25 هزار میلیارد ریال برای طرح‌های نیمه‌کاره آموزش عالی نیاز است


25 هزار میلیارد ریال برای طرح‌های نیمه‌کاره آموزش عالی نیاز است

مشهد- ایرنا- معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره آموزش عالی حدود 25 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و این طرح‌ها باید در دوره ای پنج ساله به اتمام برسد.

محمدتقی نظر پور ظهر امروز چهارشنبه در پنجمین نشست شورای معاونین مدیریت منابع دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری منطقه ۹ کشور در دانشگاه صنعتی قوچان افزود: از سال ۱۳۹۲ تاکنون طرح جدیدی در دانشگاه‌ها آغاز نشده و عمده طرح‌ هامربوط به قبل از این سال است و البته برای تعداد محدودی از دانشگاه‌ها که نیازمند طرحهای جدید بودند تعریف طرح شده است.

وی ادامه داد: برخی از دانشگاه‌ها با قدمت بالا از ساختمان‌های قدیمی استفاده می‌کنند و حدود پنج هزار و ۲۰۰ متر مربع فضای آموزشی و شش هزار و ۸۰۰ مترمربع فضای کمک‌آموزشی و رفاهی دانشگاه‌ها به تعمیرات اساسی نیاز دارد که باید به‌ موقع انجام شود تا هزینه‌های بالایی را به دانشگاه‌ها تحمیل نکند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم گفت: ۲۰ درصد این ساختمان‌ها به دلیل قدمت بالای ۴۰ سال نیازمند مقاوم‌سازی است که بودجه‌های در نظر گرفته‌ شده کفاف این موضوع را نمی‌کند.

نظر پور اعتبارات دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و مؤسسات وابسته را حدود ۱۱۰ هزار میلیارد ریال ذکر و اضافه کرد: امسال حدود ۳.۷ درصد هزینه‌های جاری کل کشور به بخش آموزش عالی اختصاص پیدا کرد و این در حالی است که سال قبل این رقم حدود ۵.۵ درصد بود اما تعداد مؤسسات آموزش عالی از ۵۰ یا ۶۰ واحد به بیش از ۱۰۰ واحد افزایش‌ یافته است.

وی با اشاره به افزایش اعتبارات عمرانی دانشگاه‌ها در سال کنونی به ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال گفت:‌ متوسط تخصیص در حوزه جاری ۳۶ و ۳۷ درصد است که در برخی دانشگاه‌ها به ۴۰ درصد هم رسیده است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم گفت: برای تعمیرات اساسی نیز به منابع مالی نیاز است که باید حدود هشت درصد به‌ صورت نقدینگی و ۱۲ درصد به‌صورت اوراق تامین شود و با توجه به اینکه که بیشتر تعمیرات در ایام تابستان انجام می‌شود و اگر دانشگاه‌ها کاری انجام داده باشند به شرکت‌های تعمیرکار بدهکارند سازمان مدیریت و برنامه ریزی قول جبران باقیمانده به‌صورت نقدی را داده است.

نظر پور افزود: صرفه‌جویی و تنوع‌بخشی به منابع درآمدی یکی از موضوعات اصلی است و با استفاده از این دو بخش می‌توان منابع را حفظ کرد و البته با توجه به شرایط دولت نمی‌توان در حوزه تنوع‌ بخشی و درآمدی موفق بود اما با صرفه‌جویی می‌توان برخی از نیازها را مرتفع کرد.

وی از بهره‌برداری ۹۰ طرح عمرانی با اعتبار دو هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال و زیربنای ۱۶۰ هزار مترمربع در هفته دولت توسط دانشگاه‌ ها خبر داد و اضافه کرد: یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع فضای آموزشی و ۹۵۰ هزار مترمربع فضای کمک‌آموزشی و رفاهی در کشور جزء طرحهای در دست ساخت آموزش عالی است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم در خصوص تغذیه دانشجویان در دانشگاه‌ها گفت: در این حوزه با دو مشکل اساسی رو به رو هستیم اول این که جمعیت دانشجویی که از ناهار و یا شام دانشگاه استفاده می‌کند افزایش‌یافته و از طرفی یارانه پرداختی دولت در این زمینه پایین‌تر از قیمت تمام‌شده است که این هزینه‌ها مشکلاتی را برای دانشگاه‌ها به وجود می‌آورد.

نظر پور افزود: سازمان برنامه‌ و بودجه در سال گذشته حدود دو هزار میلیارد ریال به حوزه تغذیه کمک کرده که تلاش می‌کنیم تا انتهای شهریور ماه حدود چهار هزار میلیارد ریال به وزارتخانه پرداخت کند تا با تقسیم این بودجه بین دانشگاه‌ها مشکلات تغذیه دانشجویی کم شود.

وی اضافه کرد: دولت برای اعتبارات شش ماهه نخست سال تخصیص ۸۱ درصدی بودجه را برای دانشگاه‌ها چیده است که این میزان قابل‌قبول نیست چون ۶۵ تا ۷۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها بودجه پرسنلی یعنی از جنس حقوق، مزایا و قراردادهای حجمی است و با این وضعیت امورات دانشگاه‌ها نمی‌چرخد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم در خصوص تأمین مسکن اعضای نخبه و جوان هیات‌علمی با سابقه کمتر از ۱۰ سال نیز گفت: در این زمینه با وزارت مسکن برای دانشگاه‌های شهرستانی رایزنی‌هایی صورت گرفته است که امیدواریم در برخی از دانشگاه‌ها این امکان برای اعضای هیات‌علمی فراهم شود .

نظر پور افزود:‌ می‌توان از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلاتی که برای اعضای هیات‌علمی در نظر گرفته‌ شده در این زمینه استفاده کرد تا موضوع مسکن به دغدغه‌ای برای این قشر تبدیل نشود.

وی با اشاره به اینکه پاداش پایان خدمت اعضای هیات‌علمی و غیر هیات‌علمی سال ۹۵ و ۹۶ کاملاً پرداخت‌شده است اضافه کرد: برای پرداخت پاداش ۶۹۱ کارمند و ۱۷۹ عضو هیات‌علمی که سال گذشته بازنشسته شده‌اند نیازمند هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم.

او ادامه داد: ۱۳۵ میلیارد ریال پاداش پایان خدمت که در قانون بودجه وجود داشت تخصیص یافت و دولت نیز در نخستین تخصیص خود ۷۸۵ میلیارد ریال به این موضوع تخصیص داد که می‌توان پاداش پایان خدمت کسانی که تا پایان مهر ۹۷ بازنشست شده‌اند را پرداخت کرد.

شهرستان ۱۸۰ هزارنفری قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.

۷۵۰۱/۱۹۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شرایط فروش اقساطی KMC X5 با تحویل 30 روزه اعلام شد + جدول اردیبهشت 1403