قبله تهران صحنه ارادت عاشوراییان


قبله تهران صحنه ارادت عاشوراییان

شهرری- ایرنا- مراسم عاشورای حسینی همزمان با دهمین روز از ماه محرم‌الحرام و همزمان با سراسر کشور با حضور دسته‌جات سینه‌زنی در حرم عبدالعظیم(ع) برگزار و شهرری امسال نیز صحنه ارادت مردم ولایی به یاران سیدالشهدا(ع) بود.

به گزارش ایرنا، مردم شهرهای جنوب پایتخت امروز سه‌شنبه و در روز عاشورای حسینی با به راه انداختن دسته‌جات عزاداری و برافراشتن پرچم و بیرق‌های سیاه و برگزاری آیین‌های نوحه‌خوانی ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) ابراز کرده و در غم شهادت پسر حضرت فاطمه(س) گریختند.

دسته‌جات عزاداری نیز درقالب هیات‌های سینه‌زن و زنجیرزن پس از عبور از خیابان‌های اصلی شهر وارد حرم مطهر عبدالعظیم(ع) شده و این مصیبت بزرگ را به سید الکریم(ع) تسلیت گفتند.

حضور جوانان در صحنه

در نهضت عاشورا، شاهد هنرنمایی و حماسه آفرینی پیر، جوان، زن، مرد، کودک و نوجوان هستیم. یکی از گروه‌های مؤثر و فعال در این واقعه، جوانان و نوجوانان بودند. برخی از آنان به گفته منابع تاریخی و روایی، می‌جنگیدند و برخی خود را سپر دفاع از امام حسین(ع) کردند.

علاوه بر ایفای نقش رزمی در زمینه فرهنگی نیز فعال بودند و در قالب رجزها و اشعار به مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و معرفی شایسته امام حسین(ع) پرداختند.

جوانان امروز نیز همزمان با این حماسه حسینی در صف‌های اول سینه‌زنی قرار داشتند و با سینه‌های ستبر و اشک‌های ماتم به دعوت مکتب حسین لبیک گفتند و نشان دادند که جوانان بیش از هر زمان دیگری آماده دفاع از اسلام هستند.

حضور پررنگ زنان

حفظ و نگهداری نهضت و انقلاب عاشورا از انجام آن مهمتر بود که حضرت زینب(ع) بعد از حادثه جانسوز دهم محرم الحرام سال ۶۱ هجری، پیام رسای خویش را از دشت خونین کربلا برای مسلمانان ابلاغ نمود و آن را برای همیشه در تاریخ زنده نگاه داشت.

هر چند که حضور و نقش عظیم آن حضرت در نهضت کربلا، منحصر به بعد از قیام نیست، بلکه ایشان از ابتدای راه، حضوری فعال و تعیین کننده در انقلاب حسینی داشتند.

همیاری زنان با حضرت زینب(ع) در روز عاشورا بیش از هر روز دیگری برجسته بود و زنان به همراه کودکانشان در این آیین جلوه‌ای از ایثار و شهامت را به نمایش گذاشتند و باری دیگر با مکتب عاشوراییان همنوا و همسو شدند.

امروز جای جای خیابان فداییان اسلام و خیابان‌های اطراف حرم عبدالعظیم(ع) مملو از این زنان آزاده بود و با شعارهایشان به ندای زینب(س) لبیک گفتند.

دسته جات اتباع

آنچه به این حادثه بزرگ تاریخی هویت بخشیده و عظمت داده است، هدف آن یعنی انجام وحدت و امر به معروف و نهی از منکر است؛ زیرا اباعبدالله الحسین(ع) برای این قیام کرد که امت جدش از واقعیات دین فاصله گرفته بودند و وحدت بین مردم از بین رفته بود.

امروز دشمن تمام تلاش خود را در تمام صحنه‌ها به کار بسته است تا با ایجاد و برجسته ‌سازی انواع مشکلات، ناامیدی و جدایی را در جامعه تزریق کند و نظام دینی را در پاسخ به نیازها و وحدت بین مردم ناکارآمد نشان دهد.

محرم الحرام، فرصت مناسبی است تا روحانیت با آگاهی ‌بخشی و شفافیت در مسیر رفع شبهات گام ‌بردارد و مردم صبور و همیشه در صحنه نیز با بهره‌گیری از آموزه‌های عاشورا در برابر دشمنان این نظام و این مکتب مقدس بایستند.

همه مردم از هر قشری و سلایقه‌ای شیفته امام ‌حسین(ع) هستند و مجالس حسینی به برکت حضرت سید الشهدا(ع) محور وفاق و وحدت در جامعه‌ است و امروز باری دیگر هیات‌های افغانستانی و پاکستانی نشان دادند که محور وحدت آنها مکتب عاشوراست و با شور حسینی خود دشمننان اسلام را ناامید کردند.

نذری‌های سیدالکریم(ع)

فرهنگ نذری از دیرباز در میان ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته است. در ایام قدیم نذری عاشورا در محدوده حرم عبدالعظیم(ع) به فراخور موقعیت به نسبت سال‌های گذشته بیشتر بود.

آش به همراه انواع خورشت‌ها در مسیر هیات‌های سینه زنی به وفور دیده می‌شد، بخصوص بعد از نماز ظهر تمامی خیابان‌های شهرری مملو از افراد نذری بدست بودند.

چه بسیار افراد و خیرنی که در جاهای دیگر نذری را پخت کرده و در جوار حضرت عبدالعظیم(ع) توزیع می‌کردند.

داستان تکراری ظروف یکبار مصرف

با توجه به روند رو به رشد تکنولوژی و تنوع در تولید ظروف پلاستیکی یکبار مصرف و همچنین پایین بودن قیمت این ظروف، استفاده از این ظروف در مناسبت‌های فرهنگی، اجتماعی و عزاداری‌ها به شدت رواج یافته است.

خبابان های شهرری یکبار دیگر همانند سایر مراسمات مذهبی محل ظروف و لیوان های یکبار مصرفی بود که موکب های برای نذر چایی استفاده می کردند و در خیابان ها بدون توجه به نظافت ریخته شده بود.

/۶۰۰۳/۱۹۷۰


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد نوزاد | گلچین زیباترین متن تبریک تولد نوزاد پسر و دختر