موانع پیش‌روی ثبت‌جهانی ماسوله نگران‌کننده است


موانع پیش‌روی ثبت‌جهانی ماسوله نگران‌کننده است

رشت - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد : مشاور ارشد یونسکو در حفاظت و مدیریت میراث جهانی، پس ارائه و تشریح وضعیت ثبت جهانی ماسوله از وجود موانع بر سر راه این موضوع ابراز نگرانی کرد.

شهرود امیرانتخابی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یوکا یوکیلتو مشاور ارشد یونسکو پس از شنیدن توضیحات موضوع یادشده ، از وجود برخی مشکلات به عنوان موانعی بر سر راه ثبت جهانی ماسوله ابراز نگرانی کرد و بر لزوم همکاری کلیه ذی نفعان برای رفع موانع ثبت جهانی ماسوله با محوریت یک مدیریت واحد مبتنی بر خرد جمعی تاکید کرد.
وی ادامه داد: مشاور ارشد یونسکو ضمن بیان اینکه ماسوله شهری شاخص با ارزش‌های منحصر به فرد در سطح جهان است ، تسریع در ارائه گزارشاتی از رفع این موانع را لازمه ثبت جهانی ماسوله دانست.
وی تصریح کرد: جلسه بررسی وضعیت پرونده ثبت جهانی ماسوله با مشاور ارشد یونسکو در حفاظت و مدیریت میراث جهانی در تهران برگزار شد و او این شهر تاریخی را نمونه‌ای شاخص و دارای ارزش‌هایی منحصربفرد در میان نمونه‌های مشابه دانست که ظرفیت‌ قابل توجهی برای ثبت در فهرست میراث جهانی دارد.
امیرانتخابی در راستای اعلام این خبر از تشکیل کمیته‌ای متشکل از نهادهای استانی برای رفع موانع ثبت جهانی ماسوله خبر داد که در راستای نکات ارائه شده در نشست مذکور گام برخواهند داشت.
شهرک تاریخی ماسوله دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این شهرک تاریخی و منحصربفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است.
ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
ماسوله ترجمان شکوه گردشگردی گیلان ، بیش از یک دهه در کش و قوس جهانی شدن است ؛ اگرچه ماسوله کهن است ،کهنه نمی شود اما همگان و بیش از همه مردمان این سرزمین دریافته اند شکوه تاریخ ، معماری و طبیعت این شهرک تاریخی تنها برای گیلان و ایران نیست و می بایست حظ آن جهانی شود.

۱۸۸۱ / ۲۰۰۷/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا