخصصان دامپزشکی استفاده کنند و بر نوع عملکرد و نوع جمع‌آوری سگ ها نظارت وجود داشته باشد.

تهرام/ ۷۲۴۴//۱۳۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در حیفا