تربیت کودکان لازمه مقابله با بحران‎های آینده


تربیت کودکان لازمه مقابله با بحران‎های آینده

مدیرکل کانون پرورش فکری استان یزد ارتقا و کسب دانش نوین و مهارت‌های جدید و بروز را لازمه مهار بحران‌های آینده خواند و روز جهانی کودک را نقطه عطف توجه به این بحران‌ها عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، «سید حسین پیغمبری» در نشست هفته ملی کودک در استان یزد با تاکید بر اهتمام به تربیت کودکان به منظور برون رفت از شرایط نامطلوب و دستیابی به جامعه‌ای مطلوب، تصریح کرد: متاسفانه در آینده‌‌ای نزدیک با بحران‌های ناامنی آب و پیامدهای آن، بیکاری و نگرانی‌های متعدد دیگری روبرو خواهیم شد لذا از امروز باید برنامه‌های دقیقی را به صورت علمی و عملی در دستور کار داشته باشیم و فعالیت‌های پرورشی در زمینه جلوگیری از بحران‌های احتمالی را مد نظر قرار دهیم.

وی ارتقا و کسب دانش نوین و مهارت‌های جدید و بروز را لازمه مهار بحران‌های کشور و استان خواند و روز جهانی کودک را نقطه عطف توجه به این بحران‌ها عنوان کرد.

به گفته وی، برجسته‌‎سازی اهمیت دوران کودکی، ویژگی‌ها و نیازهای کودکان امروز، هم‌افزایی فعالیت دستگاه‌ها و ارتقای آگاهی جامعه از حقوق کودکان، کودکان با نیازهای ویژه، ایجاد فضای با نشاط برای کودکان از مهمترین وظایف و برنامه‌های دبیرخانه کودک است.

پیغمبری به آشنا نبودن خانواده‌ها از ظرفیت‌های دستگاه‌های مربوط به کودکان یاد کرد و گفت: جامعه و به ویژه خانواده‌ها از فعالیت و خدمات دستگاه‌ها در حوزه کودکان آشنا نیستند، در حالی که این دستگاه‌ها، فضاهایی رسمی هستند که برای کودکان آماده شده‌ و از استانداردهای لازم برخوردار هستند.

وی توجه به هویت ملی وبهره‌گیری از آموزه‌های دینی با توجه به تقارن این مناسبت با اربعین حسینی را یادآور شد و گفت: این مناسبت مهمترین فرصتی است که می‌تواند منجر به نهادینه کردن شعار «ارزش‌های تربیتی و انسان‌ساز عاشورا و جهاد در راه خدا» و همچنین توجه ویژه‌ به فرهنگی با رویکرد عاشورایی شود.

مدیر کل کانون پرورش فکری یزد توجه به مسائلی مانند جامعه، آب و انرژی، آموزش، تحصیل همگانی و رونق تولید ملی به صورت غیرمستقیم با برگزاری کلاس‌های کارافرینی و برگزاری بازارچه آثار کودکان ۵ تا ۱۲ سال در دو روز پایانی هفته کودک اشاره کرد و گفت: تاکنون چهار کتاب از آثار کودکان کانون چاپ و منتشر شده و مسائلی مانند بیمه، مالیات و رونق کسب و کار به صورت پایلوت در محل مجتمع کانون پرورش فکری و و توجه به مناطق کم برخوردار و دور از شهر جزو اولویت‌های برنامه‌های این کانون است.

وی ارائه خدمات فرهنگی کتابخانه سیار این اداره کل به وی‍ژه در مناطقی با فاصله ۳۰ کلیومتر از شهرستان‌های مختلف استان و اهمیت به معیارهایی مانند تعداد اجرا و تعداد مخاطبان قصه‌گویی در مناطق کم برخوردار با اعطای جوایز بهتری به آن‌ها را از دیگر برنامه‌های کانون پرورش فکری در این هفته ملی اعلام کرد.

این مسئول خواستار همکاری اداره کل میراث فرهنگی به منظور بازدیدهای رایگان کودکان از ابنیه تاریخی و همکاری اداره کل محیط زیست در راستای برگزاری بازدیدهای موضوعی شد و از سایر دستگاه‌ها نیز مشارکت و اهتمام به برگزاری برنامه‌های متعددی در این هفته را خواستار شد.

وی از آمادگی کانون‌های پرورش فکری برای ارائه خدمات به کودکان تحت پوشش کمیته‌امداد بدون تفکیک و به صورت پیوسته و همچنین کودکان کانون اصلاح و تربیت خبر داد.

لزوم تبیین فرهنگ عاشورایی به کودکان

«فاطمه دانش‌یزدی» مدیر کل امور بانوان استانداری یزد نیز دستیابی به جامعه آرمانی و پویا را مستلزم توجه به تربیت و پرورش کودکان عنوان و اظهار کرد: اگر شخصیت کودک را مورد بررسی و توجه قرار دهیم به جامعه‎ای سالم خواهیم رسید که تحقق این مهم، به سرمایه‌گذاری در تمام حوزه‌های مرتبط به کودکان نیاز دارد.

وی با اشاره به این که تمام دستگاه‌ها متولی امر در حوزه کودک هستند، هفته کودک را لازمه هماهنگی و همفکری دستگاه‌ها دانست و افزود: هفته کودک که از ۱۳ مهرماه آغاز می‎شود به ترتیب از اولین روز با عناوین «کودکان با نیازهای ویژه و فرصت‌های برابر»، «کودک، آموزش، سلامت و ایمنی»، «کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی»، «کودک، صلح، بازی و نشاط»، «کودک، رسانه و ارتباطات»، «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» و «کودک، خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی» نامگذاری شده است.

این مسئول با اشاره به مصادف بودن ۱۶ مهرماه با اربعین حسینی و تقارن آن با هفته ملی کودک، تبیین فرهنگ عاشورایی را برای کودکان ضروری خواند.

ضرورت آغاز تربیت از دوران کودکی

«سید مصطفی گرجی» رییس کانون مساجد استان یزد هم در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت تربیت و پرورش متخصصانه و عالمانه در زمینه پرورش و تربیت کودکان، اظهار کرد: کودکان یکی از بخش‌های مغفول جامعه هستند در حالی که اهمیت آنها تا بدان جاست که باید تربیت آنها را از همان دوران آغاز کرد.

وی افزود: متاسفانه هرچند کودکان دغدغه مراکز تربیتی هستند اما عمدتاً در این زمینه هنوز عملکردی حرفه‎ای و تخصصی ندارند.

این مسئول از برگزاری قصه‌گویی حرفه‌ای با در نظر گفتن آموزه‎های دینی به شکل بازی قصه‌گویی کودکان با عنوان «کاروان دانایی» از سوی کانون مساجد خبر داد و گفت: یازدهمین تور‌بوک مخاطبان این کانون در کتابخانه‌ها با حضور مشاوران و متخصصان برگزار شده در ماه جاری این توربوک با حضور کودکان کانون پرورش فکری انجام خواهد شد.

گفتنی است، در ادامه این نشست نیز نمایندگان دستگاه‌های مختلف استان به تفکیک برنامه‌های هفته ملی کودک در دستگاه خود را اعلام کردند که توجه به کودکان اتباع و ارائه خدمات کانون پرورش فکری به آن‌ها و شرکت دادنشان در مسابقات مختلف، ضبط و ثبت قصه‌گویی با همکاری صدا و سیمای استان و همچنین توجه به مقوله آموزش حقوق کودک با همکاری کانون وکلا از مهمترین مسائلی بود که در این نشست به آنها اشاره شد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جابجایی انبارهای توزیع سوخت یزد بعلت هزینه‌های سنگین مالی امکان‌پذیر نیست