رسوب مشکلات سیل در «شیرگ آقا»


رسوب مشکلات سیل در «شیرگ آقا»

بیرجند - ایرنا - صدای پای پاییز کم ‌کم به گوش می‌رسد و نگرانی‌ها از باقی ماندن برخی خرابی‌ها و مشکلات در مناطق خسارت‌دیده از سیل بهار امسال دوچندان شده است.

اواخر سال گذشته و اوایل امسال بارش باران در بسیاری از استان‌های کشور سیل به راه انداخت و خسارات سنگینی برجا گذاشت اما در خراسان جنوبی با آمادگی قبلی و آگاهی‌رسانی که انجام شده بود، از بسیاری خسارات احتمالی پیشگیری شد با این حال سیل در چند شهرستان استان خسارت زد.

ابتدای خرداد بود که بارش‌های رگباری در چند ساعت تبدیل به سیل‌ خروشان شد و در روستاهایی از شهرستان‌های سربیشه، درمیان و بشرویه خسارت‌های فراوانی بر جا گذاشت که از مهمترین آنها آوار خانه‌های نامقاوم بر سر مردم روستاها بود.

یکی از روستاهایی که دچار خسارت سیل شد روستای «شیرگ آقا» سربیشه بود که استاندار در اولین ساعات وقوع سیل در این روستا حاضر شد و دستورات لازم را برای رسیدگی به سیل‌زدگان صادر کرد.

۷۰ چادر اسکان در اختیار اهالی این روستا قرار گرفت و کار تخلیه آب و گل و لای از منازل این روستا توسط نیروهای امدادی و ۵۰ نفر از جهادگران بسیج سازندگی در دستور کار قرار گرفت که بعد از چند روز به اتمام رسید.

این بدان معنا نیست که مشکلات اهالی روستا رفع شده باشد چراکه سیل بخشی از خانه‌های خشت و گلی آنها را با خود برد و باید به فکر ساخت خانه باشند اما نتیجه بازدیدی که کارشناسان و دست اندرکاران از این روستا داشتند این بود که این روستا دیگر محل مناسبی برای ساخت و ساز و جانمایی مسکن نیست زیرا ممکن است با بارندگی‌های رگباری مجدد در خطر سیل قرار بگیرد.

طرح انتقال روستا به یک هزار و ۵۰۰ متر آنطرف‌تر مطرح شد که عده زیادی از ساکنان روستا موافق هستند و تعداد محدودی نیز با این طرح مخالفت می‌کنند.

یکی از اعضای شورای اسلامی روستای شیرگ به خبرنگار ایرنا گفت: از همان روزهای اولیه سیل تاکنون بارها به ادارات مختلف مراجعه کرده‌ام اما هنوز به نتیجه‌ای که باید، نرسیده‌ام وقتی حال و روز مردم روستا را می‌بینم شرمنده می‌شوم که نتوانسته‌ام کاری انجام بدهم.

رسوب مشکلات سیل در «شیرگ آقا»

علی اکبر مولایی که از صحبت‌هایش مشخص است تمامی مسئولان مربوطه را می‌شناسد افزود: روزی نیست که حضوری یا تلفنی با مدیران مربوطه موضوع واحدهای مسکونی روستای شیرگ را پیگیری نکرده باشم.

وی جمعیت ساکن این روستا را ۹۵ خانوار اعلام کرد و گفت: ۷۵ خانوار زیرپوشش کمیته امداد هستند همچنین ۹۰ درصد منازل این روستا قابل سکونت نیست و نمی‌توان خانه‌ها را تعمیر کرد.

محدودیتی برای بازسازی وجود ندارد

استاندار خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای ساخت واحدهایی که در سیل تخریب شده در استان هیچ محدودیتی نداریم اما از ناحیه خیلی از افراد استقبال نشده است.

محمدصادق معتمدیان افزود: در روستای «شیرگ آقا» سربیشه بحث جابه جایی یا انتقال روستا مطرح است چون در مسیل قرار دارد و ساخت و ساز در محیط کنونی خیلی به مصلحت نیست.

وی بیان کرد: اگر تمامی اهالی روستا موافق باشند جابه جایی انجام خواهد شد در حالیکه تعدادی از اهالی مخالفت کرده و نظر به جانمایی مسکن خود دارند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: راهکار اصلی این است همه اهالی روستا موافق انتقال شوند و تعهد محضری بدهند چراکه انتقال روستا، امکانات، زیرساخت‌ها و سایر موارد هزینه بر و زمان‌بر است و مردم اگر همکاری نکنند کار پیش نمی‌رود.

بازسازی پس از جابه جایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی درباره منازل خسارت دیده روستای شیرگ سربیشه گفت: در این روستا هشت واحد مسکونی ۱۰۰ درصد تخریب شده بود که در قالب قرارگاه بازسازی، صاحبان آن برای جانمایی و دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند.

علی اصغر آسمانی مقدم افزود: براساس صورت‌جلسه تنظیم شده در فرمانداری شهرستان سربیشه، این افراد متعهد شدند اگر نیاز به دیوار ساحلی یا پشتیبانی داشته باشند، خودشان اقدام کنند.

وی گفت: از آنجا که سایر اهالی این روستا خواستار انتقال از این منطقه به سمت باغستان (۱۵۰۰ متر فاصله) هستند اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و منتظر دستور قرارگاه بازسازی در این خصوص هستیم.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی تصریح کرد: تمامی امکانات زیرساختی از جمله آب، برق، گاز و سایر امکانات در طرح توسعه فراهم است و به محض دریافت موافقت نسبت به احداث منازل مسکونی متقاضیان اقدام خواهد شد.

وی افزود: از همان روزهای ابتدایی بعد از سیل کار آواربرداری از منازل تخریبی آغاز شد و برای احداث و جانمایی منازلی که دچار خسارت شده بودند، تسهیلات در نظر گرفته شد.

آسمانی مقدم گفت: در مجموع ۱۴۸ پرونده برای احداث مسکن در شهرستان‌های سیلزده تشکیل شد که تاکنون ۱۲۹ مورد انعقاد قرارداد شده است.

وی اظهار داشت: تاکنون ۱۲۶ مورد جانمایی منزل مسکونی، ۱۱۹ مورد پی‌کنی و ۱۱۰ مورد بتن‌ریزی در مناطق سیل‌زده انجام شده است.

تا آغاز فصل بارندگی‌ها زمان زیادی نمانده در حالی که وضعیت برخی روستاهای سیل‌زده استان همچنان نگران کننده است.

مسئولان خراسان جنوبی تاکنون برای پیگیری و رفع مشکل مردم تلاش کرده‌اند و باید کمر همت را بست و قبل از اینکه نخستین بارندگی شدید در استان مشکل‌ساز شود، واحدهای آسیب دیده را بازسازی کرد.

روستای «شیرگ آقا» از توابع شهرستان مرزی سربیشه در ۷۰ کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی و در دامنه کوه مون‌آباد قرار دارد.

۷۵۵۷ * ۶۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک روز معلم ورزش با 10 متن تبریک خلاقانه