ردپای کمرنگ موضوعات روز جامعه در شعر عاشورایی/ برداشت شاعران از واقعه بی‌پایان عاشورا به فراخور ذهن


ردپای کمرنگ موضوعات روز جامعه در شعر عاشورایی/ برداشت شاعران از واقعه بی‌پایان عاشورا به فراخور ذهن

گروه فرهنگی ـ عبدالرحیم سعیدی‌راد با بیان اینکه عاشورا گنج تمام نشدنی است که هرکس به فراخور ذهنیت خود می‌تواند از آن برداشت کند، گفت: در زمان مبارزات انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، اثر فرهنگ عاشورا بر شعارها و اشعار قابل مشاهده بود اما با فاصله گرفتن از آن دوران گسست در این مقوله ایجاد شد و در مجموع در اشعار عاشورایی کمتر به موضوعات روز جامعه...

ردپای کمرنگ موضوعات روز جامعه در شعر عاشورایی/ برداشت شاعران از واقعه بی‌پایان عاشورا به فراخور ذهن

عبدالرحیم سعیدی‌راد، شاعر در گفت‌گو با ایکنا از خوزستان اظهار کرد: بیش از یک دهه است که به شعر عاشورایی در شعر معاصر ما توجه ویژه‌ای می‌شود که دلیل آن انجمن‌های شعری است که در چند نقطه از کشور ایجاد شده و به طور جدی به این مقوله می‌پردازند.

عرض ارادت صرف اشعار عاشورایی در گذشته

وی با بیان اینکه پرداخت جدی به موضوع شعر عاشورایی باعث رشد آن شده و نقد و بررسی‌هایی هم که بر روی آن صورت می‌گیرد، بسیار جدی است، افزود: سال‌های سال اشعار عاشورایی در لایه‌ای سطحی سروده می‌شدند و فقط عرض ارادت بود اما اکنون این اشعار از سطح به عمق رشد یافته و باعث شده که یکسری لایه‌های پنهان در شعر عاشورایی نمو پیدا کند. البته هنوز هم این عرصه جا برای کار دارد.

سعیدی‌راد ادامه داد: به طور مثال در سالهای بعد از انقلاب اسلامی ما به بعضی از قالب‌ها کمتر توجه کرده‌ایم؛ مثلاً به بحر طویل یا شعر سپید عاشورایی خیلی کم پرداخته شده و جای کار دارد. معتقدم که قالب روی مضمون تأثیر می‌گذارد. نثر شاعرانه ادبی دست نویسنده و شاعر را باز می‌گذارد که بدون محدودیت وزن بتواند حرفهای خود را ارائه کند. همچنین بحر طویل هم می‌تواند آهنگین به شرح ماجرای عاشورایی بپردازد.

غفلت از پرداختن به شخصیت‌های منفی عاشورا

این شاعر گفت: نکته‌ای که قدری مورد غفلت قرار گرفته پرداختن به شخصیت‌های منفی مثل شمر و عمربن سعد و توجه به شخصیت‌های مثبت مثل حضرت علی اکبر و علی اصغر و یاران امام حسین(ع) است؛ این می‌تواند یکی از سوژه‌هایی باشد که شاعران ما به آن توجه داشته باشند.

پیوند عاشورا با موضوعات روز جامعه

وی درباره پیوند شعر عاشورا با موضوعات روز جامعه تأکید کرد و گفت: حادثه عاشورا برای تمام ایام تاریخ است و در هر برهه‌ای از زمان تکرار می‌شود و هر یک از موضوعات عاشورایی می‌تواند در هر دوره‌ای نمو داشته باشد. کمااینکه این موضوع در شعارهای مردم در دوران مبارزات انقلاب اسلامی نمود داشت؛ مثلا مردم می‌گفتند: نهضت ما حسینی رهبر ما خمینی یا انقلاب ما اسلامی است ریشه‌اش در عاشورای حسینی است.

سعیدی‌راد افزود: همچنین در دوران جنگ تحمیلی هم شعر عاشورایی پیوند جدی با اتفاقات جنگ داشت و دفاع مقدس با ادبیات عاشورایی گره خورده بود. اما وقتی که از این موضوع فاصله گرفتیم این پیوند گسسته شد و کمتر خود را در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی نشان داد. ممکن است در منبرهای عزاداری به موضوعات روز پرداخته شود اما در شعرها کمتر به این موضوع پرداخته می‌شود.

نویسنده کتاب «سه مزار برای یک شهید» عنوان کرد: با اطمینان می‌گویم که در سالهای اخیر و در یک دهه گذشته آنقدر به زیبایی به موضوعات عاشورایی در شعر پرداخته شده که در هیچ دوره‌ای شاهد آن نبودیم. البته ادبیات عاشورایی و حماسه کربلا اینقدر عمیق و گسترده است که هرچه به آن پرداخته شود باز هم حرف برای گفتن وجود دارد. می‌توان گفت به تعداد کل شاعران جهان هر روز در مورد عاشورا می‌شود حرف زد. عاشورا گنج تمام نشدنی است که هرکس به فراخور ذهنیت خود می تواند از آن برداشت کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری