اجرای طرح مطالعاتی روی درخت 2500 ساله تویسرکان


اجرای طرح مطالعاتی روی درخت 2500 ساله تویسرکان

همدان-ایرنا- فرماندار تویسرکان گفت: برنامه مطالعاتی بر روی درخت چنار 2 هزار و 500 ساله مسجد باغوار این شهرستان انجام می شود.

سید رسول حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سه شنبه شب بر اثر بی احتیاطی تعدادی از کودکان و نوجوانان و روشن کردن شمع، این درخت چنار مسجد باغوار تویسرکان برای دومین بار آتش گرفت.

وی با بیان اینکه این درخت ثبت ملی شده است اظهار داشت: چنار کهنسال باغوار ۲ هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد و در داخل بنای مسجد باغوار قرار گرفته است.

حسینی با بیان اینکه بر اثر این آتش سوزی ها بخش هایی از درخت از بین رفته است، ادامه داد: با انجام کار مطالعاتی برنامه های حفظ و نگهداری این درخت توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبیین خواهد شد.

برخی اهالی منطقه خشک بودن سرشاخه‌های درخت چنار مسجد باغوار تویسرکان را تهدیدی برای نمازگزاران و عبور مرور مردم اعلام و کار نگهداری و حفظ این درخت کهنسال را نیازمند کار کارشناسی می دانند.

گفته می شود که ساخت و ساز در مجاورت این درخت باعث خشک شدن شاخه های آن شده و در سال های اخیر توسط میراث فرهنگی شهرستان و هیات امنای مسجد مورد حراست قرار گرفته است.

درخت چنار دو هزار و ۵۰۰ ساله با ارتفاع ۲۵۰ و محیط ۱۵ متر به عنوان یکی از کهن ترین درختان ایران زمین در کنار مسجد قدیمی باغوار از جمله جاذبه های گردشگری تویسرکان به شمار می‌آید.

مسجد باغوار با ستون های سنگی، طاق های ضربی و سقف های گنبدی از مساجد قدیمی مربوط به دوره زندیه است که نزدیک به ۲۰۰ سال قدمت دارد و از حیث سبک بنا و کیفیت سازه ای مانند مساجد دوران صفویه بوده و در کنار بازار سر پوشیده تویسرکان ساخته شده است.

در گذشته این بنا دارای قناتی اختصاصی بوده که تا ۴۰ سال پیش آب آن جریان داشته و در حوضی کنار مسجد، آب شرب شمال شهر تویسرکان را تامین می کرده اما اکنون مسدود و غیر قابل استفاده است.

وجه تسمیه باغوار این است که در گذشته های دور این مکان باغ بزرگی بوده و اینک این درخت کهنسال از آن به یادگار مانده است.

مسجد باغوار از فضای معنوی تاثیر گذاری برخوردار است به گونه ای که مردم برای گرفتن حاجت خود به عبادت در این مکان مقدس می پردازند.

این دو اثر ارزشمند به کوشش وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

۷۵۲۳/۲۰۹۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی