دولت الکترونیک از ایده تا تحقق


دولت الکترونیک از ایده تا تحقق

شهرکرد- ایرنا- چه لزومی دارد یک روستایی که کار اداری دارد حدود 190 کیلومتر را طی کند تا فقط یک امضا و موافقنامه دریافت کند، در حالی که ممکن است کارشناس مربوطه در همان زمان به مرخصی رفته باشد.

از سوی دیگر ، در همان روز ممکن است فرد ساکن در روستا ساعت 10 خودرو مسافربر و تاکسی خطی گیرش بیایید و تا به مرکز استان برسد ، ادارات تعطیل شده باشد و این فرد که از روستا به شهر آمده است مجبور شود دوباره به روستا برگردد با همان زحمت و سختی راه که دیده است.

اما در این شرایط بهترین راهکار برای حذف این رفت و آمدها از مناطق دور دست به مراکز استانها ، تحقق دولت الکترونیک است که دولت خدمات خود را در بستر " دیتابیس " بر روی دیتاسنترهای مشخص به مردم ارائه دهد.

با توسعه و گسترش گوشی های تلفن همراه هوشمند و اپلیکشین ها، خدمات دولت در بستر اینترنت نیز افزایش یافت به گونه ای که اکنون بانک نیز به مشتریان خود در هر کجا که گوشی و اینترنت خط بدهد ، خدمات خود را ارائه می کنند.

دولت تدبیر و امید از همان ابتدا به دنبال تحقق دولت الکترونیک بود که این روند در دولت دوازدهم به یک اصل برای دولت تلقی شد و وزیر جوان و معاونانش به دولت مداوم در خصوص تحقق دولت الکترونیک گزارش خود را ارائه می دهند و دستگاههای کم کار را به مردم معرفی می کنند.

دولت الکترونیک (Electronic Government) به استفاده از دستگاه‌های ارتباطیِ الکترونیکی، رایانه‌ها و اینترنت به‌ منظور ارائه‌ خدمات عمومی به شهروندان و دیگر افراد حاضر در یک کشور یا منطقه اشاره دارد.

از ویژگی ها دولت الکترونیک تعاملات دیجیتالی بین شهروندان و دولت (C2G)، تعاملات دیجیتالی بین یک دولت با دیگر سازمان‌های دولتی (G2G)، تعاملات دیجیتالی بین دولت و شهروندان (G2C)، تعاملات دیجیتالی بین دولت و کارمندان (G2E) و تعاملات دیجیتالی بین دولت و کسب‌وکارها (G2B) است.

در چهارمحال و بختیاری نیز دولت به دنبال تحقق ایده اصلی دولت الکترونیک به منظور کاهش رفت و آمدها ، ارائه خدمات دقیق و سریع دولتی و خدماتی به مردمر است.

مدیرعامل منطقه مخابراتی چهارمحال و بختیاری گفت : بیش از ۴۶ هزار مشترک اینترنت پرسرعت در استان فعال است که ۳۰ درصد آن در دولت دوازدهم در مناطق روستایی اجرا شده است.

حسن آقایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا از پوشش خدمات تلفن همراه و اینترنت در ۹۵ درصد از راه های اصلی و فرعی استان خبر داد و اظهار داشت: بخش عمده ای از نقاط سخت گذر و کوهستانی استان در دولت دوازدهم از امکانات ارتباطات نوین برخوردار شدند.

به گفته وی، هم اینک بیشتر مناطق روستایی پرجمعیت در این استان، مشترک اینترنت پرسرعت(ADSL) هستند که خدمات دولت الکترونیک از جمله دریافت قبوض آب ، برق ، گاز و خدمات بانکی از طریق تلفن های ثابت در روستاها انجام می شود.

مدیرعامل منطقه مخابراتی چهارمحال و بختیاری، تعداد شماره تلفن های ثابت نصب شده در استان را ۲۵۴ هزار شماره عنوان کرد و گفت: هم اینک ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان ۲۶.۸ درصد است که نسبت به استانهای هم ردیف در وضعیت مطلوبتری قرار دارد.
آقایی از فعالیت ۱۶۸ مرکز ارائه دهنده خدمات دیتا ( اینترنت پرسرعت) در استان خبر داد و گفت: هم اینک ۶۸ هزار کد ADSL به مشترکین خدمات رسانی می کند.
مدیرعامل منطقه مخابراتی چهارمحال و بختیاری طول جاده های تحت پوشش همراه اول در استان را ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرد و اظهار داشت: در مسیرهای ارتباطی استان در قالب ۴۹۳ سایت خدمات همراه اول ارائه می شود.
آقایی تاکید کرد : همچنین برای بالا بردن ظرفیت ارتباطات بین شهری در استان حدود ۴۰۰ کیلومتر فیبرنوری شهری و یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر فیبرنوری بین شهری اجرا شده است.

آقایی همچنین از حذف قبوض کاغذی تلفن ثابت در استان از ابتدای مهرماه خبر داد و گفت: در راستای اجرای این برنامه در قبوض برخی شهرهای استان به صورت کتبی و درج شده و برای سایر مناطق استان نیز اطلاع رسانی شفاف در دستورکار قرار دارد.

مدیرعامل منطقه مخابراتی چهارمحال و بختیاری، صرفه جویی در مصرف کاغذ را مهمترین هدف حذف قبوض کاغذی تلفن ثابت اعلام کرد و افزود: بدین ترتیب مشترکان تلفن ثابت می‌توانند با تماس با شماره تلفن ۲۰۰۰ از قبوض میان دوره و پایان دوره خود اطلاع کسب کنند.

وی، عمده پروژه های فیبر نوری در دست اقدام را در منطقه لردگان - فارسان - کوهرنگ و شهرکرد اعلام کرد و گفت: راه اندازی سیستم ۴G تلفن همراه در سایت شیخ علیخان منطقه کوهرنگ و سیستم ۴G تلفن همراه در سایت جاده سامان و سیستم ۴G تلفن همراه در سایت روستای وانان از بخش لاران از عمده طرح های تکمیل و بهره برداری شده در نیمه نخست امسال است.

آقایی، نصب و راه اندازی سیستم G۲ وG۴ در روستای ده سوخته لردگان و آغاز عملیات حفاری و اجرای فونداسیون سایت های جدید امام زاده حسن لردگان و سایت های یحیی آباد فرخشهر و روستای دشتی سامان از دیگر اقدامات امسال شرکت مخابرات استان عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، اکنون دفاتر پیشخوان دولت نیز در سطح شهرها و روستاها به ارائه عنوان خدمات دولتی و خدماتی به مردم می کنند و مردم برای این خدمات دیگر نیازی به رفتن به ادارات ندارد که این یک گام در راستای تحقق دولت الکترونیک است.

2097

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!