ساخت مارهای رباتیک امدادگر


ساخت مارهای رباتیک امدادگر

محققان رباتیک موفق به ساخت روبات‌های امدادگر با ظاهری شبیه مار شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، روبات‌های متحرک با ظاهری شبیه مار می‌توانند با استفاده از جسم بلند و نازک خود وارد فضا‌های باریک شده و از موانع بالا روند و در عملیات جستجو و نجات در مکان‌های خطرساز مفید باشند اما کنترل دقیق حرکات آن‌ها دشوار است، زیرا آنها ممکن است تحت تاثیر عوامل محرک زیادی قرار بگیرند.

به تازگی تیمی از دانشگاه برق و ارتباطات توکیو، روش‌هایی را برای کنترل روبات‌های مارمانند برای هدایت حرکات سه بعدی، بالا رفتن از پله‌ها و حمل اشیاء پیشنهاد داده‌اند و این روش‌ها را در روبات جدید شبیه مار خود به نام T۲ Snake-۳ عملی کرده‌اند.

این روبات در هدایت سه بعدی، با حفظ ثبات اتصالات خود، زمین را طی می‌کند و حرکات خود را از سر می‌گیرد. اپراتور با این روش می‌تواند به راحتی ربات را در زمین‌های ناهموار کنترل کرده و حرکت دهد.

همچنین این روبات برای بالا رفتن از پله‌ها هم به طور خودکار حرکت خود را از سر به دم در زمان مناسب تغییر می‌دهد و برای این کار از داده سنسور‌های متصل به قسمت پایین بدن خود استفاده می‌کند.

به علاوه برای تغییر حالت یک شی، موقعیت و جهت‌گیری گیرنده‌ متصل به سر روبات کنترل می‌شود. با این روش حتی اگر روبات تحت سی محرک قرار بگیرد، باز هم اپراتور به راحتی می‌تواند آن را به کار بگیرد.

در آزمایش عملکرد، این روبات با استفاده از روش‌های کنترلی پیشنهادی این تیم، موفق شد وارد فضا‌های باریک شود، از مانعی به طول یک متر و از پله‌ها بالا رود و حتی شیر‌های چرخان را بچرخاند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یسنا، دختربچه گمشده گلستانی زنده پیدا شد + فیلم