داوطلبان یونسکو آسیاب میرزا نصرالله مهریز را مرمت کردند


داوطلبان یونسکو آسیاب میرزا نصرالله مهریز را مرمت کردند

یزد- ایرنا- مسئول پایگاه میراث جهانی باغ ایرانی پهلوانپور مهریز می‌گوید: اعضای گروه داوطلبان سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) ، آسیاب تاریخی میرزا نصرالله این شهرستان را که از آثار دوره قاجاریه است و در پایین دست این اثر طبیعی قرا دارد، مرمت و بهسازی کردند.

الهام جلوداری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این عملیات به مدت سه روز انجام شد و شامل بدنه‌سازی ، تعمیر، بازسازی و گل اندود فضای داخلی آسیاب بود.

وی ادامه داد: بخش مرکزی آسیاب که اصلی‌ترین قسمت بناست شامل فضایی با پلان مربع در وسط و چهار صفه در طرفین است.

این مسئول خاطر نشان کرد: صفه ضلع غربی محل قرار گیری سنگ آسیاب و دیگر اجزای مربوط به تهیه آرد گندم و دیگر صفه‌ها کاربری با رانداز و محل نشستن و استراحت مسافران را دارد.

جلوداری تصریح کرد: مجموعه فضای مرکزی و صفه‌های مجاور با تکنیک طاق و تویزه پوشیده شده است.

به گفته وی، از دیگر فضاهای آسیاب سه اتاقی است که در قسمت ورودی بنا قرار دارد و بیشتر جنبه خدماتی (انبار و اصطبل) داشته است.

برای دومین سال متوالی، فعالیت فرهنگی و عمرانی ۲۰ نفر از داوطلبان ایرانی و خارجی از کشورهای اسپانیا، روسیه، فرانسه ، مجارستان، ایتالیا و بلژیک از ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۸ در باغ پهلوانپور آغاز شد و ۱۳ روز ادامه دارد.

شهرستان مهریز شش هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و مرکز آن در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد و در مجاورت جاده اصلی تهران - یزد - بندرعباس - کرمان به شرق و جنوب کشور قرار دارد.

این شهرستان یک بخش مرکزی و پنج دهستان به نام های ارنان، بهادران، تنگچنار، خورمیر و میانکوه است.

بنای مهریز را به «مهرنگار» دختر «انوشیروان» ساسانی نسبت داده اند و تاکنون بیش از ۶۰۰ اثر تاریخی در زمینه های مختلف در این شهرستان شناسایی شد .

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان