صحیفه سجادیه، منشور اخلاقی بشریت است


صحیفه سجادیه، منشور اخلاقی بشریت است

مدیر موسسه سجادیه گفت: صحیفه سجادیه از جمله کتب برجسته دین اسلام و معروف به زبور آل‌محمد است و از نظر تمام محققان و پژوهشگران این عرصه، منشور اخلاقی بشریت به شمار می‌رود.

به گزاش ایسنا، صحیفه سجادیه کتابی حاوی ۵4 دعا از امام سجاد است که پس از قرآن و نهج‌البلاغه مهم‌ترین میراث مکتوب شیعه به حساب می‌آید و به نام‌های خواهر قرآن و انجیل اهل‌بیت نیز مشهور است و نیز مانند قرآن و نهج البلاغه از نظر فصاحت و بلاغت مورد توجه قرار گرفته است.

امام سجاد(ع) بسیاری از معارف دینی را در دعاهای خود بیان می‌کند، موضوعاتی مثل خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و مباحث عالم غیب، فرشتگان، رسالت انبیاء، جایگاه پیامبر و اهل‌بیت علیها سلام، امامت، فضایل و رذایل اخلاقی، گرامیداشت اعیاد، مسائل اجتماعی و اقتصادی، اشارات تاریخی، نعمت‌های مختلف خداوند، آداب دعا، تلاوت، ذکر، نماز و عبادت از مسائلی است که امام چهارم شیعیان در کتاب صحیفه سجادیه به آن پرداخته است.

معروف‌ترین دعای صحیفه سجادیه، دعای مکارم‌الاخلاق است و به سیزده زبان از جمله فارسی و انگلیسی ترجمه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی لبخندان، مدیر موسسه سجادیه در آستانه شهادت امام زین‌العابدین علیه السلام، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: صحیفه سجادیه از جمله کتب برجسته دین اسلام و معروف به زبور آل‌محمد است و از نظر تمام محققان و پژوهشگران این عرصه منشور اخلاقی بشریت به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: صحیفه سجادیه در قالب ادعیه با موضوعات و محورهای مختلف بوده اما در مجموع دربردارنده مطالبی است که سبک زندگی جامعه بشری را مشخص می‌سازد و الگوی بسیار مناسبی برای سبک زندگی دینی در تمام ادیان و مذاهب است.

مدیر موسسه سجادیه ادامه داد: مقام معظم رهبری دائما‍ بر توجه به صحیفه سجادیه تاکید داشته و در بیانیه گام دوم برای رشد و تعالی معنوی صحیفه سجادیه را الگویی مناسب و یکی از مبانی اصلی در مطالع مطالب دینی دانسته‌اند.

لبخندان با اشاره به فراگیر بودن صحیفه سجادیه در کلیه سنن و مذاهب بیان کرد: صحیفه سجادیه رفع کننده نیازهای امروز جامعه در تمام سنین و با هر نوع اعتقاد و سلیقه‌ای است و مطالب آن لازمه زندگی همه انسان‌ها است، به همین سبب در سنن دیگر هم مورد مطالعه و توجه فراوان قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های موسسه سجادیه اظهار کرد: هدف فعالیت در این موسسه مطالعه جنبه‌های مختلف زندگی و شخصیت امام زین العابدین و همچنین صحیفه سجادیه است که در دو دوره آموزش، موفق به تعلیم 80 طلبه در این زمینه شده و در حال حاضر 15 تن از آنها در سطح شهر و شهرستان‌های اطراف مشغول به تبلیغ آموزه‌های خود هستند.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تایید مرگ دو نفر در قم به واسطه بیماری کرونا/ بیش از حد نگران نباشید