بزنامه‌ریزی تولید بیش از یک میلیون قطعه ماهی زینتی در سمنان


سمنان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی سمنان گفت: تکمیل مجتمع بزرگ گلخانه‌ای و...
سمنان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی سمنان گفت: تکمیل مجتمع بزرگ گلخانه‌ای و پرورش ماهیان زینتی در روستای اعلای این شهرستان، تا پایان دولت تدبیر و امید، منجر به تولید سالانه سه هزار و 400 تن سبزی و صیفی و یک میلیون و یکصد هزار قطعه ماهی زینتی می‌شود.

علی شاهی عصر پنجشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: مجموع سرمایه گذاری برای احداث این مجتمع بزرگ ۸۱۷ میلیارد ریال است که ۶۶۰ میلیارد ریال آن برای واحدهای گلخانه ای و ۱۵۷ میلیارد ریال آن در حوزه تولید ماهیان زینتی هزینه می شود.
وی یادآور شد: مجتمع بزرگ گلخانه‌ای و پرورش ماهیان زینتی در روستای اعلا سمنان در زمینی به مساحت ۳۱.۲ هکتار در دست احداث است.
وی ادامه داد: مجتمع گلخانه ای در روستای اعلا سمنان دارای ۲۸ قطعه گلخانه‌ به وسعت ۶ هزار مترمربع است که در ۲۲ هکتار از این مجتمع ساخته می شود و همچنین دارای ۲۲ استخر ۵۰۰ متری پرورش ماهی است.
شاهی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع به عنوان ساختمان بسته بندی و انبار این مجتمع در نظر گرفته شده است عنوان کرد: این مجتمع همچنین شامل باغات پسته و انار است که به ترتیب با مساحت های سه و ۲ هکتار در حال احداث است.
وی تصریح کرد: کار احداث این مجتمع بزرگ گلخانه ای و پرورش ماهیان زینتی از شهریور سال گذشته آغاز شده و اکنون طرح پیشرفت ۱۵ درصدی دارد و بر اساس برنامه ریزی و پیش بینی های انجام شده این طرح در شهریور ۱۴۰۰ تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای تأمین آب مورد نیاز این مجتمع بزرگ گلخانه‌ای و پرورش ماهیان زینتی، خاطرنشان کرد: آب مورد نیاز این مجتمع از طریق حفر یک حلقه چاه عمیق با دبی ۲۰ لیتر بر ثانیه و با حجم برداشت سالانه ۲۱۶ هزار متر مکعب تأمین شده است.
شاهی خاطرنشان کرد: برای این مجتمع بزرگ گلخانه‌ای یک استخر ذخیره آب از جنس پلیتون با گنجایش ۸۰۰ متر مکعب احداث می‌شود.
به گفته شاهی، توسعه مجتمع های گلخانه ای در شهرستان سمنان بر اساس سیاست های ابلاغی سازمان جهادکشاورزی است.
رئیس‌ جهاد کشاورزی سمنان ظهار داشت: افزایش عملکرد تولید محصولات کشاورزی، کاهش مصرف آب، تولید محصولات کشاورزی در تمام طول سال و کاهش هزینه‌های تمام شده تولید محصولات کشاورزی از جمله مزیت‌های توسعه گلخانه‌هاست که در شهرستان سمنان نیز مانند دیگر شهرستان های استان سمنان پیگیری می‌شود.

شهرستان سمنان حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و با توجه به داشتن اقلیم گرم و خشک و مواجهه با کم‌آبی توسعه کشت گلخانه ای و پرورش ماهی به منظور استفاده بهینه از تاسیسات راهکار، مدیریت مصرف آب و اشتغالزایی است.

۷۳۴۲/۷۴۰۸


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته