مدارس هیئت‌امنایی شاهرود میراث گذشتگان/ تغییرات هدفمند در مدارس


مدارس هیئت‌امنایی شاهرود میراث گذشتگان/ تغییرات هدفمند در مدارس

شاهرود - خانواده‌های شاهرودی معتقند افزایش مدارس هیئت‌امنایی نسبت به دیگر مدارس دولتی در کنار مسائلی چون ثبت‌نام، تغییرات انبوه در مدارس و دریافت هزینه فرهنگی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – محمدحسین عابدی: افزایش بی‌رویه مدارس هیئت‌امنایی در شاهرود طی سال‌های گذشته و عدم تناسب آن‌ها نسبت به دیگر مدارس دولتی این روزها نارضایتی‌های فراوانی را بین خانواده‌های این شهرستان که می‌خواهند دانش‌آموزانشان را ثبت‌نام کنند، ایجاد کرده است.

افزایش چشم‌گیر مدارس امنایی کار را به‌جایی رسانده که برای مثال تعداد خیلی کمی دبیرستان‌ نوبت دوم متوسط پسرانه دولتی در شاهرود باقی مانده و این در حالی است که مابقی مدارس مقطع متوسطه دوم همگی امنایی و یا غیرانتفاعی هستند که اداره آموزش‌وپرورش با اصراری عجیب آن‌ها را غیردولتی می‌خواند.

مدارس هیئت‌امنایی که قرار بود مشکلات دانش آموزان را رفع کند امروز با تعددشان خود به یک مشکل بدل شده اند از سوی دیگر اگر آمار مدارس شهری شاهرود را در قیاس با کل مدارس بگیریم متوجه می‌شویم که بیشترین مدارس امنایی در کل استان سمنان متعلق به شاهرود است. حتی این شهرستان از مجموع کل مدارس امنایی سمنان و سرخه و گرمسار هم بیشتر مدرسه امنایی دارد.

مدارس هیئت‌امنایی شاهرود میراث گذشتگان/ تغییرات هدفمند در مدارس

عدم وجود مدارس دولتی کافی

عدم وجود مدارس دولتی کافی در شاهرود اما ازدحام شدیدی را در مقابل برخی مدارس همچون دبیرستان آیت‌الله خامنه‌ای به وجود آورده است بازدید میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد این مدرسه در روزهای دوشنبه و چهارشنبه میزبان پذیرش دانش آموزان است اما حیاط مدرسه و حتی مقابل درب آن مملو از جمعیت می‌شود.

مردمی که حق خود می‌دانند، فرزندشان را در مدرسه دولتی ثبت‌نام کنند اما رویه غلطی که اداره کل آموزش‌وپرورش در شاهرود در پیش‌گرفته این حق را از درصد قابل توجهی سلب کرده است. این دبیرستان دولتی پسرانه در شاهرود آن‌قدر با ازدحام مواجه است که گویی اگر دو هزار دانش‌آموز را هم ثبت‌نام کند هنوز جمعیت تمام نمی‌شوند.

یکی از شهروندان شاهرودی در این زمینه می‌گوید: دو بار آمده‌ام تا فرزندم را ثبت‌نام کنم ولی می‌گویند جا نیست، داخل نشوید، گروه‌گروه بروید، روز چهارشنبه همان هفته ساعت ۷:۳۰ صبح آمدیم بازهم نفر صدم بودیم، همه کلافه شده‌اند و نمی‌دانند باید چه کنند؟ من نمی‌خواهم فرزندم را در مدرسه غیر انتفاعی ثبت‌نام کنم و حال باید چه‌کار کنم؟ باید اعتراضمان را به چه کسی ارائه کنیم؟

خانم اکبری که سرپرست خانواده است، می‌گوید: خانه ما نزدیک این مدرسه است و از سوی دیگر هزینه مدرسه غیر دولتی را ندارم، عجیب است که ما حتی انتخاب مدرسه فرزندمان را هم نمی‌توانیم صورت دهیم! این چه اجباری است که آموزش‌وپرورش ایجاد کرده است؟ از سوی دیگر شهریه مدارس امنایی نیز افزایش پیداکرده و یک مدرسه با هزینه لباس، ایاب ذهاب و مسابقات فرهنگی و ... بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای ما هزینه در بردارد که من به عنوان سرپرست خانوار و به‌واسطه داشتن سه فرزند واقعاً نمی‌توانم بدون همسر از پس آن برآیم.

مدارس هیئت‌امنایی شاهرود میراث گذشتگان/ تغییرات هدفمند در مدارس

مدارس هیئت‌امنایی و جیب خالی مردم

دیگر شهروند شاهرودی نیز می‌گوید: وضعیت در مدارس دخترانه هم همین‌طور است، نهایتاً دو مدرسه دخترانه دولتی باقی گذاشته‌اند و همه را هیئت‌امنایی و غیرانتفاعی کرده‌اند گناه من که در بهارستان زندگی می‌کنم چیست که باید فرزندم برای تنها مدرسه دولتی شهر روزها ۴۵ دقیقه درراه باشد و ظهرها نیز زودتر از ساعت دو ظهر به خانه نرسد آن‌هم بااین‌همه گرانی، کرایه تاکسی و ...؟

علی‌رضا عرب عامری می‌گوید: در محله باغزندان ۱۰ مدرسه است یک باب از آن‌ها دولتی نیستند نه‌اینکه قانون اساسی می‌گوید تمام مردم باید از تحصیل رایگان بهره‌مند شوند؟ این چه دستگاهی است که باید از مردم پول بگیرند چراکه نام مدارس دولتی را به مدارس هیئت‌امنایی تغییر داده‌اند یک نفر هم به ما نمی‌گوید این مدارس امنایی اصلاً چیست‌ ؟ اگر غیردولتی هستند چرا پس نمی‌گویید غیرانتفاعی اگر دولتی هستند پس چرا شهریه می‌گیرند؟

وی می‌افزاید: موضوع وقتی حاد می‌شود که دانش‌آموز دختر باشد و وضعیت اقتصادی خانواده به‌گونه‌ای باشد که نتواند در مدرسه غیردولتی ثبت‌نام کند آن موقع باید چه کرد؟ باید گذاشت دانش‌آموز مسافت‌های پنج‌تا ۱۰ کیلومتری تا خانه را با این وضعیت اجتماعی و آسیب‌ها، پیاده طی کند؟

پول‌هایی که گرفته می‌شوند

موضوع به همین‌جا نیز ختم نمی‌شود یک آموزگار شاهرودی در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: تنها مشکل شاهرود مدارس هیئت‌امنایی نیستند، مشکلات فراوان است برای مثال در ابتدای ثبت‌نام از فرزندان پولی برای مسابقات و همایش‌های فرهنگی و علمی می‌گیرند که اصلاً معلوم نیست چه هستند؟

محمد عزیزی می‌گوید: هیچ جای کشور این‌گونه نیست من فامیلی در یزد دارم و از او چنین چیزی را پرسیدم و وی ابراز بی‌اطلاعی کرد، اما در شاهرود پول گرفته می‌شود، از طرف دیگر خروجی این پول‌ها در این پنج سال اخیر حداقل چه بوده است؟ کدام مقام قهرمانی، کدام مقام آزمون علمی و عملی در شاهرود کسب‌شده که آن‌را اطلاع‌رسانی نکرده‌اند؟ این‌ها سوالاتی بی‌پاسخ هستند، این امر در کنار لباس فرم اجباری است که برخلاف آئین‌نامه فصل پنجم است و در شاهرود عمل شده است.

وی تصریح می‌کند: بر اساس قوانین وزارت آموزش‌وپرورش، لباس فرم دانش آموزان اختیاری است نه اجباری، درحالی‌که مدیران مدارس همه اولیا دانش آموزان را در هنگام ثبت‌نام دانش آموزان برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ به تولیدی‌هایی که با آن‌ها قرارداد بسته‌اند، هدایت می‌کنند.

مدارس هیئت‌امنایی شاهرود میراث گذشتگان/ تغییرات هدفمند در مدارس

موسسات آزاد و عدم نظارت

یکی دیگر از معلمان شاهرودی می‌گوید: مؤسسات آزاد علمی و صدور مجوزهای چندگانه دیگر آفت آموزش‌وپرورش شده است که به آن اشاره نمی‌شود، تمام مؤسسات علمی آزاد که توانسته‌اند از رانت بهره گیرند در مرکز شهر دفتردارند و اگر جوان مستعدی امروز بخواهد موسسه‌ای تأسیس کند گرفتار مشکلات دست و پاگیر می‌شود و اگر درنهایت هم بتواند برای سال جدید مجوز بگیرد به او می‌گویند که باید در شهرک‌های حومه شهر دفتر بزند! این در حالی است که در ۱۰۰ متر بهترین خیابان شهر شاید سه آموزشگاه خصوصی باشد که البته شائبه این می‌رود که بارانت ایجادشده‌اند.

نصرت الله اسدی می‌گوید: متأسفانه طی سال‌های گذشته در مرکز شهر و در برهه‌ای از زمان هر کس که پول و پارتی بیشتری داشت بهترین مکان را برای آموزشگاه گرفت حال‌آنکه در یک مجتمع تجاری شاهد ایجاد دو موسسه بودیم که بدون هیچ نظارتی قارچ گونه رشد می‌کردند این روند اما هم به خانواده‌ها ضرر رساند و هم به دانش آموزان ضربه زد چراکه سطح علمی بسیاری از این‌ها متأسفانه تائید شد.

تغییرات مدیریتی اخیر در اغلب مدارس شاهرود نکته دیگری است که بخش قابل توجهی از فرهنگیان شهرستان نسبت به آن معترض هستند و می‌گویند که اغلب مدرسه‌ ها از این قاعده مستثنا نبوده، یک‌باره در حکمی مدیران، ناظم‌ها و معلمان مدارس تغییر کردند آن‌هم در حجمی وسیع که شگفتی همگان را به همراه داشت. البته مدیریت آموزش و پرورش شهرستان این امر را قانونی و در راستای بهبود شرایط و رعایت عدالت و بهره‌مندی تمام مدارس از معلمان و مدیران خوب می‌داند.

آموزش‌وپرورش یک‌طرفه تصمیم نمی‌گیرد

در پاسخ به این شائبه‌ها اما مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: درباره مؤسسات زبان و آموزش باید گفت نیازسنجی درستی در این بخش صورت نگرفته است، هرچند قصد محکوم کردن گذشتگان را نداریم اما تعداد مؤسسات امروز بیش‌ازحد نیاز استان هستند درنتیجه نمی‌توان به همه مجوز داد لذا در این بخش باید نگرش فنی وجود داشته باشد.

محمد دستورانی بابیان اینکه در کل استان سمنان ۱۳۰ تا ۱۴۰ مدرسه هیئت‌امنایی وجود دارد اما در شاهرود تعداد آن را حضور ذهن ندارم، می‌گوید: قبل از اینکه برای شهریه مدارس تصمیم‌گیری کنیم ابتدا باید موجودی حساب‌های بانکی این مدارس را بررسی می‌کردیم وقتی این اتفاق رخ داد مشاهده کردیم که رقم قابل‌توجهی است تا جایی که برخی مدارس تا ۲۰ میلیون تومان پول در حساب داشتند درنتیجه با این رویکرد وارد موضوع شهریه شدیم پس با افزایش ۴۰ درصدی شهریه مدارس هیئت‌امنایی موافقت نکردیم و افزایش این شهریه‌ها تا ۲۰ درصد کاهش یافت لذا آموزش‌وپرورش یک‌طرفه تصمیم نمی‌گیرد و ما خود را جای ولی دانش‌آموز می‌گذاریم.

مدارس هیئت‌امنایی شاهرود میراث گذشتگان/ تغییرات هدفمند در مدارس

وجود ۳۷ باب مدرسه هیئت‌امنایی در شاهرود

مدیر آموزش‌وپرورش شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه قبول داریم که کمی تعداد مدارس امنایی ما در شاهرود نسبت به سایر استان بیشتر است اما از ۱۴۹ مدرسه موجود شهر ۳۷ باب هیئت‌امنایی هستند که آن‌هم از زمان روی کار آمدن بنده فقط دو مدرسه آن‌هم نمونه دولتی بنا به دستورالعمل وزارتخانه هیئت‌امنایی شد وگرنه شاهد امنایی شدن هیچ مدرسه‌ای طی دو سال اخیر نبوده‌ایم، مضافاً بر اینکه این مدارس یک نوع ظرفیت خوب نیز هستند چراکه در اداره آن‌ها می‌توان یک ترکیب بسیار عالی شامل دو خیر، دو کارشناس، یک روحانی، یک روانشناس و .... از والدین بچه‌ها انتخاب کرد تا به تعالی و رشد مدرسه کمک کند.

سید محمد موسوی با تاکید بر اینکه ماهیتاً مدارس هیئت امنایی کمک‌کننده هستند، بیان کرد: در ضمن این‌گونه نیست که مدارس تا ابد هیئت امنایی بمانند، این امنایی بودن قابل بازگشت و منوط به عملکرد آن مدرسه است و از سوی دیگر این امنا تابستان هرسال برنامه‌ای را اعم از کلاس‌های درسی، معلمان، شهریه و ... می‌نویسند و این برنامه در آموزش‌وپرورش با حضور معاونت متوسطه، پرورشی و ... بررسی می‌شود و کمترین شهریه ممکنه مصوب می‌شود تا رعایت حال مردم شود از طرف دیگر خوش‌بینانه هرسال ۷۰ درصد شهریه مدارس امنایی وصول می‌شود که به این موضوع هم باید نگریست.

وی درباره تغییرات در مدارس شاهرود نیز، می‌گوید: ما برای تحقق عدالت اجتماعی باید ساماندهی امور انسانی‌مان شامل فضا، نیروی انسانی و محتوای درسی را داشته باشیم، درگذشته برخی مدارس معلمانی با کیفیت بالا را جذب می‌کردند که برای دیگر مدارس از اینگونه معلم‌ها نمی‌ماند لذا این ساماندهی نیروی انسانی امری طبیعی است اما چون مدتی بود در شاهرود انجام نمی‌شد، اجرای آن به‌یک‌باره پرهیاهو شد.

اقبال مردم به مدارسی که شاخص هستند

مدیر آموزش‌وپرورش شاهرود بابیان اینکه از سوی دیگر ما باید برای افزایش کیفیت معلمان و افزایش رضایت شغلی‌شان ساماندهی نیروی انسانی را داشته باشیم و لذا نمی‌توان با معلم ۲۷ سال سابقه‌ای به‌گونه‌ای رفتار کرد که هیچ مدرسه‌ای او را نخواهد، ابراز کرد: ملاک برای معلمان سابقه، تجربه، تولیدات علمی، ابتکارات، قوه علمی و ملاک‌های دیگر است که باید احصا شوند و ما نمی‌توانیم همه را در اختیار یک مدرسه خاص قرار دهیم و مدارس دیگر بدون معلم باکیفیت بمانند، درگذشته اما چند مدرسه‌ای که برند شده بودند با اقبال از سوی معلمان روبرو می‌شدند که این اجحاف در حق دیگر مدارس بود.

موسوی درباره مؤسسات علمی نیز گفت: متأسفانه این مؤسسات در مقطعی بدون نیازسنجی ارائه مجوز شدند و در ۲۰۰ متر مسیر منتهی به میدان امام (ره) شاهرود یک‌باره شاهد سه تا چهار موسسه هستیم درحالی‌که تعداد دانش آموزان محدود هستند لذا به کسی که مجوز جدید دریافت می‌کند توصیه می‌شود تا در شهرک‌ها به فعالیت بپردازد تا هم دانش آموزان به‌خصوص دختران در ساعات غروب و بعدازظهر دشواری آمدن به مرکز شهر را نداشته باشند و هم شهرک‌ها نیز توسعه یابند اما متأسفانه درگذشته این نگاه نبود و از سوی دیگر همه آن‌هایی هم که درخواست مجوز می‌کنند به‌واقع سطح علمی مناسبی ندارند.

درنهایت هرچند که بخش عمده‌ای از مشکلات امروز آموزش‌وپرورش شاهرود میراث گذشتگان و اصلاح آن‌هم نیازمند انرژی و اعتبارات زیادی است ولی باید دید در آینده مدیریت آموزش‌وپرورش شاهرود در برابر این مسائل چه اقدامی انجام می‌دهد به‌هرروی باید پذیرفت که تعدد مدارس امنایی در شاهرود غیرمتعارف است و این امید می‌رود که تعدادی از این مدارس به شکل سابق بازگردند چراکه نمی‌توان ادعا کرد همه‌شان موفق عمل کرده‌اند.


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – محمدحسین عابدی: افزایش بی‌رویه مدارس هیئت‌امنایی در شاهرود طی سال‌های گذشته و عدم تناسب آن‌ها نسبت به دیگر مدارس دولتی این روزها نارضایتی‌های فراوانی را بین خانواده‌های این شهرستان که می‌خواهند دانش‌آموزانشان را ثبت‌نام کنند، ایجاد کرده است.

افزایش چشم‌گیر مدارس امنایی کار را به‌جایی رسانده که برای مثال تعداد خیلی کمی دبیرستان‌ نوبت دوم متوسط پسرانه دولتی در شاهرود باقی مانده و این در حالی است که مابقی مدارس مقطع متوسطه دوم همگی امنایی و یا غیرانتفاعی هستند که اداره آموزش‌وپرورش با اصراری عجیب آن‌ها را غیردولتی می‌خواند.

مدارس هیئت‌امنایی که قرار بود مشکلات دانش آموزان را رفع کند امروز با تعددشان خود به یک مشکل بدل شده اند از سوی دیگر اگر آمار مدارس شهری شاهرود را در قیاس با کل مدارس بگیریم متوجه می‌شویم که بیشترین مدارس امنایی در کل استان سمنان متعلق به شاهرود است. حتی این شهرستان از مجموع کل مدارس امنایی سمنان و سرخه و گرمسار هم بیشتر مدرسه امنایی دارد.

مدارس هیئت‌امنایی شاهرود میراث گذشتگان/ تغییرات هدفمند در مدارس

عدم وجود مدارس دولتی کافی

عدم وجود مدارس دولتی کافی در شاهرود اما ازدحام شدیدی را در مقابل برخی مدارس همچون دبیرستان آیت‌الله خامنه‌ای به وجود آورده است بازدید میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد این مدرسه در روزهای دوشنبه و چهارشنبه میزبان پذیرش دانش آموزان است اما حیاط مدرسه و حتی مقابل درب آن مملو از جمعیت می‌شود.

مردمی که حق خود می‌دانند، فرزندشان را در مدرسه دولتی ثبت‌نام کنند اما رویه غلطی که اداره کل آموزش‌وپرورش در شاهرود در پیش‌گرفته این حق را از درصد قابل توجهی سلب کرده است. این دبیرستان دولتی پسرانه در شاهرود آن‌قدر با ازدحام مواجه است که گویی اگر دو هزار دانش‌آموز را هم ثبت‌نام کند هنوز جمعیت تمام نمی‌شوند.

یکی از شهروندان شاهرودی در این زمینه می‌گوید: دو بار آمده‌ام تا فرزندم را ثبت‌نام کنم ولی می‌گویند جا نیست، داخل نشوید، گروه‌گروه بروید، روز چهارشنبه همان هفته ساعت ۷:۳۰ صبح آمدیم بازهم نفر صدم بودیم، همه کلافه شده‌اند و نمی‌دانند باید چه کنند؟ من نمی‌خواهم فرزندم را در مدرسه غیر انتفاعی ثبت‌نام کنم و حال باید چه‌کار کنم؟ باید اعتراضمان را به چه کسی ارائه کنیم؟

خانم اکبری که سرپرست خانواده است، می‌گوید: خانه ما نزدیک این مدرسه است و از سوی دیگر هزینه مدرسه غیر دولتی را ندارم، عجیب است که ما حتی انتخاب مدرسه فرزندمان را هم نمی‌توانیم صورت دهیم! این چه اجباری است که آموزش‌وپرورش ایجاد کرده است؟ از سوی دیگر شهریه مدارس امنایی نیز افزایش پیداکرده و یک مدرسه با هزینه لباس، ایاب ذهاب و مسابقات فرهنگی و ... بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای ما هزینه در بردارد که من به عنوان سرپرست خانوار و به‌واسطه داشتن سه فرزند واقعاً نمی‌توانم بدون همسر از پس آن برآیم.

مدارس هیئت‌امنایی شاهرود میراث گذشتگان/ تغییرات هدفمند در مدارس

مدارس هیئت‌امنایی و جیب خالی مردم

دیگر شهروند شاهرودی نیز می‌گوید: وضعیت در مدارس دخترانه هم همین‌طور است، نهایتاً دو مدرسه دخترانه دولتی باقی گذاشته‌اند و همه را هیئت‌امنایی و غیرانتفاعی کرده‌اند گناه من که در بهارستان زندگی می‌کنم چیست که باید فرزندم برای تنها مدرسه دولتی شهر روزها ۴۵ دقیقه درراه باشد و ظهرها نیز زودتر از ساعت دو ظهر به خانه نرسد آن‌هم بااین‌همه گرانی، کرایه تاکسی و ...؟

علی‌رضا عرب عامری می‌گوید: در محله باغزندان ۱۰ مدرسه است یک باب از آن‌ها دولتی نیستند نه‌اینکه قانون اساسی می‌گوید تمام مردم باید از تحصیل رایگان بهره‌مند شوند؟ این چه دستگاهی است که باید از مردم پول بگیرند چراکه نام مدارس دولتی را به مدارس هیئت‌امنایی تغییر داده‌اند یک نفر هم به ما نمی‌گوید این مدارس امنایی اصلاً چیست‌ ؟ اگر غیردولتی هستند چرا پس نمی‌گویید غیرانتفاعی اگر دولتی هستند پس چرا شهریه می‌گیرند؟

وی می‌افزاید: موضوع وقتی حاد می‌شود که دانش‌آموز دختر باشد و وضعیت اقتصادی خانواده به‌گونه‌ای باشد که نتواند در مدرسه غیردولتی ثبت‌نام کند آن موقع باید چه کرد؟ باید گذاشت دانش‌آموز مسافت‌های پنج‌تا ۱۰ کیلومتری تا خانه را با این وضعیت اجتماعی و آسیب‌ها، پیاده طی کند؟

پول‌هایی که گرفته می‌شوند

موضوع به همین‌جا نیز ختم نمی‌شود یک آموزگار شاهرودی در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: تنها مشکل شاهرود مدارس هیئت‌امنایی نیستند، مشکلات فراوان است برای مثال در ابتدای ثبت‌نام از فرزندان پولی برای مسابقات و همایش‌های فرهنگی و علمی می‌گیرند که اصلاً معلوم نیست چه هستند؟

محمد عزیزی می‌گوید: هیچ جای کشور این‌گونه نیست من فامیلی در یزد دارم و از او چنین چیزی را پرسیدم و وی ابراز بی‌اطلاعی کرد، اما در شاهرود پول گرفته می‌شود، از طرف دیگر خروجی این پول‌ها در این پنج سال اخیر حداقل چه بوده است؟ کدام مقام قهرمانی، کدام مقام آزمون علمی و عملی در شاهرود کسب‌شده که آن‌را اطلاع‌رسانی نکرده‌اند؟ این‌ها سوالاتی بی‌پاسخ هستند، این امر در کنار لباس فرم اجباری است که برخلاف آئین‌نامه فصل پنجم است و در شاهرود عمل شده است.

وی تصریح می‌کند: بر اساس قوانین وزارت آموزش‌وپرورش، لباس فرم دانش آموزان اختیاری است نه اجباری، درحالی‌که مدیران مدارس همه اولیا دانش آموزان را در هنگام ثبت‌نام دانش آموزان برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ به تولیدی‌هایی که با آن‌ها قرارداد بسته‌اند، هدایت می‌کنند.

مدارس هیئت‌امنایی شاهرود میراث گذشتگان/ تغییرات هدفمند در مدارس

موسسات آزاد و عدم نظارت

یکی دیگر از معلمان شاهرودی می‌گوید: مؤسسات آزاد علمی و صدور مجوزهای چندگانه دیگر آفت آموزش‌وپرورش شده است که به آن اشاره نمی‌شود، تمام مؤسسات علمی آزاد که توانسته‌اند از رانت بهره گیرند در مرکز شهر دفتردارند و اگر جوان مستعدی امروز بخواهد موسسه‌ای تأسیس کند گرفتار مشکلات دست و پاگیر می‌شود و اگر درنهایت هم بتواند برای سال جدید مجوز بگیرد به او می‌گویند که باید در شهرک‌های حومه شهر دفتر بزند! این در حالی است که در ۱۰۰ متر بهترین خیابان شهر شاید سه آموزشگاه خصوصی باشد که البته شائبه این می‌رود که بارانت ایجادشده‌اند.

نصرت الله اسدی می‌گوید: متأسفانه طی سال‌های گذشته در مرکز شهر و در برهه‌ای از زمان هر کس که پول و پارتی بیشتری داشت بهترین مکان را برای آموزشگاه گرفت حال‌آنکه در یک مجتمع تجاری شاهد ایجاد دو موسسه بودیم که بدون هیچ نظارتی قارچ گونه رشد می‌کردند این روند اما هم به خانواده‌ها ضرر رساند و هم به دانش آموزان ضربه زد چراکه سطح علمی بسیاری از این‌ها متأسفانه تائید شد.

تغییرات مدیریتی اخیر در اغلب مدارس شاهرود نکته دیگری است که بخش قابل توجهی از فرهنگیان شهرستان نسبت به آن معترض هستند و می‌گویند که اغلب مدرسه‌ ها از این قاعده مستثنا نبوده، یک‌باره در حکمی مدیران، ناظم‌ها و معلمان مدارس تغییر کردند آن‌هم در حجمی وسیع که شگفتی همگان را به همراه داشت. البته مدیریت آموزش و پرورش شهرستان این امر را قانونی و در راستای بهبود شرایط و رعایت عدالت و بهره‌مندی تمام مدارس از معلمان و مدیران خوب می‌داند.

آموزش‌وپرورش یک‌طرفه تصمیم نمی‌گیرد

در پاسخ به این شائبه‌ها اما مدیرکل آموزش‌وپرورش استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: درباره مؤسسات زبان و آموزش باید گفت نیازسنجی درستی در این بخش صورت نگرفته است، هرچند قصد محکوم کردن گذشتگان را نداریم اما تعداد مؤسسات امروز بیش‌ازحد نیاز استان هستند درنتیجه نمی‌توان به همه مجوز داد لذا در این بخش باید نگرش فنی وجود داشته باشد.

محمد دستورانی بابیان اینکه در کل استان سمنان ۱۳۰ تا ۱۴۰ مدرسه هیئت‌امنایی وجود دارد اما در شاهرود تعداد آن را حضور ذهن ندارم، می‌گوید: قبل از اینکه برای شهریه مدارس تصمیم‌گیری کنیم ابتدا باید موجودی حساب‌های بانکی این مدارس را بررسی می‌کردیم وقتی این اتفاق رخ داد مشاهده کردیم که رقم قابل‌توجهی است تا جایی که برخی مدارس تا ۲۰ میلیون تومان پول در حساب داشتند درنتیجه با این رویکرد وارد موضوع شهریه شدیم پس با افزایش ۴۰ درصدی شهریه مدارس هیئت‌امنایی موافقت نکردیم و افزایش این شهریه‌ها تا ۲۰ درصد کاهش یافت لذا آموزش‌وپرورش یک‌طرفه تصمیم نمی‌گیرد و ما خود را جای ولی دانش‌آموز می‌گذاریم.

مدارس هیئت‌امنایی شاهرود میراث گذشتگان/ تغییرات هدفمند در مدارس

وجود ۳۷ باب مدرسه هیئت‌امنایی در شاهرود

مدیر آموزش‌وپرورش شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه قبول داریم که کمی تعداد مدارس امنایی ما در شاهرود نسبت به سایر استان بیشتر است اما از ۱۴۹ مدرسه موجود شهر ۳۷ باب هیئت‌امنایی هستند که آن‌هم از زمان روی کار آمدن بنده فقط دو مدرسه آن‌هم نمونه دولتی بنا به دستورالعمل وزارتخانه هیئت‌امنایی شد وگرنه شاهد امنایی شدن هیچ مدرسه‌ای طی دو سال اخیر نبوده‌ایم، مضافاً بر اینکه این مدارس یک نوع ظرفیت خوب نیز هستند چراکه در اداره آن‌ها می‌توان یک ترکیب بسیار عالی شامل دو خیر، دو کارشناس، یک روحانی، یک روانشناس و .... از والدین بچه‌ها انتخاب کرد تا به تعالی و رشد مدرسه کمک کند.

سید محمد موسوی با تاکید بر اینکه ماهیتاً مدارس هیئت امنایی کمک‌کننده هستند، بیان کرد: در ضمن این‌گونه نیست که مدارس تا ابد هیئت امنایی بمانند، این امنایی بودن قابل بازگشت و منوط به عملکرد آن مدرسه است و از سوی دیگر این امنا تابستان هرسال برنامه‌ای را اعم از کلاس‌های درسی، معلمان، شهریه و ... می‌نویسند و این برنامه در آموزش‌وپرورش با حضور معاونت متوسطه، پرورشی و ... بررسی می‌شود و کمترین شهریه ممکنه مصوب می‌شود تا رعایت حال مردم شود از طرف دیگر خوش‌بینانه هرسال ۷۰ درصد شهریه مدارس امنایی وصول می‌شود که به این موضوع هم باید نگریست.

وی درباره تغییرات در مدارس شاهرود نیز، می‌گوید: ما برای تحقق عدالت اجتماعی باید ساماندهی امور انسانی‌مان شامل فضا، نیروی انسانی و محتوای درسی را داشته باشیم، درگذشته برخی مدارس معلمانی با کیفیت بالا را جذب می‌کردند که برای دیگر مدارس از اینگونه معلم‌ها نمی‌ماند لذا این ساماندهی نیروی انسانی امری طبیعی است اما چون مدتی بود در شاهرود انجام نمی‌شد، اجرای آن به‌یک‌باره پرهیاهو شد.

اقبال مردم به مدارسی که شاخص هستند

مدیر آموزش‌وپرورش شاهرود بابیان اینکه از سوی دیگر ما باید برای افزایش کیفیت معلمان و افزایش رضایت شغلی‌شان ساماندهی نیروی انسانی را داشته باشیم و لذا نمی‌توان با معلم ۲۷ سال سابقه‌ای به‌گونه‌ای رفتار کرد که هیچ مدرسه‌ای او را نخواهد، ابراز کرد: ملاک برای معلمان سابقه، تجربه، تولیدات علمی، ابتکارات، قوه علمی و ملاک‌های دیگر است که باید احصا شوند و ما نمی‌توانیم همه را در اختیار یک مدرسه خاص قرار دهیم و مدارس دیگر بدون معلم باکیفیت بمانند، درگذشته اما چند مدرسه‌ای که برند شده بودند با اقبال از سوی معلمان روبرو می‌شدند که این اجحاف در حق دیگر مدارس بود.

موسوی درباره مؤسسات علمی نیز گفت: متأسفانه این مؤسسات در مقطعی بدون نیازسنجی ارائه مجوز شدند و در ۲۰۰ متر مسیر منتهی به میدان امام (ره) شاهرود یک‌باره شاهد سه تا چهار موسسه هستیم درحالی‌که تعداد دانش آموزان محدود هستند لذا به کسی که مجوز جدید دریافت می‌کند توصیه می‌شود تا در شهرک‌ها به فعالیت بپردازد تا هم دانش آموزان به‌خصوص دختران در ساعات غروب و بعدازظهر دشواری آمدن به مرکز شهر را نداشته باشند و هم شهرک‌ها نیز توسعه یابند اما متأسفانه درگذشته این نگاه نبود و از سوی دیگر همه آن‌هایی هم که درخواست مجوز می‌کنند به‌واقع سطح علمی مناسبی ندارند.

درنهایت هرچند که بخش عمده‌ای از مشکلات امروز آموزش‌وپرورش شاهرود میراث گذشتگان و اصلاح آن‌هم نیازمند انرژی و اعتبارات زیادی است ولی باید دید در آینده مدیریت آموزش‌وپرورش شاهرود در برابر این مسائل چه اقدامی انجام می‌دهد به‌هرروی باید پذیرفت که تعدد مدارس امنایی در شاهرود غیرمتعارف است و این امید می‌رود که تعدادی از این مدارس به شکل سابق بازگردند چراکه نمی‌توان ادعا کرد همه‌شان موفق عمل کرده‌اند.

کد خبر 4691344

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!




جفت گیری انسان با حیوان+فیلم