پناه‌گاه ناصر خُسرو بلخی، پس از چهار سال از تصرف طالبان شد


دره‌ی یمگان بدخشان که به پناه‌گاه و آرام‌گاه ناصر خسرو از شاعران و فیلسوفان اسماعیلیه معروف است، پس از چهار سال، از وجود طالبان پاکسازی شد. دولت افغانستان اعلان کرده که ولسوالی یمگان بدخشان پس از چهار سال به‌دست نیروهای امنیتی افغان افتاده است. وزارت دفاع افغانستان با نشر خبرنامه‌ی گفته است که ٖنیروهای دفاعی و امنیتی در عملیات‌های...

پناه‌گاه ناصر خُسرو بلخی، پس از چهار سال از تصرف طالبان شد

دره‌ی یمگان بدخشان که به پناه‌گاه و آرام‌گاه ناصر خسرو از شاعران و فیلسوفان اسماعیلیه معروف است، پس از چهار سال، از وجود طالبان پاکسازی شد.

دولت افغانستان اعلان کرده که ولسوالی یمگان بدخشان پس از چهار سال به‌دست نیروهای امنیتی افغان افتاده است.

وزارت دفاع افغانستان با نشر خبرنامه‌ی گفته است که ٖنیروهای دفاعی و امنیتی در عملیات‌های هوایی و زمینی شان در ولسوالی یمگان، تلفات سنگین را به طالبان داخلی و خارجی وارد کرده اند.

در خبرنامه همچنان آمده است که در این عملیات ها تعداد زیاد از طالبان به نیروهای دفاعی و امنیتی تسلیم شده اند.

صدیقی صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری در صفحه تویترش نگاشته است که این “شکستی بزرگ برای این گروه خشن” در شمال افغانستان است.

چهار سال قبل، ولسوالی یمگان بدخشان به‌دست طالبان سقوط کرده بود.

دره یُمگان بدخشان به پناه‌گاه ناصر خسرو بلخی، از شاعران و فیلسوفان معروف اسماعیلیه معروف است. آرامگاه ناصر خسرو بلخی نیز در این دره است.

ناصر خسرو بلخی پس از اینکه بر اثر فشارهای اجتماعی و سیاسی از زادگاهش بلخ فراری گردید، یمگان را به عنوان پناه‌گاه امن‌اش برگزید و در آنجا به دعوت باشنده‌گان بدخشان به کیش اسماعیلیه پرداخت و همچنان ده‌ها جلد کتاب فلسفی و عرفانی تالیف کرد که سفرنامه، وجه دین، جامع‌الحکمتین، زادالمسافرین، خوان‌الاخوان، روشنایی نامه، سعادتنامه و دلیل‌المتحرین از معروف ترین اثر وی اند.

ابومعین ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی، معروف به ناصرخسرو بلخی، در سال ۳۹۴ هجری قمری در روستای قبادیان دربلخ زاده شد و در سال ۴۸۱ هجری قمری در دره یمگان ولایت بدخشان وفات کرده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رئیس اجرایی دولت افغانستان به یاد سردار سلیمانی دفتر یادبود امضا کرد