توسعه اشتغال زودبازده راهبرد پایداری جمعیت روستایی است


توسعه اشتغال زودبازده راهبرد پایداری جمعیت روستایی است

اراک - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی مرکزی گفت: اقتصاد پویا و اشتغال خرد مهمترین عامل پایداری جمعیت روستایی است.

به گزارش ایرنا، «سعید فرخی» عصر سه شنبه در آیین گشایش نمایشگاه منبت و مبل روستای سمقاور از توابع شهرستان کمیجان، افزود: دولت تدبیر و امید از ابتدای شروع به کار تاکنون توجه ویژه ای به توسعه روستاها به ویژه اقتصاد مناطق روستایی داشته و به راحتی می توان تغییرات ایجاد شده در بافت روستاها را مشاهده کرد.
وی ادامه داد: راه اندازی واحدهای تولیدی بزرگ در روستاها و با مدیریت منطقی و کارشناسی از سوی بخشداران و دهیاران می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال برای روستاییان و در نتیجه جلوگیری از مهاجرت به شهرها ایفا کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی اظهار داشت: شناخت قابلیت های حوزه روستایی سرمایه ارزشمندی در دست مدیران اجرایی است که باید با بهره گیری از آن بستر تحول در این مناطق و ارتقای جایگاه روستاها را فراهم کرد.
فرخی افزود: با توجه به محدودیت منابع آب و خاک استان مرکزی باید مسیر اشتغال روستایی از کشت و کار و دامداری به سمت و سوی تولیدات گروهی دربخش های مختلف صنایع دستی تغییر کند.
وی بیان کرد: روستای سمقاور الگوی موفق اشتغال روستایی است که با راه اندازی تعداد قابل توجهی کارگاه های تولید منبت و مبل نه تنها جمعیت مهاجر ندارد بلکه تعداد مهاجرت معکوس نیز در این روستا اتفاق افتاده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی بیان کرد: باید با راه اندازی ناحیه صنعتی سمقاور نسبت به تکمیل زنجیره تولید منبت و مبل این روستا اقدام شود.
فرماندار شهرستان کمیجان نیز گفت: بیش از ۵۰ کارگاه مبل و منبت در روستای سمقاور فعالیت می کنند که زمینه اشتغال بیش از ۴۰۰ نفر را فراهم کرده است.
سعید فائض پور افزود: به دلیل تکمیل نبودن زنجیره تولید بخشی از فعالان مبل و منبت سمقاور به استان های قم، تهران و اصفهان مهاجرت کرده اند که باید با راه اندازی ناحیه صنعتی این روستا نسبت به مهاجرت بیشتر جلوگیری کرد.
سمقاور با جمعیتی بالغ بر یک هزار خانوار از قطب های تولید مبل و منبت کشور است.

۳۰۱۷/۳۰۷۵


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عباس‌زاده و فولاد بازهم به هم رسیدند:/ موتور مهاجم محبوب به موقع روشن شد!