سه بهله پرنده شکاری در طبیعت بیجار رهاسازی شد


سه بهله پرنده شکاری در طبیعت بیجار رهاسازی شد

سنندج - ایرنا - 2 بهله سارگپه و یک عقاب مصدوم پس از بهبودی کامل در منطقه حفاظت شده بیجار رهاسازی شدند.

سرپرست اداره حفاطت محیط زیست بیجار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پرندگان شکاری به علت مصدومیت، توسط مردم به یگان‌های حافظت تحویل داده شده بودند که با همکاری دامپزشکی شهرستان پس از بهبودی کامل در طبیعت رها سازی شدند.

علی اصغر هدایت زاده افزود: با توجه به کاهش جمعیت جانوری در طبیعت، پرندگان شکاری برای تهیه غذا به نزدیکی شهرها می‌آیند و در برخورد با سیم های برق، درختان و خودروهای عبوری سنگین، دچار مصدومیت می‌شوند.

وی یادآور شد: یکی از گونه‌های پرنده شکاری به نام عقاب طلایی که بر اثر برخورد با خودرو دچار آسیب دیدگی شدید شده بود، با وجود اقدامات پزشکی و بهبودی نسبی، روز گذشته تلف شد.

سرپرست اداره حفاطت محیط زیست بیجار گفت: سه نفر از همیاران محیط زیست که توانایی نگهداری حیوانات و پرندگان مصدوم را دارند، در روند بهبود و رهاسازی کمک های شایانی به محیط زیست شهرستان داشته اند.

او با بیان اینکه امسال تا امروز بیش از ۱۰ گونه پرنده مصدوم شده در شهرستان بعد از بهبودی و مداوا رهاسازی شده اند، تاکید کرد: بسیاری از مردم که در فصل بهار به طبیعت می روند، جوجه پرندگان را با خود به منزل می برند و با گذشت زمان و افزایش هزینه نگهداری، این پرندگان اهلی و ناتوان را جهت رها سازی به محیط زیست تحویل می دهند.

هدایت زاده ادامه داد: پرندگانی که در منزل نگهداری می شوند هیچگاه توان زندگی در محیط زیست را ندارد و در صورت رهاسازی به سرعت تلف می‌شود.

وی یادآور شد: عقاب، سارگپه و عقاب طلایی، دلیجه از پرندگان شکاری و از تیره شاهینیان در زمره پرندگان حمایت شده هستند و از پستانداران کوچک، مارمولک‌ها، نرم‌تنان، موش‌ها، قورباغه‌ها یا حشرات بزرگ تغذیه می‌کند.

در منطقه حفاظت شده شهرستان بیجار بیش از ۲۰ گونه از پستاندارن و بیش از ۹۰ گونه از پرندگان شناسایی شده و بارزترین گونه منطقه، قوچ و میش ارمنی است.

منطقه حفاظت شده بیجار حدود ۳۲ هزار هکتار مساحت دارد و بخاطر تنوع گونه‌های جانوری، گیاهی، تنوع اقلیمی، زیستگاه پستانداری همچون قوچ، میش ارمنی، گربه وحشی، کفتار، گرگ، پرندگان کبک دری، کبوتر، عقاب طلایی و باقرقره از منحصر بفردترین مناطق حفاظت شده کشور است.

در شهرستان بیجار که با حدود ۸۹ هزار نفر جمعیت در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع است، سه منطقه بی نظیر و شاخص طبیعی، تاریخی و باستانی به نام‌های منطقه چنگ الماس در نزدیک روستای حسن تیمور در شرق، مناطق قم چقای و قلاع قوره نزدیک روستاهای قم چقا و چشمه سنگین واقع در شمال است.

۹۹۴۳ / ۳۰۳۴


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

امسال 30 کیلومتر فیبرنوری در کردستان اجرا شد