مجالس روسیه حذف بولتون را نشانه هرج و مرج در کاخ سفید دانستند


مجالس روسیه حذف بولتون را نشانه هرج و مرج در کاخ سفید دانستند

مسکو - ایرنا - نمایندگان پارلمان (دوما) و شورای فدراسیون روسیه معتقدند که برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا و دیگر تغییرات پی در پی در واشنگتن نشانه هرج و مرج در کاخ سفید است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، در چند روز اخیر که دونالد ترامپ در توئیتر خود از برکناری جان بولتون خبر داده است، نمایندگان پارلمان روسیه اظهار نظرهای متعددی در این خصوص کرده اند که اکثر آنها گویای بی نظمی و هرج و مرج در واشنگتن است.

برخی دیگر از نمایندگان پارلمان روسیه نیز از این اخراج استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده اند که با چنین تغییراتی روند رویارویی‌های روسیه و آمریکا در موضوعات مختلف به حداقل برسد.

الکسی چپا معاون رئیس کمیته امور بین‌الملل دوما معتقد است که برکناری جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا نشانه هرج و مرج در دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا است و توافقات حاصله از طرف بولتون را زیر سئوال می‌برد.

وی افزود: اینکه ترامپ کسانی را برای مدت کوتاهی به کار گماشته و سپس از کار آنها ابراز ناخرسندی می‌کند، قطعا نشانه خوبی نیست.

دمیتری نوویکوف معاون دیگر رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه معتقد است، برکناری بولتون خبر خوبی برای بسیاری از کشورها از جمله روسیه است زیرا ما امیدواریم در آینده "فرد معقول‌تری" جانشین وی شود.

به گفته وی، ترامپ اعلام کرده که اختلاف نظر با بولتون در بسیاری امور باعث اتخاذ چنین تصمیمی شده است؛ بولتون از افرادی بود که از تحریم ایران، سرنگون کردن مادورو از سمت رئیس‌جمهور ونزوئلا، حفظ نیروهای آمریکایی در سوریه و پیاده کردن خط سخت‌تر نسبت به روسیه حمایت می‌کرد و امروز با رفتن او ما امیدواریم این مواضع به حداقل برسد.

کنستانتین کاساچف رئیس کمیته امور بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه نیز معتقد است که برکناری جون بولتون، شانس تمدید پیمان استارت نو را افزایش داده است.

وی که همراه با سران روسیه خواستار مذاکره آمریکا و روسیه بر سر پیمان استارت نو است که سال 2021 به پایان می رسد، گفت: شانس نیل به توافق در این مورد پس از برکناری بولتون "حداقل کمتر نخواهد شد".

کاساچف خاطر نشان کرد که بولتون همیشه با توافق در حوزه ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات مخالفت می‌کرد.

ترامپ چهارشنبه شب وجود اختلاف شدید با مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید درخصوص کره شمالی و ونزوئلا را تأیید کرد و گفت: بولتون اشتباهات بزرگی را مرتکب شد و اظهارات او درباره مدل لیبی و شباهت "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی با قذافی باعث شد تا ما به عقب بازگردیم.




شیمیل ها چه افرادی هستند؟