بازار سیاه لباس فرم مدارس در لرستان


بازار سیاه لباس فرم مدارس در لرستان

خرم‎آباد - ایرنا - کمبود و گرانی لباس فرم مدارس در لرستان باعث شده تا با گذشت چند روز از آغاز سال‎تحصیلی، برخی از والدین و دانش‎آموزان استان در بازار سیاه لباس فرم مدارس سرگردان شوند.

به گزارش ایرنا، کارشناسان تعلیم و تربیت، یکدست بودن پوشش دانش آموزان در یک محیط آموزشی را با رعایت استانداردهای رنگ شناسی و روان شناسی رنگ ها، مفید قلمداد می کنند و احساس برابری و یکی بودن در بین هم کلاسی ها و هم مدرسه ای ها را مهم ترین بازخورد آن می دانند.

به گفته آنان، با وجود اینکه دانش آموزان در طبقات اجتماعی، اعتقادی و فرهنگی مختلفی هستند، سادگی و برابری را درک می کنند و یکدست بودن پوشش آنها در مواجهه با افراد، موجب تسهیل در برقراری ارتباط اجتماعی می شود.

به هر حال انتخاب لباس یکدست و منظم برای دانش آموزان، می تواند شخصیت و اعتماد به نفس آن ها را تقویت کند که بهتر است در این رابطه از آنان نظر خواهی شود .

به نظر می رسد باید پوشش مدارس و تهیه لباس فرم با نظرخواهی از خانواده ها و متناسب با توان مالی آنها و در نزدیک ترین کارگاه تولیدی به مدرسه انجام شود و چنانچه خانواده ای تمایل دارند لباس فرزند خود را به صورت شخصی آماده کنند الزامی برای مراجعه آنان به این کارگاهها وجود نداشته باشد.

این در حالی است که در آغاز سال تحصیلی در لرستان علاوه بر نامتناسب بودن رنگ و کیفیت لباس فرم مدارس، کمبود و گرانی این پوشش، معضل بزرگی برای والدین و دانش آموزان شده است تا حدی که بسیاری از آنها را روانه بازار سیاه کرده است.

انتخاب تولیدی های خاص، برخی رنگهای محدود، طرحهای نه چندان نو، نبود پارچه، عدم دوخت مناسب و کیفی و تحویل ندادن به موقع لباس، از مهمترین مشکلات این روزهای والدین لرستانی است که برخی از آنان نسبت به اینکه برای تهیه لباس بایستی به یک تولیدی خاص مراجعه کنند گلایه مند هستند .

مدیران مدارس برای در امان ماندن از توبیخ متولیان آموزش و پرورش در خصوص اعتراض خانواده ها نسبت به الزام تامین لباس فرم از مراکز خاص، ادعا می کنند این تصمیم را انجمن اولیا و مربیان گرفته است.

اما در این میان خانواده ها یی هستند که باید برای تهیه لباس فرم در مراکز عرضه، سرگردان شوند و در نهایت لباس هایی نامتناسب و غیراستاندارد را با قیمت های گزاف خریداری کنند.

زهرا دانش آموز دبیرستانی شهرستان خرم آباد با شکایت از وضعیت لباس فرم مدارس گفت: در چند روز گذشته به همراه مادرش برای تهیه لباس به چندین تولیدی رفته است که متاسفانه موفق نشده رنگ لباس مورد تاکید مدرسه اش را پیدا کند و ناچار به خرید لباس فرم با رنگی متفاوت از همکلاسی هایش شده که از این موضوع خیلی ناراحت است.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه هزینه بیشتری نسبت به بقیه همکلاسی هایش برای لباس فرم پرداخته است، اما رنگ و کیفیت دوخت لباسش با دیگران متفاوت است.

پدر یک دانش آموز پسر مقطع ابتدایی نیز گفت: تهیه لباس فرم مدارس باعث گرفتاری چند روز گذشته خود و خانواده اش شده و از اینکه فرزندش نمی تواند مانند دیگر همکلاسی هایش با لباس فرم به مدرسه برود بسیار ناراحت است.

وی اظهار داشت: در بسیاری از تولیدی ها قیمت عرضه لباس بسیار فراتر از نرخ واقعی است در حالیکه کیفیت این لباسها نسبت به قیمتهای تعیین شده اصلا مناسب نیست.

مسئول انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش لرستان گفت: در خصوص تهیه و توزیع لباس مدارس، این انجمن به عنوان ناظر و سازمان دانش اموزی به عنوان کارفرما، انتخاب شده اند.

فریبا گله دار اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت برای لباس فرم مدارس سه نرخ به آموزش و پرورش اعلام کرده است که پس ازنخستین اعلام قیمت در مرداد و شهریور، اما باز هم بدون هماهنگی، افزایش قیمتها را اعمال کرده است.

وی با بیان اینکه بنا بر ابلاغ وزارت آموزش و پرورش مقرر شد که حدود ۱۰ درصد از هزینه تامین لباس فرم مدارس جهت برنامه های فرهنگی به سازمان دانش آموزی پرداخت شود، ادامه داد: با توجه به مشکلات ایجاد شده این مصوبه به دستور وزارت آموزش وپرورش ملغی شد.

گله دار به گرانی قیمت پارچه به دلیل تحریم و افزایش قیمت لباس فرم مدارس اشاره کرد و ادامه داد: انتخاب رنگ مناسب و کیفیت پارچه برای دانش آموزان امری ضروری بوده که متاسفانه در سال تحصیلی جدید به دلیل مشکلات ایجاد شده به این موضوع توجه چندانی نشده است.

وی افزود: هدف از تهیه لباس فرم مدارس، استفاده از لباس یکسان برای همه دانش آموزان در سطح مدارس تمام شهرستان ها و مناطق استان است.

مسئول انجمن اولیاء ومربیان آموزش و پرورش لرستان، مشکل کمبود لباس فرم مدارس در استان را تایید کرد و گفت: در این راستا با بخشنامه مدیرکل آموزش و پرورش به تمام مقاطع تحصیلی، دانش آموزان می توانند از لباس فرم سال گذشته استفاده کرده و یا در غیر این صورت از پوشش مناسب دیگری با رعایت حفظ حجاب و عفاف استفاده کنند که این مهم به مدارس بخشنامه شده است..

وی با تاکید بر نظارت به موقع نسبت به فعالیت تولیدی های لباس فرم مدارس برای جلوگیری از هر گونه کمبود در سطح بازار عنوان کرد: رنگ و فرم لباس مدارس توسط مدیران آموزشگاهها انتخاب شده و آموزش و پرورش نقشی در این زمینه نداشته است.

مسئول سازمان دانش آموزی لرستان نیز گفت: با بخشنامه وزارت آموزش و پرورش، ساماندهی لباس فرم مدارس به این سازمان واگذار و در این راستا کارگروهی با عضویت نهادهای مختلف از جمله اتاق اصناف و سازمان صمت در سطح شهرستان ها تشکیل شد.

محمود دریکوند با اشاره به انتخاب و معرفی تولیدی های مورد تایید به خانواده ها گفت: مقرر بود که پس از تهیه و دوخت، لباس های فرم، تحویل مدیر مدارس شده تا پس از تایید حسن انجام کار، دستمزد دوخت لباس توسط مدیران از خانواده ها اخذ و به تولید کننده ها پرداخت شود که متاسفانه به دلیل نرخ گذاری های متفاوت از جانب سازمان صمت و عدم عقد قرارداد این موضوع محقق نشد.

دریکوندبا اشاره به عدم مدیریت صحیح در این امر یادآور شد: سال گذشته قیمت پارچه لباس فرم مدارس کمتر از متری ۱۰ هزار تومان بود در حالیکه امسال تا ۳۰ هزار تومان نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش قیمت پارچه و ورود دلالان به بازار لباس مدارس ،برخی افراد سودجو نسبت به دپو و اخفای پارچه ها اقدام کردند که همین موضوع منجر به کمبود و افزایش نرخ ها شد.

معاون تجارت و توسعه بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز گفت: نرخ گذاری لباس فرم مدارس براساس استعلام قیمت استان های همجوار و با ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش نسبت به قیمت سال گذشته انجام می شود.

حسین دالوند با اشاره به اینکه امسال قیمت گذاری در لرستان نسبت به سایر استان ها کمتربوده اظهار داشت: در جلسه قیمت گذاری، تولیدکنندگان اعلام کردند که پارچه خرید پارسال را می توانند برای تامین لباس فرم مدارس استفاده کنند اما پس از آغاز دوخت لباسها، حدود ۹۰ درصد تولیدی ها مشکل نداشتن پارچه را عنوان کردند به همین دلیل کارگروهی برای قیمت گذاری جدید تشکیل شد و قیمت، اعلام و مصوب شد.

دالوند ادامه داد: انتخاب طرح و رنگ پارچه و تولید های لباس بر عهده آموزش و پرورش بوده و سازمان صمت هیچگونه نقشی در آن نداشته است.

وی در خصوص کمبود پارچه گفت: هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد و نساجی بروجرد آماده ارائه پارچه به متراژ کافی و رنگهای درخواستی است.

۷۲۷۴/۶۰۵۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟