کشتار و خاموشی در آستانه انتخابات افغانستان


کشتار و خاموشی در آستانه انتخابات افغانستان

تهران – ایرنا – افغانستان روز سه شنبه شاهد دو حمله انتحاری در پایتخت و استان پروان در شمال کابل بود که دهها کشته و مجروح بر جا گذاشت و همزمان چندین استان با حملات طالبان دچار قطعی برق شده اند و افغانستان در آستانه انتخابات با ناامنی و خاموشی دست به گریبان است.

به گزارش رسانه های افغانستان ، روز سه شنبه یک حمله انتحاری در شهر چاریکار در استان پروان به وقوع پیوست و حمله‌ دیگری نیز کابل پایتخت را تکان داد. در حمله‌های انتحاری در پروان و کابل ۳۸ غیرنظامی و ۱۰ نظامی کشته و ۸۰ نفر دیگر زخمی شدند. مسئولیت هر دو حمله را گروه طالبان بر عهده گرفته است.

یک حمله‌کننده انتحاری وابسته به گروه طالبان اندکی پیش از ظهر روز سه‌شنبه خود را در نزدیکی مرکز آموزشی حوزه اول پلیس شهر چاریکار منفجر کرد. در نزدیکی این محل محمداشرف غنی رئیس جمهور و رئیس گروه انتخاباتی "دولت ساز" در یک همایش انتخاباتی شرکت کرده بود و در میان هوادارانش در پروان سخنرانی می‌کرد. طبق گزارش‌ها حمله هنگام آغاز سخنرانی غنی به وقوع پیوست اما همایش انتخاباتی او برهم نخورده است.

وحیده شهکار، سخنگوی والی گفت که حمله انتحاری از محل همایش دورتر رخ داده است. این حمله 26 نفر شامل یک زن و چهار نظامی کشته شده‌اند. همچنین 42 نفر دیگر گه بیش‌ترشان غیرنظامیان بودند، در این رویداد زخمی شدند.

هنوز دو ساعت از حمله انتحاری در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان نگذشته بود که یک مهاجم انتحاری دیگر طالبان خودش را در کابل منفجر کرد و یک رویداد خونین دیگر در پایتخت رقم خورد. این حمله در درب ورودی یکی از مراکز وزارت دفاع ملی در نزدیکی چهارراهی احمدشاه مسعود به وقوع پیوست. در حمله انتحاری در کابل چهار نظامی و ۱۶ غیرنظامی جان باختند و ۳۸ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

حمله‌ انتحاری در کابل و پروان کمتر از دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری در حالی به وقوع پیوست که "زلمی خلیل‌زاد" نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان پیشتر وعده کاهش خشونت در این استانها را داده بود. اما دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا هفته گذشته مذاکرات را لغو و گفت که طالبان تحت فشارهای شدید قرار دارد.

بر اساس آنچه وزارت کشور افغانستان اعلام کرده است، حمله‌های انتحاری طالبان در پروان و کابل از غیرنظامیان قربانی گرفته و به این ترتیب مردم تحت فشار قرار گرفته است.

حملات در کابل و پروان با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. ارگ ریاست جمهوری، ریاست اجرایی دولت وحدت ملی، مأموریت ناتو در افغانستان و نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در کابل ( یوناما) این حملات را محکوم کردند.

کشتار و خاموشی در آستانه انتخابات افغانستان

در همین حال چندین استان افغانستان از چند روز پیش به علت حملات طالبان به خطوط انتقال نیرو ، دچار قطعی برق شده و با مشکلات زیادی رو به رو شده اند.

در این حال ، شرکت "برشنا" اعلام کرده است که احتمال دارد تا اواخر وقت امروز چهارشنبه برق کابل و سایر ولایت‌ها دوباره و به صورت اضطراری وصل شود. این شرکت در اعلامیه‌ای گفته است که با وساطت بزرگان محل در کندز و بغلان، مأموران برشنا روز چهارشنبه برای ترمیم پایه‌های تخریب شده در این دو ولایت اجازه خواهند یافت. این شرکت توضیح داده است که کار ترمیم اساسی دکل های انتقال برق از ازبکستان و تاجیکستان هم آغاز خواهد شد.

در چند روز گذشته چهار پایه برق وارداتی تاجیکستان و ازبکستان در ولایت کندز و بغلان منفجر و تخریب شده است. انهدام این چهار پایه برق افزون بر این‌که کابل پایتخت و ۱۱ ولایت در جنوب، جنوب‌شرق و مرکز افغانستان را در تاریکی فرو برده است، خدمات آب‌رسانی را نیز به شدت مختل کرده است.

مقامات دولت ، طالبان را مسئول این خراب‌کاری معرفی کرده‌اند. سفارت امریکا در کابل تخریب لین‌ها و پایه‌های برق در بغلان و کندز را محکوم کرده است.

کشتار و خاموشی در آستانه انتخابات افغانستان

قرار است چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز ششم مهر ماه برگزار شود و رسانه های افغانستان نسبت به تشدید حملات طالبان در شهرهای این کشور از جمله کابل هشدار می دهند و آن را یک چالش جدی برای برگزاری انتخابات می دانند. طالبان پیشتر با صدور بیانیه ای روند انتخابات را "جعلی" دانسته و از مردم خواسته که از تجمعات انتخاباتی و مراکز رای گیری دور بمانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییرات و سرنوشت بازیگران سریال زندگی به شرط خنده ! / فوت جوانترینشان + بیوگرافی و عکس ها