پنج دشت آبی زنجان در شرایط بحرانی قرار دارند


پنج دشت آبی زنجان در شرایط بحرانی قرار دارند

زنجان - ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: پنج دشت از مجموع هفت دشت آبی استان در شرایط بحرانی بوده و بحرانی‌ترین آن‌ها ابهر است.

یوسف رضاپور شامگاه سه‌ شنبه در نشست مدیران و فعالان صنعت آب و برق استان زنجان با وزیر نیرو افزود: تراز آب‌های زیرزمینی این استان سالانه به طور متوسط ۷۷ سانتی‌متر، اُفت می‌کنند.

وی اظهار داشت: بر اساس آمارها ۱۵ هزار و ۸۶ حلقه چاه مجاز، پنج هزار و ۹۳۰ چاه غیرمجاز و بدون پروانه، ۷۳۰ رشته قنات و پنج هزار و ۸۹۴ چشمه در استان زنجان وجود داشته و مجموع آب‌های زیرزمینی این استان، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است.

رضاپور خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد از منابع آب استان در بخش کشاورزی، ۸.۹ درصد برای شُرب و بهداشت شهری و روستایی و ۶ درصد نیز در بخش صنعت و سایر خدمات مصرف می‌شود.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل حوزه آب استان برخورد با متخلفان است.

۷۰ درصد انرژی برق استان در بخش تولید و کشاورزی مصرف می‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان نیز با بیان اینکه در مجموع ۷۰ درصد انرژی برق تولیدی استان صَرف ۲ تعرفه مولد می‌شود، گفت: ۵۲ درصد برای تولید صنعتی و ۱۸ درصد نیز برای تولید کشاورزی مصرف می‌شود.

علیرضا علیزداه اظهار داشت: سهمیه استان زنجان برای کاهش مصرف برق در پیک بار برای سال جاری ۱۰۳ مگاوات بود که با مدیریت بهینه مصرف توانستیم ۲۱۷ مگاوات صرفه‌جویی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مصرف انرژی، هشت درصد افزایش یافت اما چهار درصد در پیک بار مصرف، کاهش داشتیم. علیزاده تصریح کرد: کاهش به این معنی است که جابه‌جایی بار، انجام شده و محدودیتی برای تولید، صنعت و سایر بخش‌ها ایجاد نشده و فقط مدیریت مصرف در پیک بار، صورت گرفته است.

علیزاده از طرح حذف قبوض کاغذی برق خبر داد و گفت: سالانه ۲.۵ میلیون قبض کاغذی در استان تولید می‌شد که با همکاری مردم و دستگاه‌های مربوطه در ۹ واحد توزیع برق، بیش از ۹۰ درصد قبوض کاغذی حذف شده و به مرور در تمام واحدها حذف خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان زنجان نیز گفت: ۲۱ شهر و ۶۱۱ روستا تحت پوشش آبفا بوده و شاخص بهره‌مندی روستاهای این استان از آب شُرب ۸۲.۴۵ درصد است.

علیرضا جزءقاسمی اظهار داشت: متناسب نبودن قیمت تمام‌شده آب شُرب با قیمت تکلیفی و تخصیص نیافتن اعتبار از محل صندوق توسعه ملی از جمله چالش‌های این صنعت در استان زنجان است.

به گزارش ایرنا، مشکلات و چالش‌هایی توسط مدیران حوزه وزارت نیرو و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بیان شد که به پیشنهاد استاندار زنجان و موافقت وزیر نیرو، مقرر شد این چالش‌ها طی هفته‌های آتی جهت بررسی و یافتن راهکار لازم در شرکت‌های مدیریت منابع آب و توانیر، طرح و پیگیری شود.

۹۵۵۶/۸۰۶۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022