میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”


احمدعراقچی کیست؟..سبحانی(جعبه سیاه پتروشیمی) کیست؟…سالارآقاخان کیست؟ درادامه خواهیدخواند سیدحسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت. درادامه خواهیدخواند:دستگیری حسین شیرازی منش (سخنگوی بابک زنجانی) میرکاظمی +بابک زنجانی(در هواپیمای اختصاصی زنجانی )اسفند 1391 (16 مرداد 1398)خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر دستگیری سید حسن میرکاظمی مشهور به حسن رعیت،...

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

احمدعراقچی کیست؟..سبحانی(جعبه سیاه پتروشیمی) کیست؟…سالارآقاخان کیست؟ درادامه خواهیدخواند

سیدحسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت.

درادامه خواهیدخواند:دستگیری حسین شیرازی منش (سخنگوی بابک زنجانی)

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

میرکاظمی +بابک زنجانی(در هواپیمای اختصاصی زنجانی )اسفند ۱۳۹۱

(۱۶ مرداد ۱۳۹۸)خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر دستگیری سید حسن میرکاظمی مشهور به حسن رعیت، جاوید فخریان از اعضای حزب ندا در توییتر ادعا کرد: حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت ساعاتی پیش با ۱۷ قلاده ببر در باغ شخصی‌اش دستگیر شد.
البته احتمال بازداشت حسن رعیت از سال‌ها پیش مطرح شده بود، از زمانی که ابراهیم رئیسی معاون قوه قضاییه بود و حالا که پنج ماه از ریاست او بر این قوه می‌گذرد شایعه‌ی بازداشت منتشر شده است.

رعیت+ زنجانی

پس از آن که نام بابک زنجانی بر زبان‌ها افتاد، تصویری هم از میرکاظمی در یک هواپیمای اختصاصی به همراه زنجانی منتشر شد. زنجانی ضمن تأیید صحت این تصویر میرکاظمی را از “دوستان و تجار خوب” خواند.

حسین شیرازی‌منش و حسین میرکاظمی (حسن رعیت) ، دستیاران بابک زنجانی بودند.

سال ۱۳۹۲ ایرنا در این رابطه نوشت: «ح. ش. [حسین شیرازی‌منش]در سال ۱۳۸۸ به اتفاق ح. م. [حسین میرکاظمی]مشهور به رعیت بعنوان «عضو هیات مدیره پروژه تجار کیش» انتخاب شده بودند که بعد از بحران مالی این پروژه بابک زنجانی وارد شد و علاوه بر تملک پروژه کیش، از این دو نفر بعنوان دستیاران خود استفاده کرده است. [.]ح. ش. چند روز پیش در دفتر کارش در تهران بازداشت شد و شنیده‌ها حاکی از این بود که ح. م. دیگر دستیار ارشد بابک زنجانی هم بازداشت شده است.»

حسین رعیت واسطه آشنایی سعید مرتضوی و بابک زنجانی

روزنامه شرق پیش از این در مورد آشنایی سعید مرتضوی و بابک زنجانی، به نقل از مرتضوی نوشته بود: «من اصلا ایشان را نمی‌شناختم و شرکتش را هم نمی‌شناختم. یکی از دوستان به نام آقای کاظمی (حسن رعیت) که نیروی ارزشی بسیار مورد اعتمادی است که با ایشان دوست است تماس گرفت و ایشان را معرفی کرد.»/منبع:فرارو۱۶ مرداد ۱۳۹۸

***

جاوید فخریان از اعضای حزب ندا(وابسته به صادق خرازی) در توییتر ادعا کرد: حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت ساعاتی پیش با ۱۷ قلاده ببر در باغ شخصی‌اش دستگیر شد. احتمال بازداشت او از سال‌ها پیش مطرح شده بود، از زمانی که ابراهیم رئیسی معاون قوه قضاییه بود و حالا که پنج ماه از ریاست او بر این قوه می‌گذرد، شایعه‌ی بازداشت منتشر شده است./انصاف نیوز۱۵ مرداد ۱۳۹۸

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸بازداشت «حسن میرکاظمی» معروف به «حسن رعیت» را تایید کرد و گفت که «با رعایت معذوریت اصل بازداشت را تایید می‌کنم و درباره عناوین اتهامی به لحاظ اینکه پرونده در مرحله اولیه است باید در رسیدگی‌های بعدی اعلام شود.»

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سئوال یک خبرنگار که علت بازداشت حسن رعیت چه بوده ؟گفت: قبل از اثبات مجرمیت اسم نیاورید؛ با رعایت معذوریت اصل بازداشت را تایید می‌کنم.

وی گفت: این پرونده در مراحل اولیه دادرسی است و عناوین اتهامی در رسیدگی‌های بعدی اعلام خواهد شد.

***

حسن رعیت «کاظمی »معروف به حسن رعیت( حسن کاظمی) از چهره‌هایی بود که تصاویر او در سال ۸۸ با لباس شخصی و کلت در خیابان منتشر شد. در این سال‌ها حصار آهنینی به دور او کشیده شده بود و کسی نمی‌توانست درباره اتهامات ریز و درشتش چیزی بگوید. با این حال دوره ابراهیم رییسی حسن رعیت بازداشت شده است.

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه، یک تفاوت مهم ایجاد کرد که کمتر کسی انتظار داشت و آن هم تعقیب قضایی افرادی بود که در سال های قبل از آن به نظر می‌رسید از مصونیت آهنین برخوردار بودند؛ کسی گمان نمی‌کرد نفر اول دفتر آملی لاریجانی بازداشت شود.

سبحانی (جعبه سیاه پتروشیمی)

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

«جلیل سبحانی »مدیرعامل اسپک و جعبه سیاه پرونده پتروشیمی گیت

همچنانکه کسی تصور نمی‌کرد کسی بتواند« سبحانی» جعبه سیاه پتروشیمی را بازداشت کند. یکی از افراد دیگری که کسی تصور بازداشت او را نمی‌کرد حسن رعیت کاظمی بود؛ فردی که ده سال قبل با اسلحه کلت و روی موتور سیکلت برای معترضین به انتخابات خط و نشان می‌کشید و به نظر می‌رسید آنقدر مقبول دستگاه‌های امنیتی باشد که بتواند به راحتی از چنگ قانون بگریزد. با این حال گویا در دوره رییسی ماجرا برای حسن رعیت کاظمی هم به پایان رسیده باشد.

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در رابطه با روند دستگیری سالار آقاخان گفت: «ناجا در تحقیقات خود دید که یک تیم از عوامل اصلی به صورت غیرمجاز و عمده ارز را خرید و فروش می‌کنند و نهایتاً به اسم سالار آقاخان رسید که این فرد را دستگیر کردند، البته اینجا هم بانک مرکزی به میدان آمد و گفت: اقدامات این افراد بر اساس دستورات ما بوده است؛ اما این بار دیگر قوه قضاییه به این حرف‌ها توجه نکرد و پرسید که بر چه اساس این مطالب را می‌گویید؟ در فروش غیرقانونی ارز و سکه، نیروی انتظامی به وحید مظلومین و پسر این فرد و همچنین عوامل این فرد آقای محمد سالم و آقای سالار آقاخان رسید و اعلام کرد یکی از عواملی که در بازار به صورت غیرمجاز و خیلی عمده ارز خرید و فروش می‌کند و معاملات آتی دارد، شخصی به نام سالار آقاخان است.»

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

محسنی اژه‌ای گفت: «بعد از دستگیری سالار آقاخان از او تحقیقات می‌شود و سپس به احمد عراقچی می‌رسند و این فرد مطالبی را می‌گوید که در نتیجه آن از آقای سیف(سیف رئیس سابق بانک مرکزی) تحقیق می‌کنند».

«سالار آقاخان »عامل بانک مرکزی در توزیع ارز در بانک مرکزی بوده است.

پرونده سالار آقاخان بعد از صدور کیفرخواست و ارسال به دادگاه به علت نقص در پرونده چندین بار به دادسرا بازگشت تا رفع نقص شود، در نهایت پرونده به شعبه دوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر ارسال شد.

متهمان این پرونده سالار آقاخان، سید احمد عراقچی، سید رسول سجاد، احسان معافی، میثم خدایی کلاکی، علی آروند، فرشاد حیدری، میلاد گودرزی و منصور دانش پور هستند.

۱۳ مرداد ماه اولین جلسه دادگاه ۹ متهم ارزی برگزار شد و قهرمانی (نماینده دادستان)با قرائت کیفرخواست ۲۰ صفحه‌ای پرونده گفت: بانک مرکزی طی اقدام عجیب ضمن انتخاب بیش از ۱۰ صرافی روزانه میلیون‌ها دلار را در اختیار آن‌ها قرار داد و به تدریج شبکه‌ای از دلاربازی شکل گرفت و صرافی‌های منتخب که قرار بود دلارهای دریافتی از بانک مرکزی را در بازار به مصرف برسانند، در قبال درصدی سود در اختیار اشخاصی قرار دادند.

قهرمانی گفت: بانک مرکزی که توان مدیریت این شبکه خود ساخته را نداشت، در صدد برآمد به شیوه‌ای دیگر مشکل را درمان کند. معاون وقت بانک مرکزی در مورد ورود و مداخله در بازار فردایی ارز اقدام کرد، این در حالی بود که مصوبه شورای پول را اخذ نکرده و از طریق شبکه بانکی به فروش ارز دولتی از طریق متهم اصلی سالار آقاخان مبادرت کرده است.

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:احمد عراقچی کیست؟

سید احمد عراقچی دانش‌آموخته کارشناسی اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد مدیریت مالی (فاینانس) از دانشگاه نیویورک، کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران و دانشجوی نخبه و رتبه اول کنکور در مقطع کارشناسی ارشد را در رزومه علمی – تحصیلاتی خود دارد.(نُخبه بایداینطورباعُرضه باشد)

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

عضویت در هیئت مدیره نهاد‌های مالی داخلی و بین المللی و عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز معاون اجرایی آن سازمان ازسوابق این نخبه می باشد.

«سید احمد عراقچی »معاون ارزی بانک مرکزی، به صورت محرمانه بادستیارانش( میلاد گودرزی، منصور دانش پور و علی آروندبه فرماندهی سالار آقاخانی) با بانک مرکزی در خصوص بازار غیر رسمی ارز همکاری داشتند،عراقچی در۱۴ مرداد ۱۳۹۷ با حکم دادستانی بازداشت شد/پایان توضیحات مدیریت سایت.

ادامه توضیحات قهرمانی (نماینده دادستان): از آقاخان خواسته شد که طی یک همکاری محرمانه در هر مرحله ۵ میلیون دلار ارز از بانک مرکزی خریداری کند و به هر شخصی که صلاح می‌داند بفروشد و در ادامه گفته می‌شود که آقاخان به صورت مخفیانه فعالیت ارزی خود را به بعد از ساعت ۱۶ منتقل کند.

قهرمانی گفت: این اقدامات سبب افزایش قیمت ارز در بازار آزاد شد و سوءمدیریت دیگری که صورت پذیرفت این بود که ارز دولتی با کارت ملی به فروش می‌رسید که سبب قاچاق ارز به اقلیم کردستان عراق و تأمین ارز مورد نیاز جهت قاچاق کالا به ایران از مرزهای غربی شد.

نماینده دادستان با اشاره به نحوه آشنایی سالار آقاخان با احمد عراقچی تصریح کرد: در شهریور ماه ۹۶، احمد عراقچی معاونت ارزی بانک مرکزی از طریق میثم خدایی با سالار آقاخان آشنا و جلسه‌ای در دفتر احمد عراقچی تشکیل شد. آقاخان حسب ادعا و اظهارات خود و نیز مدارک به عنوان نماینده و کارگزاری بانک انصار فعالیت داشت. او فردی جوان است که به تدریج روابط خود را با احمد عراقچی گسترش داد و احمد عراقچی نیز تحت تأثیر او از این فرصت استفاده کرد، تا بدین وسیله بتواند (به اصطلاح خود) از افزایش قیمت ارز در بازار جلوگیری کند.

در ادامه به احمد عراقچی گوشزد شد که بانک مرکزی از آقاخان حمایت خواهد کرد و سود خوبی نیز به او داده خواهد شد، با وعده اعطای امتیاز صرافی به آقاخان این اقدامات دنبال شد.

قهرمانی گفت: آقاخان که به دنبال گسترش ارتباطات خود در بانک مرکزی بود، موافقت کرد و با انجام معاملات فردایی و کاغذی توسط عوامل خود میلاد گودرزی، منصور دانش پور و علی آروند به دنبال این بودند تا با انجام این معاملات به صورت گسترده سبب کنترل بازار شوند.

در گزارش بانک مرکزی اعلام شده است که سالار آقاخان با بانک مرکزی قرارداد کارگزاری امضا کرده است، اما دادستانی در طول تحقیقات نتوانست به قرارداد کتبی دست پیدا کند.

در کیفرخواست صادره از سوی دادستانی سالار آقاخان فرزند فیروز، کارگزار بانک مرکزی، متولد سال ۱۳۷۰ و دارای تابعیت ایرانی و مذهب شیعه، مجرد و فاقد سابقه کیفری به متهم به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته در حد کلان به میزان ۱۵۹۸۰۰۰۰۰ دلار و ۲۰۵۰۰۰۰۰ یورو و دو پرداخت رشوه به میزان ۱۱۸ هزار دلار به متهم میثم خدایی و نیز پرداخت رشوه به متهم سید رسول سجاد مدیر بین الملل معاونت ارزی بانک مرکزی بابت خرید یک دستگاه رنو به قیمت ۳۰ میلیون تومان، یک جفت ساعت امگا به مبلغ ۳۲ میلیون تومان، پرداخت هزینه سفر هوایی به کیش و اقامت در هتل برای نامبرده و اعضای خانواده‌اش، متهم شده است.

آقاخان با تودیع وثیقه شد و قرار بود در جلسات دادگاه حضور پیدا کند، اما او در جلسه اول دادگاه حاضر نشد. با وجود پرونده سنگین سالار آقاخان، او ممنوع الخروج نشده بود،احتمالاً سالار آقاخان از طریق فرودگاه امام خمینی از کشور خارج شده است.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در هشتمین نشست خبری خود در رابطه با شایعه فرار سالار آقاخان از کشور گفت: فرآیند رسیدگی به این پرونده در دادگاه در حال انجام است. متهم برای جلسه رسیدگی به دادگاه احضار شده؛ اما در جلسه حضور پیدا نکرده است. وثیقه لازم، زمان آزادی اخذ شده و اینکه اکنون کجاست، ما فقط این خبر را داریم که روز دادگاه که احضار شده بود، نیامده و هم از طریق قانونی و هم از طریق وثیقه گذار پیگیر هستیم که در ادامه جلسات دادگاه حتما حاضر شود و از خود دفاع کند. در غیر این صورت دادگاه تصمیم قانونی خود را در مورد او اتخاذ خواهد کرد./مشرق ۲۴ مرداد ۱۳۹۸

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر: سالار آقاخان کیست؟

سالار آقاخان(متولد ۱۳۷۰) ۲۸ ساله

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

اتهام او مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته در حد کلان به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و دو پرداخت رشوه به میزان ۱۱۸ هزار دلار به متهم میثم خدایی و نیز پرداخت رشوه به متهم سید رسول سجاد مدیر بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی بابت خرید یک دستگاه رنو به قیمت ۳۰ میلیون تومان، یک جفت ساعت امگا به مبلغ ۳۲ میلیون تومان، پرداخت هزینه سفر هوایی به کیش و اقامت در هتل برای نامبرده و اعضای خانواده است.

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

سالار آقاخان ۲۰ اسفند سال یعنی دقیقاً زمانی که اوج برخورد با دلالان بازار ارز بود، توسط پلیس آگاهی شناسایی و دستگر می‌شود. بعد از دستگیری، براساس آنچه پیشتر معاون اول قوه‌قضائیه گفته، بازپرس وقتی می‌بیند بانک مرکزی و معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات، آقاخان را تأیید می‌کنند و می‌گویند اقداماتش با هماهنگی آن‌ها بوده، او را آزاد می‌کند و آقاخان نیز از این فرصت سوءاستفاده کرده و تا همین امروز متواری است؛ یعنی بر خلاف آنچه تصور می‌شود، آقاخان در جلسات دادگاهی که این روزها برای مسئولان و مقامات سابق بانک مرکزی از جمله سیف و عراقچی برگزار می‌شود و متهم ردیف اول پرونده نیز هست، حضور ندارد و محاکماتش غیابی است.

محمدرضا مظلومین پسر وحید مظلومین معروف به سلطان سکه که سال گذشته محاکمه و به اعدام محکوم و حکمش نیز اجرا شد هم از دیگر متهمان مرتبط با پرونده ارزی و متواری است./بنقل ازروزنامه قدس۲۷ مرداد ۱۳۹۸

***

شخصیت حسن رعیت (میرکاظمی) تامدتها.ناشناخته ودرپرده ماند،زندگی قارونی، بهشتی در شهر کرج داشت که درآن حکمرانی می کرد؛ بهشتی که هفده قلاده ببر نیز در آن داشته است!

خبر وجود ۱۷ قلاده ببر در باغ شخصی حسن رعیت کاظمی را نخستین بار جاوید فخریان از اعضای حزب ندا رسانه‌ای کرده بود. گویا تعداد ببرهای حسن رعیت از مجموع ببرهای باغ وحش تهران نیز بیشتر است!

«یاشار سلطانی» خبرنگار در توییت خود نوشته بود «صداوسیما اگر جرات دارد تصاویر بهشت گمشده حسن رعیت را که حاصل زمین خواری و چپاول بیت المال در جاده کرج است پخش کند! به مردم بگویید این بهشت گمشده پاتوق کدام یک از مقامات ارشد، بزرگان و چهره‌های مشهور بوده؟ کلکسیون اسلحه، کلکسیون موتور، حیوانات و…با کدام پول و مجوز بدست آمده است؟»

غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر خبر بازداشت حسن میرکاظمی با ۱۷ قلاده ببر گفت: بار‌ها گفته‌ایم قبل از اثبات مجرمیت اسم نیاورید، با آوردن مشخصات دچار معذوریت برای پاسخگویی می‌شوم لذا با رعایت محذوریت‌های قانونی اصل بازداشت این فرد را تایید می‌کنم و عناوین اتهامی به خاطر اینکه در مرحله تحقیقات مقدماتی است، بعد از رسیدگی اعلام می‌شود.

در زمان بازداشت بابک زنجانی، رسانه‌ها از «حسین شیرازی منش» و «حسین میرکاظمی (حسن رعیت)» به‌عنوان دستیاران بابک زنجانی نام برده بودند.

روزنامه شرق پیش از این در مورد آشنایی سعید مرتضوی و بابک زنجانی، به نقل از مرتضوی نوشته بود: «من اصلا ایشان را نمی‌شناختم و شرکتش را هم نمی‌شناختم. یکی از دوستان به نام آقای کاظمی (حسن رعیت) که نیروی ارزشی بسیار مورد اعتمادی است که با ایشان دوست است تماس گرفت و ایشان را معرفی کرد.»

پیش از این زمانی که هنوز بابک زنجانی بازداشت نشده بود تصاویری از زنجانی در کنار حسن رعیت کاظمی در یک هواپیمای اختصاصی‌ منتشر شده بود که زنجانی درباره آن عکس گفته بود »«با سید حسن میرکاظمی که از دوستان و تجار خوب است در آن هواپیما همسفر بودم.»

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

خبرگزاری ایرنا در ابتدای شروع دولت روحانی گزارشی درباره حسن رعیت کاظمی نوشت و او را با نام اختصاری «ح.م» معرفی کرد. در آن گزارش آمده بود: «ح. ش» (حسین شیرازی منش) در سال ۱۳۸۸ به اتفاق «ح.م» (حسن میرکاظمی) مشهور به رعیت بعنوان عضو هیات مدیره پروژه تجار کیش انتخاب شده بودند که بعد از بحران مالی این پروژه «بابک زنجانی» وارد شد و علاوه بر تملک پروژه کیش، از این دو نفر بعنوان دستیاران خود استفاده کرده است.»

سال ۸۶ اولین مجمع عمومی شرکت تعاونی کارخانجات تولید کننده لوله و پروفیل فولادی ایران تشکیل شد و به ترتیب:

محمدتقی صالحی، سید حسن میرکاظمی، امرالله زمانی علویجه، علیرضا قدسی و عباسعلی عباسی به سمت اعضای اصلی هیات‌مدیره انتخاب شدند

و آنطور که در رسانه‌ها آمده او در زمان بازداشت مدیرعامل کارخانه دنیای فلز، پارسیان فلز البرز، لوح فشرده پارس و مجتمع فولاد ذوب آهن ازنا بوده است.

طبق نامه‌ای منتشر شده، اداره کل حقوقی بانک کشاورزی به بازرسی شعبه چهارم دادسرای امور اقتصادی در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۸۷، حسن میر کاظمی با بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان بزرگ‌ترین بدهکار بانک کشاورزی معرفی شده است که بدهی خود را تسویه نکرده و بسیاری از اعتبارات را نیز بدون وثیقه و با ضمانت شخصی دریافت کرده‌است. این مکاتبات ابتدا در سال ۱۳۸۸ و دوباره در ۱۳۹۱ منتشر شد اما هیچگاه تکذیب نشد.

سایت عدالتخواهان نیز درباره حسن رعیت نوشته بود به بهانه واردات کالا توانسته بود ۳۷ میلیون دلار از بانک صادرات گلستان وام ارزی دریافت کند و هیچگونه مقررات بانکی در دریافت این وام رعایت نشده است؛ ضمن اینکه اساسا هیچگونه کالایی به کشور وارد نشده و معلوم نیست چه بر سر پول بیت المال آمده است.»

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

بابک زنجانی +حسن رعیت

بابک زنجانی در کیش شرکت سورینت را داشت و با حسین شیرازی‌منش آشنا شد که همراه با حسن میرکاظمی پروژه تجاری-توریستی «تجار کیش» را راه اندازی کردند. این دو در آن دوران بحران مالی داشتند، بابک زنجانی به آنها ۴۳میلیارد تومان پرداخت کرد تا بدهی‌هایشان را بپردازند. او کل پروژه را تملک کرد، یک هتل هم از حسن میرکاظمی خرید و شیرازی‌منش و میرکاظمی، دست چپ و راستش شدند. حسین شیرازی‌منش، ۱۵دی ۱۳۹۲ بازداشت شد و همان زمان، ابراهیم رئیسی که معاون اول قوه قضاییه بود گفت شاید دستیار دیگر زنجانی یعنی میرکاظمی بازداشت شود ولی چنین اتفاقی نیفتاد.

کانال تلگرامی امتداد درباره حسن رعیت کاظمی می‌نویسد میرکاظمی در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ همان زمان که به همراه یک مداح ،هفت تیر کشی می‌کرد یا با بابک زنجانی عکس‌های اسلحه به دست منتشر می‌کرد، جزو اصحاب خلوت سعید مرتضوی و بابک زنجانی به حساب می آمد. آنها سعی کردند در یک معامله ۱۳۸ شرکت از مجموع ۲۰۷ شرکتی که در اختیار شستا بود را یکجا بخرند./منبع:۲۵ مرداد ۱۳۹۸رویداد۲۴.

«هیئت ثارالله مسجد امام الهادی» محله شمس‌آبادواقع است که یکی ازگردانندگان آن یک مرد میانسال مو جوگندمی که معمولاً شال سبزی بر گردن یا پیچیده دور سر داشته وبا مداحان (کریمی وطاهری) نشست وبرخاست داشته،او سید حسن میرکاظمی است.

محمدرضا طاهری هم سال‌هاست که یک شرکت تاسیس کرده با اسم «لوح مهراندیش خام»، به شماره ثبت ۳۲۰۶۲۷. کار شرکت از سال ۱۳۸۷ شروع شد و در زمینه صادرات و واردات و «تولید و ساخت انواع لوح فشرده خام» محوز فعالیت داشت. شرکت «لوح مهراندیش خام» که قبلا دفترش در مرکز تهران، حوالی میدان انقلاب بود، سه سالی است که که دفترش را منتقل کرده شمال شهر، میدان آرژانتین. دو عضو جدید هم به هیات مدیره شرکت اضافه شده‌‌اند: سید حسن میرکاظمی، به عنوان رئیس هیات مدیره و سید مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد و رئیس کمیته طرح و برنامه ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی به عنوان مدیرعامل شرکت.

***

حسین شیرازی منش کیست؟

حسین شیرازی منش (سخنگوی بابک زنجانی)

شیرازی منش که یک فعال اقتصادی در کیش بود و به کار کشاورزی در گلخانه می پرداخت. به گفته خود در سال ۱۳۹۰ در حال ورشکستگی بود که با بابک زنجانی آشنا می شود وبابک زنجانی با پرداخت ۴۳ میلیارد تومان دیون پروژه تجار کیش که تحت مدیریت شیرازی منش قرار داشت وی را از بحران مالی رهایی می بخشد واز این پس شیرازی منش بعنوان یکی از اعضای اصلی کارتل اقتصادی بابک زنجانی به فعالیت می پردازد.

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

در ششمین روز سپری شده از بازداشت بابک زنجانی، حسین شیرازی منش دستیار نخست وی عصر امروز یکشنبه(۱۵ دی ۱۳۹۲) در دفتر کار خود در تهران با حکم قضایی بازداشت شد.

در حالیکه برخی رسانه های جهت دار طی چند روز گذشته بارها بصورت کذب از آزادی بابک زنجانی خبرداده بودند، با دستگیری دستیار نخست بابک زنجانی، اراده دستگاه قضایی بر رسیدگی قاطع نمایان شد.

حسین شیرازی منش که طی سالهای اخیر بعنوان سخنگوی بابک زنجانی ظاهر شده بود در حالی بازداشت گردید که به نظر می رسد این پرونده ابعاد گسترده تری یافته است.
شیرازی منش سال گذشته(۱۳۹۱) با پرداخت هفتگی چند میلیون تومان به شبکه جام، هرهفته بمدت سه ساعت آنتن این شبکه را اجاره کرده و خود بعنوان مهمان و یا مجری در برنامه های این شبکه به تبلیغ کارتل بابک زنجانی می پرداخت و با وجود افشاگری های رسانه های داخلی درباره فعالیتهای بابک زنجانی ، صداوسیما این برنامه را ادامه داد.

شیرازی منش در سال ۱۳۸۸ به اتفاق حسن میرکاظمی مشهور به رعیت بعنوان عضو هیات مدیره پروژه تجار کیش انتخاب شده بودند که بعد از بحران مالی این پروژه بابک زنجانی وارد شده و علاوه بر تملک پروژه کیش از این دونفر بعنوان دستیاران خود استفاده می کند./منبع:انتخاب۱۵ دی ۱۳۹۲

***

شرکت دنیای فلز چیست؟

شرکت دنیای فلز سال ۱۳۴۰ در کیلومتر ۱۹جاده مخصوص کرج، در زمینی به مساحت ۶۵هزار متر مربع توسط خانواده وکیلی تاسیس شد. این شرکت که قبل از انقلاب ۵۷ از واحدهای موفق در تولید لوله و پروفیل بود، پس از انقلاب مانند بسیاری دیگر از واحدهای تولیدی به تملک حکومت درآمد. این شرکت مصادره‌شده حدفاصل سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ تحت عنوان خصوصی‌سازی به خانواده میرکاظمی واگذار شد. روح‌الله و حسن میرکاظمی، دو چهره اصلی شرکت در عرض چند سال کار شرکت را توسعه دادند،‌ ۴ شرکت جدید راه‌اندازی کردند و به بازار صادرات وارد شدند.

حسن میرکاظمی برای توسعه شرکت دنیای فلز و شرکت‌های وابسته‌اش سراغ بانک کشاورزی رفت. بانک کشاورزی ۱۵ آذر ۱۳۸۷ اعلام کرد که شرکت‌های میرکاظمی ۱۷۵میلیارد تومان به این بانک بدهکارند و شش ماه است که هیچ وجهی برای جبران بدهی‌ نپرداخته‌‌اند. ۱۷۵ میلیارد تومان به قیمت دلار آن زمان، حدود ۱۸۵میلیون دلار می‌شد. بانک کشاورزی همچنین گزارش داده بود که ۴۰درصد این مبلغ بدون وثیقه بوده و صرفاً با ضمانت میرکاظمی پرداخت شده است. این عبارت به خوبی قدرت نفوذ میرکاظمی را نشان می‌داد. برادران میرکاظمی مدیریت این شرکت را سال ۹۶ به چند نفر دیگر واگذار کردند و چند شرکت تازه در حوزه فولاد راه‌اندازی کردند تا موقعیت‌شان را به عنوان یکی از غول‌های موثر بازار فلزات ایران حفظ کنند و گزارشی هم درباره سرنوشت بدهی‌ها منتشر نشده است.

علاوه بر این، بهار امسال(۱۳۹۸) گروهی با عنوان عدالت‌خواهان در استان گلستان خبر دادند که میرکاظمی، ۳۷میلیون یورو از بانک مرکزی صادرات استان گلستان وام گرفته که کالا وارد کند ولی ارز را از کشور خارج کرده و کالا هم وارد نکرده است. این پرونده هم قدیمی است و گفته می‌شود سازمان بازرسی کل کشور چند سال قبل به آن وارد شده ولی تاکنون پولی برگشت داده نشده است.

به گفته زاکانی در این پرونده که میزان بدهی و سودش به ۱۵۰۰میلیارد تومان رسیده، با دخالت اکبر طبری، معاون اجرایی دفتر رئیس قوه قضاییه رأی به سود میرکاظمی صادر شده و بانک صادرات به پولش نرسیده است.

میرکاظمی در آن سال‌ها که بانک کشاورزی دنبال طلبش بود، در آسیای میانه و غرب ایران در حال تردد بود. بازار صادراتی شرکت‌های آنها کشورهایی چون افغانستان، ارمنستان و عراق را در بر می‌گرفت و حسن میرکاظمی، مسئول صادرات و سفر به این کشورها بود. او در کشاکش این سفرها، با بابک زنجانی آشنا شد که آن سال‌ها در آسیای میانه و کردستان عراق مشغول به کار بود.

***

باغ وحش رعیت …پاتوق حسن میرکاظمی که سال ۱۳۹۱ از سوی سایت بازتاب به عنوان «تاجر بسیجی» معرفی شد.

این مرکز نگهداری از حیات وحش متعلق به حسن میرکاظمی(از نزدیکان بابک زنجانی) است.

محمد کرمی(رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران) در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه باغ وحشی که به باغ وحش «حسن رعیت» معروف شده در واقع یک مرکز نگهداری از حیات وحش است، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مجوز این مرکز را در سال ۹۰ و به اسم آقای «حسن میرکاظمی» صادر کرده است. پس از اینکه اخبار و حواشی که از مرکز این منتشر شد، اداره محیط زیست استان تهران روز پنج شنبه (۷ شهریور) از آن بازدید کرد.

وی ادامه داد: اداره محیط زیست استان تهران پیش از این نیز به‌صورت دوره‌ای از این مرکز بازدید می‌کرد که آخرین آن در تاریخ ۱۹ تیر ماه بود ولی به دلیل حواشی پیش آمده هفته گذشته مجدد از این مرکز نگهداری از حیات وحش بازدید کردیم.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با بیان اینکه در این بازدید، تنها یک قلاده ببر در این مرکز مشاهده شد، تصریح کرد: این ببر یک ببر سه ساله بنگال است که مجوز نگهداری از آن را سازمان حفاظت محیط زیست صادر کرده است علاوه بر این ببر، گونه‌های دیگری مانند پرندگان آبزی و کنار آبزی، طاووس و سه راس گوزن هم در این مرکز نگهداری می‌شود که همه آن‌ها مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را دارند.

کرمی افزود: هر چند که گفته می‌شود صاحب این مرکز نگهداری از حیات وحش دستگیر شده است اما زمانی‌که ما به این مرکز مراجعه کردیم مدیر مسئول مرکز و کارگران آن در محل حضور داشتند و طبق روال به حیوانات رسیدگی می‌شد. این یعنی دستگیری و نبود صاحب این مرکز سبب تعطیلی آن و رها کردن حیوانات نشده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با بیان اینکه این مرکز نگهداری از حیات وحش استانداردهای قابل قبولی دارد، تصریح کرد: این مرکز مانند باغ وحش‌ها بازدید عمومی ندارد اما مراکز آموزشی با هماهنگی می‌توانند از آن بازدید کنند.

کرمی با اشاره به اینکه در برخی منابع گفته می‌شود که صاحب این مرکز نگهداری از حیات وحش با ۱۷ ببر دستگیر شده است، گفت: هیچ گزارشی در این زمینه از سوی مراجع قضایی به ما داده نشده است. نگهداری ۱۷ ببر کار ساده‌ای نیست و اگر چنین چیزی صحت داشت قطعا از سوی مراجع قضایی به ما گزارش داده می‌شد. کما اینکه پیش از این نیز سابقه داشته است که نیروهای امنیتی و نظامی، متهم یا متخلفی را با تعدادی حیوان که به‌صورت غیر مجاز از آن‌ها نگهداری می‌شده، دستگیر کرده بودند و بلافاصله به یگان حفاظت محیط زیست اعلام می‌کردند.

وی ادامه داد: در چنین مواردی یگان حفاظت محیط زیست حیوانات را تحویل می‌گرفت و به مرکز بازپروری و نگهداری پارک پردیسان منتقل می‌کرد یا به‌صورت امانی در همان مرکز نگهداری از حیات وحش از آن‌ها مراقبت می‌کرد تا پرونده کسی که دستگیر شده تعیین تکلیف شود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران در پایان گفت: هر گونه ورود و خروج حیوانات به مراکز نگهداری از حیات وحش و باغ وحش‌ها باید زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست صورت گیرد همچنین این مراکز موظف هستند که هر سه ماه یکبار خوداظهاری و اعلام کنند که زاد و ولد و مرگ و میر گونه‌ها در مرکزشان به چه صورت بوده است. ما نیز این خود اظهاری‌ها را با داده‌های قبلی مطابقت می‌دهیم و چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد از آن مطلع می‌شویم./منبع:۱۰ شهریور ۱۳۹۸خبرآنلاین

***

باغ وحش حسن رعیت

صبا آذرپیک؛ روزنامه‌نگار تصاویری از باغ لاکچری «حسن رعیت»، دستیار بابک زنجانی را در اینستاگرام خود منتشر کرد.

آذرپیک در اینستاگرام خود نوشت: جناب آقای رئیسی (رئیس قوه قضائیه) تصمیم و عمل شجاعانه شما برای بازداشت حسن رعیت، امری تحسین برانگیز است‌.

حسن میرکاظمی مشهور به «حسن رعیت»، دستیار بابک زنجانی در همین باغ که به «بهشت گمشده» معروف است، به اتهام فساد مالی بازداشت شده همراه با ۱۷ ببر. این تصاویر احتمالا گوشه‌ای است از دارایی‌های رعیت!

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

منبع:۰۷ شهریور ۱۳۹۸برترینها

***

در باغ‌ وحش مرموز «حسن رعیت» چه می‌گذرد؟

میرکاظمی”حسن رعیت” کیست؟سالارآقاخان،عراقچی،سبحانی “اختلاسگران بانکی”

هر صبح از باغ بزرگی که دور تا دورش پوشانده شده و هیچ‌جوری نمی‌شود به آن سرک کشید، صدای غرش و زوزه می‌آید. نگهبانان و کارکنان کارخانه‌ها و اداره‌های اطراف، این صداها را شنیده و رفت‌وآمدها به این باغ را دیده‌اند. نیمه مردادماه خبر آمد که حسن میرکاظمی مشهور به «حسن رعیت»، دستیار بابک زنجانی در همین باغ که به «بهشت گمشده» معروف است، بازداشت شده همراه با ۱۷ ببر. بهشت گمشده، همسایه کارخانه «دنیای فلز» است. این دو یک کوچه را در کیلومتر ۱۸ جاده مخصوص کرج قبضه کرده‌اند؛ احتمالا گوشه‌ای از دارایی‌های «رعیت».

چند هفته بعد از بازداشت رعیت هنوز کسی وجود ۱۷ ببر در این باغ را رد یا تأیید نکرده اما نشانی بهشت گمشده را خیلی‌ها می‌دانند. آقای احمدی یکی از آنهاست، نگهبان پیر یکی از کارخانه‌های اطراف. این منطقه پر است از کارخانه و اداره، دنج و خلوت. می‌گویند این باغ یکی از پاتوق‌های پررفت‌وآمد رعیت بوده که حالا از رونق افتاده است.

آقای احمدی دستش را بلند می‌کند و ته کوچه را نشان می‌دهد: «باغ حیوانات؟ همین اولین کوچه دست راست. من هیچ‌وقت آن تو نرفته‌ام، فقط می‌دانم حیوانات زیادی دارد؛ حیوانات زیادی در قفس و تعدادی اسب که گاهی بیرون می‌آوردندشان. اینجا قبلا که دنیای فلز کار می‌کرد، آدم‌های مختلفی می‌آمدند، خیلی زیاد. میهمان‌های کت‌وشلواری و خیلی رسمی، دولتی‌ها. اما مدتی است که کمتر کسی می‌آید.» قصه ببرها به گوش او هم رسیده: «ببر دارند اما نمی‌دانم چندتا، چندوقتی است که می‌گویند ۱۷ تا.»

صدای پارس سگی می‌آید. ساعات آخر کار اداره‌ها و کارخانه‌هاست و تک و توک کارمندان سوار بر ماشین، رو به رفتنند. ته کوچه، جلوی باغ، یکی از کارمندان می‌گوید که همیشه صداهایی از این باغ می‌شنود: «صدای همه حیوانات، غرش، نعره، صدای پرنده‌ها.» بعد یک در را نشان می‌دهد: «باغ‌وحش همین است.»

دور تا دور باغ تا ارتفاع بلندی پوشانده شده است. یک‌سوی باغ، برِ اتوبان تهران – کرج است و سوی دیگر، کارخانه دنیای نور. این باغ سه در دارد؛ در چوبی بزرگی که احتمالا برای ورود میهمانان رسمی است و در کوچه‌ای، همجوار اتوبان تهران – کرج قرار گرفته؛ دری که روبه‌روی کارخانه میرکاظمی است و در دیگری در کوچه کناری. دور تا دور باغ با ایرانیت‌های بلند سبز پوشیده شده و هیچ دیدی به داخل ندارد اما در نقشه‌های هوایی گوگل پیداست که این باغ درخت دارد؛ چند جایگاه برای حیوانات و زمینی سنگفرش.

نگهبان ورودی کارخانه در جاده مخصوص کرج می‌گوید از حیوانات این باغ بی‌خبر است و کسی هم نیست که اطلاعات بیشتری داشته باشد. نگهبان دوم، پسرجوانی است که اتاقش روبه‌روی یکی از ورودی‌های ویلاست و کلید خانه را دارد: «اینجا باغ‌وحش نیست، باغ شخصی است. من دوماه است آمده‌ام و از رفت‌وآمدشان خبر ندارم.»

۱۷ببر نیست، ۱۷۰ تاست!

بعد از یکی دوبار زنگ‌زدن، زنی پشت آیفون تصویری جواب می‌دهد.

می‌گویند در این باغ ۱۷ ببر نگهداری می‌شود، درست می‌گویند؟

۱۷تا نیست، ۱۷۰تاست. یکیش هم خودمم. اگر دوست دارید در خدمتیم.

او احتمالا از نزدیکان حسن رعیت است و عصبانی از مزاحمت‌های گاه و بیگاه. راضی به صحبت درباره وضع حیوانات باغ نیست و کسی را هم راه نمی‌دهد. با تشر به کارگری که تازه در را باز کرده، می‌گوید: «فرزین، برو به کارت برس، خودم دارم می‌آیم پایین.» فرزین هم با نگرانی می‌گوید که اینجا هیچ حیوانی نیست و «اشتباه آمده‌اید.»

پیداست که زن، شال مشکی‌اش را سرسری پوشیده و آمده که مزاحمان را دور کند: «آخر حرفتان خیلی بی‌ربط است. اینجا یک باغ کاملا شخصی است. اگر ۱۷ تا ببر باشد، محیط‌زیست پس کجاست؟» پیگیری‌ها معلوم می‌کند که اداره محیط‌زیست تهران بعد از حواشی پیش‌آمده، کارشناسی برای وضع تنها ببری که مجوز نگهداری هم دارد یا احتمالا ببرها، برای سرکشی به این مجموعه نیامده است.

کوچه اختصاصی‌شده خانه باغ‌وحش

زن صاحبخانه می‌گوید: «من دوست ندارم درباره حیوانات اینجا توضیح بدهم. اصلا نیازی ندارم به شما پاسخ بدهم. ما نیازی نداریم کسی صدایمان را بشنود. ما آنقدر قدرتمند هستیم که نیازی نداریم به کسی پاسخ بدهیم.»

هیچ توضیحی راضی‌اش نمی‌کند و تا اسم حسن رعیت می‌آید، با لبخندی تصنعی چندبار این تک‌جمله را تکرار می‌کند: «اشتباه آمده‌اید.» بعد نگهبان کارخانه را صدا می‌کند تا در خانه را برایش باز کند، همان نگهبانی که تا قبل از این گفته بود بی‌خبر است: «هماهنگی‌های این باغ با من است. تا به‌حال داخل نرفته‌ام، فقط در را برایشان باز می‌کنم و می‌بندم. این خانم یک روز درمیان، دو روز درمیان، می‌آید، من در را برایش باز می‌کنم و دیگر رفتنش را نمی‌بینم.»

ما فقط از یک ببر خبر داریم

آنها که پیش از این بهشت گمشده را دیده‌اند می‌گویند وضعش به نسبت مراکز دیگر نگهداری از حیوانات بهتر است. کتایون ‏جهانگیری، مستندساز محیط‌زیست یکی از آنهاست که دو سه‌ سال پیش همراه تیم سازمان محیط‌زیست از این باغ بازدید کرده.

او ‏می‌گوید: «آن زمان سگ‌های زیادی داشتند و انواع پرنده. یک لاما هم بود اما هنوز ببری نداشتند. آن‌طور که من دیدم رسیدگی‌شان از خیلی از باغ وحش‌ها بهتر به نظر می‌آمد. اما باز هم اجازه ندادند از حیواناتشان تصویربرداری کنم. نمی‌دانم دلیل این ‏ممنوعیت چه بود.»

پیگیری‌های ما معلوم می‌کند سازمان محیط‌زیست در سال‌های اخیر برای نگهداری از یک ببر به این ‏مجموعه مجوز داده اما معلوم نیست در حال حاضر دقیقا چند گونه و به چه تعداد اینجا نگهداری می‌شود. بعد از سروصدای ‏بازداشت رعیت به همراه ۱۷ ببر، سازمان محیط‌زیست هیچ واکنشی در این‌باره نشان نداده است. امین افتخار، مدیر روابط ‏عمومی اداره محیط‌زیست استان تهران می‌گوید: «بازداشت این فرد با اطلاع محیط‌زیست نبوده و به ما درباره ۱۷ ببر چیزی ‏نگفته‌اند. باید گزارشی به ما ابلاغ شده باشد تا در این‌باره بدانیم. حتی از یگان حفاظت هم پیگیری کردم و به ‏ما گفتند درباره این قضیه، اطلاعاتی به آنها نداده‌اند.»

دست آخر اداره محیط‌زیست استان تهران بعد از اصرار و توضیحات بسیار، ‏راضی به پاسخ در این‌باره می‌شود. محمد کرمی، رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان تهران، جزئیاتی درباره باغ‌وحش خصوصی حسن رعیت می‌گوید.

آقای کرمی این مجموعه خصوصی مجوز چند گونه را دارد؟ دقیقا چه حیواناتی و از چه زمانی در آن نگهداری می‌شوند؟

این مرکز جزو مراکز مجوزدار ماست. یعنی سال‌های قبل از ما مجوز گرفته است. دقیقا نمی‌دانم چه زمانی، پرونده‌اش را بررسی ‏نکرده‌ام.‏

یعنی بعد از اینکه گفته شد فردی با ۱۷ ببر بازداشت شده، شما واکنشی نشان ندادید؟ اطلاعی در این‌باره ندارید؟

در این زمینه به ما گزارشی نشده است. ۱۷ ببر خیلی زیاد است.

پس این تعداد آنقدر غیرمنطقی است که در فضای این باغ جا نشود؟

بله. هر کدام از آنها ۴۰۰ متر مربع فضا می‌خواهند. چندین هکتار فضا باید بهشان اختصاص داد. ممکن نیست.

خب چرا محیط‌زیست بعد از طرح این مسأله کارشناسی نفرستاده به این باغ و صحت و سقم وجود این تعداد حیوان ‏را بررسی نکرده؟

ببینید، باید گزارشی در این‌باره برای ما بیاید و ما گزارشی درباره وجود ۱۷ ببر نداشته‌ایم. اینجا مرکزی است که تحت پایش و ‏نظارت ما قرار دارد و آنها هر سه ماه یک بار خوداظهاری می‌کنند و توضیح می‌دهند که چه گونه‌هایی دارند و ما این اطلاعات را ‏با گزارش‌های کارشناسی مطابقت می‌دهیم. اگر هم مورد دیگری داشته باشد، با آنها برخورد می‌شود و تا به امروز – دست‌کم از ‏زمانی که من آمده‌ام – هم موردی نداشته‌اند.‏

درحال حاضر چه تعداد حیات وحش و چه گونه‌هایی را نگهداری می‌کنند؟

گوزن، طاووس، پرنده‌های آبزی و کنار آبزی و اینها.

پس گزارشی نیامده و محیط‌زیست هم در سرکشی‌هایش به چنین موردی برنخورده؟

سرکشی ما سالی یک یا دو بار است. قاعدتا در آخرین بازدید محیط‌زیست چنین چیزی دیده نشده است. به این دلیل که این ‏خیلی غیرمنطقی است که یک نفر این تعداد ببر را نگه دارد. اگر یکی و دو تا باشد، ممکن است و می‌توانند از ما مجوز بگیرند. چیز ‏خاصی نیست. این مراکز تحت نظارت و پایش ما قرار دارند. زمانی که مجوز می‌دهیم، آنها در برگه‌های ‏خوداظهاری هر سه ماه یک بار اعلام می‌کنند که چه تعداد گونه دارند و اگر تلفات یا ورود گونه داشته ‏باشند – که باید با اجازه ما باشد – اعلام می‌کنند. ورود و خروج هر گونه حتما باید با اطلاع و اجازه ما باشد، در غیر این ‏صورت تخلف محسوب می‌شود و ما اخطار می‌دهیم و براساس قانون با آنها برخورد می‌کنیم.

این‌طور که پیگیری کرده‌ام، آنها مجوز نگهداری از یک ببر را دارند. این یک ببر، دو تا نشده؟

چند ماه پیش که بازدید داشتیم آنها یک ببر داشتند. فکر می‌کنم می‌خواستند یک ببر دیگر هم از یکی از باغ‌وحش‌های ‏یکی از شهرستان‌های دیگر بیاورند که باید پیش از آن، جایگاهش را ایجاد می‌کردند تا بتوانند حیوان را بیاورند. چون هر کدام از ‏این گونه‌ها، فضای مشخصی می‌خواهند. اگر این فضای مشخص ایجاد نشود، ما چنین اجازه‌ای به هیچ مرکزی نمی‌دهیم؛ چه باغ پرندگان، چه باغ ‏وحش و چه مرکز خصوصی. باید ضوابط و اصولی رعایت شود.‏

و الان در تهران چند مرکز خصوصی شبیه این وجود دارد که مجوز نگهداری گونه‌های خاص را داشته باشند؟

ما مرکزی به‌عنوان مرکز خصوصی به این معنا نداریم. این مرکز بازدید عام هم داشت.‏

تا چه زمانی بازدید عمومی داشت؟

شاید تا دیروز هم داشته، نمی‌دانم. با خودشان باید هماهنگ کرد، آنها از ما اجازه نمی‌گیرند. مراکز آموزشی، دبستان‌ها و گروه‌ها ‏ برای آشنایی با حیات وحش درخواست بازدید می‌کنند. با آنها هماهنگ می‌کنند و می‌توانند بروند. اینجا جزء مراکزی است که ‏خود ما هم برای بازدید و پایش می‌رویم و سوال می‌کنیم که کسی برای بازدید آمده و آنها توضیح می‌دهند.‏

صحبتی که می‌کردند درباره این باغ وحش این بود که استانداردهای قابل قبولی داشته. همین‌طور است؟

بله. از میان همه مراکزی که بازدید کرده‌ام یکی از جاهایی است که از نظر تمیزی و برخورد با حیوانات جزو مراکز بسیار خوب است. چندین ‏مرکز را خود من شخصا بازدید کرده‌ام و این یکی بسیار زیباست و حیات وحش خیلی بهتر از مراکز عمومی نگهداری می‌شود و ‏شرایط حیوانات خوب است.‏

بازداشت صاحب این مجموعه باعث نمی‌شود که مجوز باغ باطل شود یا تغییری به وجود بیاید؟

به چه دلیلی؟ مقام قضایی که هنوز برای ایشان حکمی صادر نکرده.

اگر صادر بشود چه؟

آن وقت دیگر براساس ضوابط و قوانین بررسی می‌شود و می‌بینیم اصلا موضوع چه بوده.‏

و در صورت تعطیل شدن برای حیواناتش چه اتفاقی می‌افتد؟

تصمیم‌گیری در این‌باره با سازمان محیط‌زیست است. یا خودشان نگهداری می‌کنند یا در همان محل با مدیریت مشخص. این ‏چیزی نیست که الان درباره‌اش صحبت کنیم.‏/۶ شهریور ۱۳۹۸ /ایسنابنقل از «شهروندآنلاین».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کتاب تعلیم انشا - سال 1329