«پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران»


«پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران»

اراک - ایرنا - «پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران» عنوان کتابی است که توسط بنیاد پروفسور حسابی به چاپ رسیده است.

این کتاب که به چاپ سوم رسیده، حاوی موضوعاتی جذاب در قالب آخرین مصاحبه تلویزیونی پخش نشده از پرفسور سید«محمود حسابی» پیشکسوت تفرشی است که در سال ۱۳۷۱ در شمارگان پنج هزار نسخه توسط انتشارات عابد چاپ و روانه بازار شده است.

کتاب پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران در ۳۱ صفحه و با قیمت سه هزار ریال به مناسبت گرامیداشت سالگرد این شخصیت برجسته علمی منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب زندگی‌نامه پروفسور سید «محمود حسابی» نقل شده است و مجموعه ای از افتخارات و خدمات این مرد شهیر عنوان شده است.

در این کتاب دیدگاه های پروفسور حسابی در زمینه روحیه پژوهش و گرایش به علوم که در قالب مصاحبه تلویزیونی در سال ۶۹ تهیه شده بود درج شده و در اختیار علاقه مندان به مطالعه است.

پروفسور حسابی در سال ۱۲۸۱ از پدر و مادری تفرشی در تهران زاده شد و پس از سپری نمودن چهار سال از دوران کودکی در تهران به همراه خانواده عازم شام شد.

وی در سن هفت سالگی تحصیلات ابتدایی را در بیروت با تنگدستی و مرارت های دور از وطن در مدرسه کشیش های فرانسوی آغاز کرد و همزمان توسط مادر فداکار و متدین و فاضله اش گوهرشاد حسابی مباحث مذهبی و ادبیات فارسی را آموخت.

پروفسور حسابی اعتقادی ژرف به قرآن کریم داشت و کتاب وحی را در حافظه خود داشت و در زمان حیاتش به چهار زبان فرانسوی ، انگلیسی، آلمانی و عربی تسلط داشت و زبان های سانسکریت، لاتین، یونانی، پهلوی، اوستایی ، ایتالیایی و ترکی را به خوبی می شناخت.

۲۵ مقاله، رساله و کتاب از این چهره علمی برجا مانده و تئوری «بی نهایت بودن ذرات» وی در میان دانشمندان و فیزیک دانان جهان شناخته شده است.

دریافت ۲ نشان بزرگ علمی کشور فرانسه، افتخار برگزیدگی جامعه علمی جهانی با عنوان «مرد اول علمی جهان» در سال ۱۹۹۰ میلادی و «پدر فیزیک ایران» در سال ۱۳۶۶ از دیگر افتخارات پروفسور حسابی بود.

تهیه نقشه نوین راه ساحلی سراسری میان بنادر خلیج فارس و لنگه در بوشهر، تاسیس دارالمعلمان عالی، ساخت اولین رادیو در ایران، ایجاد نخستین ایستگاه هواشناسی کشور، نصب و راه اندازی دستگاه رادیولوژی در ایران، افتتاح اولین بیمارستان خصوصی کشور با عنوان گوهرشاد، و پایه گذاری مرکز تحقیقات راکتور اتمی دانشگاه تهران و موسسه ژئوفیزیک، اولین رصدخانه نوین ایران و انجمن موسیقی ایران گوشه ای از خدمات گسترده پروفسور حسابی است.

پروفسور حسابی در ۱۲ شهریور ماه سال ۱۳۷۱ در بیمارستان دانشگاه ژنو بر اثر عارضه قلبی بدرود حیات گفت.

مقبره پروفسور حسابی در شهر تفرش از توابع استان مرکزی واقع است.

۶۹۹۱/۶۰۱۳


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

11 هزار و 300 تن کالای اساسی در استان مرکزی توزیع شد