کدام امام جمعه در”محراب” شهیدشد؟فقط یکنفر


کدام امام جمعه در«محراب» شهیدشد؟ مدیریت سایت-پیراسته فر:شهادت هیچکدام ازائمه جمعه در«محراب نماز» وحتی درحال ایرادخطبه هم نبوده «الاآیت الله مدنی» که نمازجمعه راخوانده بودند،درمحراب ایستاده بودند و درحال آماده شدن برای اقامه نمازعصربودکه منافقی آمددرآغوشش گرفت و… درادامه محل ضربت خوردن «اولین شهیدمحراب»حضرت علی(ع)راخواهیددید. شهدای ائمه...

کدام امام جمعه در”محراب” شهیدشد؟فقط یکنفر

کدام امام جمعه در«محراب» شهیدشد؟

مدیریت سایت-پیراسته فر:شهادت هیچکدام ازائمه جمعه در«محراب نماز» وحتی درحال ایرادخطبه هم نبوده «الاآیت الله مدنی» که نمازجمعه راخوانده بودند،درمحراب ایستاده بودند و درحال آماده شدن برای اقامه نمازعصربودکه منافقی آمددرآغوشش گرفت و…

درادامه محل ضربت خوردن «اولین شهیدمحراب»حضرت علی(ع)راخواهیددید.

شهدای ائمه جمعه،آیات عظام:

(قاضی طباطبایی،دستغیب،مدنی،احسانبخش،اشرفی اصفهانی،صدوقی،خرسند)

از۷امام جمعه شهید”فقط یک نفر“درمحراب شهیدشد

کدام امام جمعه در«محراب» شهیدشد؟

۱-قاضی طباطبایی(امام جمعه تبریز)۱۰آبان۱۳۵۸

۲-دستغیب(امام جمعه شیراز)۲۰آذر۱۳۶۰

۳-مدنی(امام جمعه تبریز)۲۱شهریور۱۳۶۰

۴-احسانبخش(امام جمعه رشت)۲۶فروردین۱۳۶۱

۵-اشرقی اصفهانی(امام جمعه باختران)۲۳مهر۱۳۶۱

۶-صدوقی(امام جمعه یزد)۱۱تیر۱۳۶۱

۷-خرسند( امام جمعه کازرون ) ۸ خرداد ۱۳۹۸

یا

۱- درحال رفتن به مصلی بود .

یا

۲- قبل ازایرادخطبه هابود،

یا

۳-درحال برگشت ازنمازبود.

شهدای ائمه جمعه بترتیب «ترور»

۱–آیت الله قاضی طباطبایی(امام جمعه تبریز)۱۰آبان۱۳۵۸ مصادف با پنج شنبه عید قربان(١٠ ذوالحجه ١٣٩٩) نماز عید رادرمسجدشعبان اقامه کرد و غروب پنج شنبه(شب جمعه)نماز مغرب و عشا رااقامه کرد، راهی منزل بود که یکی(مسعودتقی‌زاده) به بهانه طرح سؤال شرعی راه او را بستندوبعدازتوقف«آقای قاضی» با شلیک سه گلوله( یکی به سر و دیگری به شانه آیت‌الله قاضی خورد) ایشان را با‌‌ همان ماشین به بیمارستان شیر و خورشید انتقال دادند واماتلاش پزشکان بی‌نتیجه ماند و ایشان به شهادت رسیدند.

کدام امام جمعه در”محراب” شهیدشد؟فقط یکنفر

آیت الله محمدعلی قاضی طباطبایی،متولد ۱۲۳۹ شمسی، تبریزاست.

۲–آیت الله دستغیب(امام جمعه شیراز)۲۰ آذر ۱۳۶۰ هنگامی که عازم نماز جمعه بود به دست یکی از عوامل گروه تروریستی منافقین به نام «گوهر ادب آواز» به شهادت رسید. این زن منافق که با بستن بمب به روی شکم خود در مسیر رفتن امام جمعه شیراز به نماز جمعه خود را به عنوان زنی حامله معرفی می‌کند که مطلب مهمی را بایدبه امام جمعه بگوید و با این دروغ ،«پاسدارن نجیب» راه رابرای این نانجیب بازمی کنند واما بمحض نزدیک شدن به آیت الله دستغیب ، ضامن بمب جاسازی شده درشکم(تظاهربه حاملگی) را می‌کشد و آقای دستغیب رابهمراه ۱۲ تن از پاسداران و مردم حاضربه شهادت می رساندوخودش هم به درک واصل می شود.

کدام امام جمعه در”محراب” شهیدشد؟فقط یکنفر

آیت الله سید عبدالحسین دستغیب متولد ۱۲۸۸ شمسی شیرازاست.

۳–آیت الله مدنی(امام جمعه تبریز)۲۱شهریور۱۳۶۰ بعد از اتمام نماز جمعه ایستاده بود و حجت الاسلام میرزا نجف آقازاده ـ یکی از روحانیون تبریزـ مشغول سخنرانی بود که شخص ناشناس به منظور پرسش، به طرف آیت الله مدنی رفته، در حالی‌که تظاهر به آغوش گرفتن ایشان می‌نماید، وی را ترور می‌کند.

کدام امام جمعه در”محراب” شهیدشد؟فقط یکنفر

روزنامه‌ی جمهوری اسلامی (۲۱ شهریور ۱۳۶۰): مقارن ساعت ۴۰: ۱ بعدازظهر، هنگامی که آیت الله مدنی بعد از اتمام نماز جمعه ایستاده بود و حجت الاسلام میرزا نجف آقازاده یکی از روحانیون تبریز مشغول سخنرانی بود، شخص ناشناس به منظور پرسش، به طرف آیت الله مدنی رفته،.ی رادر آغوش می گیرد

کدام امام جمعه در”محراب” شهیدشد؟فقط یکنفر

در این لحظه، دو انفجار متوالی هم روی می‌دهد که متعاقب آن شهید مدنی روی زمین می‌افتد و چندین نفر هم مجروح می‌شوند. ضارب نیز متلاشی می‌شود. در این حادثه، حدود بیست الی سی نفر مجروح شدند که به بیمارستان‌های تبریز منتقل شدند.

کدام امام جمعه در”محراب” شهیدشد؟فقط یکنفر

شاهدی می گوید:نمازجمعه تمام شده بود،دعاهاخوانده شده بود، حاج آقامدنی درحال آماده شدن برای اقامه نماز عصربودند،که یکی ازنمازگزاران به بهانه دادن وجوهات شرعیه ،خودرابه آیت الله مدنی می رساند و در یک لحظه با عملیات انتحاری(انفجار خود)آیت الله مدنی را به شهادت رسانید.

کدام امام جمعه در”محراب” شهیدشد؟فقط یکنفر

آیت الله سید اسدالله مدنی متولد ۱۲۹۳ هجری شمسی در یکی از روستاهای شهرستان آذرشهر(آذربایجان شرقی) است.

۴–آیت الله احسانبخش(امام جمعه رشت)درروزپنجشنبه۲۶فروردین۱۳۶۱ بعدازپایان نمازعصردرمسجد«کاسه فروشان»وقتی که میخواست،مسجدراترک کند ترورشد.

کدام امام جمعه در”محراب” شهیدشد؟فقط یکنفر

«آیت الله صادق احسانبخش» درروزپنجشنبه۲۶فروردین سال۱۳۶۱-بعدازنمازعصر(مسجدکاسه فروشان رشت)هنگام خروج ،توسط منافقی ترورشد،

شاهدحادثه(پریمن)می گوید: نمازعصرنمازتمام شده بود وجمعیت درحال رفتن به بیرون بودند،خیلی هارفته بودند، وعده ای ازنمازگزاران دراطرافش بودند،

«حاج آقااحسانبخش» قصددرحال خروج بود که یکی ازمؤمنین(اسماعیل حدائقی)قرآنی راآورد به ایشان داد که حاج آقا احسانبخش برایش استخاره بگیرد،بعداستخاره،ایشان بطرف کفشداری حرکت کرد، راننده ومحافظین درجلوی کفشداری منتظرش بودند،چندقدم که برداشت،شخصی که اورکت پوشیده بوددرحال حرکت ،سئوالی ازچگونگی «نیت»کرد،حاج آقا هم دستهارا تابناگوش بالابرد که عملاً توضیح بدهد،درهمین حال ،درآن شلوغی شخصی(همدست این منافق) باسرعت خودش رارساندوحاج آقارا ازپُشت درآغوش گرفت،حاج آقا ،باتلاش فراوان ،دستان آن منافق(ابراهیمی) راازگردنش جداکرد ولی او نارنجک را به زمین افتاد، صدای انفجارنارنجک وترکشهایش وحشتی بپاکرد،همه به بیرون دویدند،محافظین رسیدند، آقای احسانبخش هم برزمین افتاده بودوازناحیه ران وباسن جراحت زیادی برداشت،۶ماهی دربیمارستانی درتهران بستری شد ،پس ازبهبودی نسبی،علیرغم جراحت زیاد(۷۰%جانبازی) ،درخدمت انقلاب بود، ۱۹ سال بعدازحادثه ترور، امامت جمعه رشت بعهده داشت وسرانجام در۱۴خرداد۱۳۸۰به فیض شهادت نائل گشت.

آیت الله صادق احسانبخش(متولد۱۳۰۹صومعه سرا)می باشد.

۵–آیت الله اشرقی اصفهانی(امام جمعه باختران)۲۳مهر۱۳۶۱ درحالی که می‌خواستند خطبه‌های نماز جمعه را شروع کنند مورد سوء‌قصد قرار گرفتند و به شهادت رسیدند

کدام امام جمعه در”محراب” شهیدشد؟فقط یکنفر

کدام امام جمعه در”محراب” شهیدشد؟فقط یکنفر

منافقین با لباس سپاه دست به ترور زدند
روزی که پدرم شهید شد من خودم بغل پدرم نشسته بودم؛ سمت راست ایشان استاندار کرمانشاه جناب آقای دکتر رحمانی هم بودند و سمت چپ من نشسته بودم که خیلی راحت سه نفر از منافقین که معلوم بود نوزده بیست سال بیشتر ندارند چرا که تازه صورتشان مو در آورده بود با لباس سپاهی که پشت کمرش هم نوشته شده بود «پیش به سوی جبهه‌ها برای فتح کربلا» با یک شگرد خاصی آمدند میان جمعیت مردم که بعداً مشخص شد نارنجک رو به وسط پاهای خود بسته بودند و با کلت هم آمده بودند. حفاظت نماز جمعه کلت‌های این‌ها را می‌گیرند و می‌گویند اسلحه‌های خود را تحویل بدهید غافل از اینکه بازرسی بیشتری بکنند و دقت نکردند و فکر کردند
این‌ها خلع سلاح شدند و چیزی همراهشان نیست در حالی که همراهشان نارنجک بود و آمده بودند در صف سوم و چهارم نشسته بودند در صف اول و دوم مسئولین بودند و تعدادی از اسرای عملیات مسلم بن عقیل.

حاج آقا بغل من نشستند چون «من خودم مسئول ستاد نماز جمعه کرمانشاه بودم» ایشان گفتند این‌ها کی‌اند اینجا نشسته‌اند این‌ها قیافه‌هاشون به ایرانی نمی‌خوره. عرض کردم این‌ها اسرای عراقی‌اند که در عملیات مسلم بن عقیل اسیر شدند.
دوربین‌ها همه چیز را ثبت کرد
اجمالاً در همان اثنایی که این بچه‌های عراقی‌ اسیر شده در صف نشسته بودند منافقین هم با همان لباس نظامی تو جمعیت نشسته بودند و این سه نفر باهم تبانی کرده بودند

چگونه ما فهمیدیم سه نفر هستند؟

صدا وسیما آمده بود در نماز جمعه فیلمبرداری می‌کرد و وقتی که ناخودآگاه این فیلمبردار فیلمبرداری می‌کرد و حاج آقا از آن در اختصاصی وارد می‌شوند یکدفعه این‌ها که دوربین‌ها حرکت‌های آنان را ثبت کرده

سه نفری بلند می‌شوند و هرسه با تلاش می‌آیند جلو. در واقع می‌خواستند سه نفری وقتی ایشان وارد می‌شود خیز بگیرند سمت ایشان که ظاهراً موقعیت مناسب پیدا نمی‌شود و می‌نشینند و آن موقع نمی‌توانند کاری انجام بدهند.
عملیات انتحاری کردند
وقتی که پدرم بلند می‌شوند که خطبه‌ها را ایراد کنند، مردم هم بلند می‌شوند و شعار می‌دهند «صل علی محمد یار امام خوش آمد»

در هنگام برخاستن و آن شلوغی یکی‌ از آن سه نفر خودش را مانند کفتار با سرعت می‌رساند به حاج آقا و ایشان را در آغوش خودش فشار می‌دهد،

خب مردم فکر می‌کردند این یک رزمنده است و علاقه به ایشان دارد و عاشق نماینده امام است. اون هم با آن شعار «پیش به سوی جبهه‌ها برای فتح کربلا»

نگو که «ضامن نارنجک رو که نخ بود از یقه‌اش آورده بود بالا».

همین که ایشون (حاج آقا)را بغل می‌گیره ضامن رو میکشه و انفجار رخ می‌ده خودش هم درجا مُرد.

ترور و شهادت آیت‌الله اشرفی اصفهانی در ۲۳ مهرماه یعنی جمعه آخر ماه ذیحجه و سه تا چهار روز مانده به اول محر. م صورت گرفت.

ایشان سه بار توسط منافقین مورد حمله قرار گرفت

نخستین حمله منافقان با بمب صوتی به منزل ایشان در سال ۱۳۵۹ انجام گرفت. آیت‌الله اشرفی،

برای بار دوم در سال ۱۳۶۰ هنگامی که برای اقامه نماز ظهر عازم مسجد آیت الله بروجردی کرمانشاه بود، ناگهان مورد حمله سه نفر از مهاجمان قرار گرفت.

بالاخره در سومین اقدام برای ترور و در سومین سال متوالی، در روز جمعه بیست و سوم مهرماه ۱۳۶۱، اعضای سازمان منافقین ایشان را درحالی که می‌خواستند خطبه‌های نماز جمعه را شروع کنند مورد سوء‌قصد قرار دادند و به شهادت رساندند./روزنامه ایران۲۹ مهر ۱۳۹۲/مصاحبه با فرزند اشرفی اصفهانی امام جمعه

آیت الله عطاالله اشرفی اصفهانی ،متولد ۱۲۸۱ هجری شمسی ، شهرستان خمینی‌شهر استان اصفهان است.

۶– آیت الله صدوقی(امام جمعه یزد)۱۱تیر۱۳۶۱ بعد از اتمام نماز عصر از محراب به طرف محلی که اتومبیل قرار داشت حرکت کرد

کدام امام جمعه در”محراب” شهیدشد؟فقط یکنفر

علی‌اصغر گرانمایه استاندار وقت یزد : بافاصله کوتاهی،پس از پایان نماز جمعه ، نماز عصر را شروع کرد و حتی اجازه نداد که یک اطلاعیه خوانده شود. بلافاصله پس از نماز عصر، آیت‌الله صدوقی با عجله‌ خاصی از جای برخاستند، ایشان موازی با صف اول، به طرف شبستان سمت چپ مسجد حرکت کردند. در انتهای فرش درحالی‌که هنوز بیش از ده قدم برداشته بودند، توقف کرده، نعلین‌شان را پوشیدند و درحالی‌که برادران پاسدار اطراف ایشان را گرفته بودند، راه افتادند.

دیدم یک نفر از پشت سر به آیت‌الله صدوقی چسبیده و پاسداران سعی می‌کنند او را جدا کنند. در همین لحظه صدای انفجاری شنیده شد.

عامل تروریست که ملبس به لباس ارتشی و حامل دو قبضه نارنجک جنگی بود، خود را به ایشان نزدیک کرد و او را به آغوش کشید و خود را منفجر کرد که علاوه بر شهید آیت الله صدوقی، تعدادی از پاسداران محافظ ایشان مجروح شده و سه نفر از نمازگزاران نیز به شهادت رسیدند.

آیت الله محمدصدوقی متولد ۱۲۸۷یزدمی باشد.

۷–حجت الاسلام محمد خرسند( امام جمعه کازرون ) ۸ خرداد ۱۳۹۸

کدام امام جمعه در”محراب” شهیدشد؟فقط یکنفر

حجت‌الاسلام محمد خرسند امام جمعه کازرون ، پس از بازگشت از مراسم احیاء(مصلی) ساعت ۳ و نیم بامداد ۲۳ رمضان۱۴۴۰ ( ۸ خرداد ۱۳۹۸)مورد سو قصد قرار گرفت.

کدام امام جمعه در”محراب” شهیدشد؟فقط یکنفر

قاتل (حمیددرخشنده)ازآشنایان وازنمازگزاران بودکه با لباس تعزیه در مقابل خانه خرسند، منتظر بازگشت او مانده و بعد از اصرار به گرفتن عکس، با چاقو به سینه حجت‌الاسلام خرسند ضربه زده است.

به بیمارستان منتقل شد، اما بدلیل عمق جراحت در ناحیه شکم، در بیمارستان کازرون جان باخت.

حجت الاسلام محمد خرسند،متولد ۱۳۴۶ در شهرستان کازرون می باشد

قاتل تا لحظه پای دارازکرده اش پشیمان نبود(تقاضای عفوهم نکرد)

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:

البته اولین شهیدمحراب امیرالمؤمنین علی علیه السلام می باشد

در سال چهلم هجری شب نوزدهم ماه رمضان هنگام اقامه نماز صبح در مسجد کوفه ترورشد(ضربت خورد) و۳روزبعددر شب بیست و یکم ماه رمضان به مقام شهادت رسید

مدت عمر شریفشان شصت و سه سال بود و در شهر نجف اشرف مدفون است.

عامل ترور،حضرت علی نیز یکی از خوارج ( ملجم مرادی)بود وعامل شهادت این عزیزان(شهدای محراب)ازنسل همان خوارج هستندکه حالا بنام منافقین هستند،اگرزندگی ودیدگاه خوارج مطالعه شود،دقیقاً خط فکری آنهاشبیه منافقین زمان ماهستند

محل ضربت خوردن حضرت علی(ع)

خبرگزاری میزان بنقل ازفارس اینگونه می نویسد:

قبل از بررسی این موضوع، اشاره‌ای به چگونگی ماجرا مناسب است:

امیرمؤمنان(ع) در سحرگاه شب نوزدهم ماه رمضان سال چهلم هجرت، طبق معمول برای اقامه نماز جماعت صبح از خانه به مسجد کوفه روانه شد. آن شب باز کردن درِ خانه که از چوب خرما بود برای آن حضرت دشوار شد، آن بزرگوار در را از جای بیرون آورد و کنار گذاشت و این شعر را خواند:

اُشْدُدُ حَیازیَمکَ لِلْمَوْتِ/فَاِنَّ الْمَوْتَ لاقیکا

وَ لا تَجْزَعْ مِنَ الْمَوْتِ/اِذا حَلَّ بوادیکا(۱)

کمربند و سینه خود را برای مرگ ببند، زیرا مرگ تو را دیدار خواهد کرد و از مرگ اندوهناک مباش و بیتابی مکن در وقتی که در خانه تو فرود می‏‌آید.

آن گاه به سوی مسجد حرکت کرد. اول دو رکعت نماز خواند و سپس بالای بام رفت تا اذان بگوید. با صدای بلند اذان گفت که صدایش به گوش تمام ساکنان کوفه می‌رسید، سپس از بام پایین آمد و به محراب رفت و مشغول نماز نافله صبح شد، وقتی که خواست سر از سجده اولِ رکعتِ اول بردارد، در آن تاریکی، ابن ملجم آن چنان شمشیر بر فرق مقدس آن حضرت زد، که فرق سر آن بزرگوار تا نزدیکی پیشانی شکافته شد.

امام علی(ع) در این هنگام گفت: «بِسْمِ الله وَ بِالله وَ عَلی مِلَّه رَسُول الله فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبه»، به نام خدا و برای خدا و بر دین رسول خدا، به خدای کعبه سوگند رستگار شدم. سپس مقداری از خاک محراب را برداشت و روی زخم سرش پاشید و این آیه را خواند:«مِنْها خَلَقْناکُمْ وَ فِیها نُعیدُکُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُکُمْ تارَهً اُخْری»(۲): ما شما را از خاک آفریدیم و در آن باز می‌گردانیم و از آن نیز بار دیگر شما را بیرون می‌آوریم.

در این لحظه جبرئیل بین زمین و آسمان فریاد زد: «تَهَدَّمَتْ وَ الله اَرْکانُ الْهُدی، وَانْطَمَسَتْ اَعْلامُ التُّقی وَانْفَصَمَتْ الْعُرْوَه الْوُثْقی، قُتِلَ ابْنُ عَمِّ الْمُصْطَفی، قُتِلَ عَلِیُّ الْمُرْتَضی، قَتَلَهُ اَشْقَی الاْشْقیأِ» سوگند به خدا! استوانه‏‌های هدایت، ویران شد و نشانه‏‌های بزرگ تقوی تاریک شد و دستگیره محکم ایمان شکسته شد، پسر عموی مصطفی(ص) کشته شد، علی مرتضی کشته شد، او را شقی‏ترین اشقیا کشت.(۳)

در رابطه با مکان دقیق ضربت خوردن امام علی(ع) هر چند برخی از منابع بدون اشاره به مکان این جنایت، فقط به ضربت ابن ملجم بر فرق امام علی(ع) اشاره کرده و برخی هم به طور مطلق مسجد را محل وقوع این جنایت معرفی کرده‌اند، ولی برخی منابع هم محراب مسجد را محل ضربت خوردن امام علی(ع) معرفی کرده‌اند که به برخی از این منابع اشاره می‌کنیم:

کدام امام جمعه در”محراب” شهیدشد؟فقط یکنفر

مسجدکوفه-محل ضربت خوردن حضرتعلی-محراب مسجد

۱. مرحوم علامه مجلسی؛ با نقل حدیثی از امام علی بن موسی الرضا(ع) می‌‏نویسد: هنگامی که ابن ملجم – لعنْ الله علیه – بر سر مبارک علی(ع) ضربت شمشیر را می‌خواست وارد سازد با خود همدستی داشت که ضربت او به دیوار برخورد کرد، اما ابن‏ ملجم در حالی که علی(ع) در سجده بود، ضربتی بر فرق مبارک آن حضرت وارد ساخت.(۴)

۲. در ضمن زیارت جامعه ائمه معصومین(ع) از قول امامین صادقین(ع) آمده است: «وَأَنْتُمْ بَیْنَ صَرِیعٍ فِی المِحْرابِ قَدْ فَلَقَ السَّیْفُ هامَتَهُ»(۵) و بعضی از شما اهل بیت(ع) در محراب عبادت به زمین افتاده در حالی که شمشیر زهرآلود فرق مبارکش را شکافته است.

این دلیل دیگری است که امیرمؤمنان علی(ع) در محراب عبادت به شهادت رسیده است.

۳. مقدسی در کتاب البدء و التاریخ ضمن بیان چگونگی ضربت خوردن امام علی(ع) از زبان امام حسن(ع) می‌نویسد: هنگامی که حضرت علی(ع) در محراب عبادت قرار گرفت چند نفر به او حمله‌‏ور شدند و ابن ملجم ضربتی بر آن حضرت فرود آورد.(۶)

۴. مفسر معروف ابوالفتوح رازی در تفسیر خود نقل می‌کند: علی(ع) در نخستین رکعت از نمازی که ابن ملجم او را ضربت زد، یازده آیه از سوره انبیاء را تلاوت کرد.(۷)

۵. دانشمند معروف اهل تسنّن سبط بن جوزی می‌نویسد: هنگامی که علی(ع) در محراب قرار گرفت، چند نفر به او حمله کردند و ابن ملجم ضربتی بر آن حضرت فرود آورد.(۸)

*پی‌نوشت­‌ها:

۱.مروج الذهب، المسعودی (م ۳۴۶)، تحقیق اسعد داغر، چ دوم، ۱۴۰۹ق. ج۲، ص۴۱۷.

۲. فروغ ولایت،آیت‌الله جعفر سبحانی،انتشارات صیحه،ص۶۹۷؛ به نقل از کشف الغمه،ج۱،ص۵۸۴.

۳. بحار الأنوار، علامه مجلسی، ،ج‏۴۲،ص:۲۸۲.

۴. بحارالانوار، ج ۴۲، ص۲۸۱.

۵. المزار الکبیر، محمد بن مشهدى‏(م۶۱۰ ق‏)/ بحارالانوار، ج‏۹۹،ص:۱۶۶.

۶. البدءوالتاریخ، مطهر بن طاهر المقدسى (م ۵۰۷)، بور سعید، ج‏۵، ص۲۳۲.

۷. فروغ ولایت، ص۶۹۷، به نقل از تفسیر ابوالفتوح رازی، ج۴، ص۴۲۵.

۸. همان به نقل از تذکره الخواص، ص۱۷۷.

مدیریت سایت-پیراسته فر:روایات دیگرازمنابع دیگر:

* امام سجاد (ع) فرمودند: وقتی ابن ملجم می خواست به امام على (ع) ضربه بزند، شخص دیگری با او همدست بود که ضربه اش به دیوار برخورد کرد، امّا ضربه ابن ملجم به آن حضرت اصابت کرد. و در حالی که امام در سجده بود، بر سر آن حضرت (جایى که قبلاً نیز در جنگها زخم برداشته بود.) فرود آمد. در آن هنگام حسن و حسین آمدند و ابن ملجم را گرفتند و در بند کردند./الطوسی، امالی

*در کنزالعمال(ج۱۵) در باب فضائل علی (ع) آمده است: هنگامی که حضرت علی (ع) سر از رکوع برداشت، ابن ملجم (با شمشیر ) ضربه خود را وارد کرد. حضرت به کنار رفت و فرمود: نمازتان را تمام کنید و کسی را مقدم (امام جماعت) نکرد.

*ابن عساکر درتاریخ دمشق در شرح حال امام علی(ع)آورده است: عبدالرحمان بن ملجم در حالی که آشفته بود در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود ضربت زد.

*احمدحنبل درفضائل امیرالمؤمنین می نویسد: عبدالرحمان بن ملجم، در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود، از روی آشفتگی ضربت زد و علی (ع) همان روز از دنیا رفت و در کوفه دفن شد.

***

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


2 عکس شیک المیرا شریفی خارج از صدا و سیما ! / خانم مجری هنوز ممنوع التصویر است !