رفع تصرف 211 هکتار از حریم زاینده‌رود


رفع تصرف 211 هکتار از حریم زاینده‌رود

اصفهان- ایرنا- مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: در پنج سال گذشته تاکنون 211 هکتار از اراضی حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود رفع تصرف و آزادسازی شده است.

احمدرضا صادقی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: عملیات یاد شده که در زمره مرحله نخست ساماندهی حریم و بستر رودخانه بود برغم مشکلات و کمبود منابع مالی و تنگناهای اقتصادی و از سوی دیگر فشارهای اجتماعی با موفقیت انجام شد.

وی اضافه کرد: ۶۰ هکتار آزادسازی مربوط به غرب استان و ۷۰ هکتار مربوط به شرق منطقه بود، همچنین ۳۱ هکتار به بالادست سد اختصاص داشت و ۴۸ هکتار نیز در دیگر نواحی آزادسازی و رفع تصرف شد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه ای اصفهان ادامه داد: علاوه بر آن تاکنون ۹۰ کیلومتر دیوارسازی و ۱۵۰ کیلومتر آزادسازی در حریم و بستر رودخانه‌های اولویت‌دار استان انجام و حدود ۴۰۰ کیلومتر شاخص‌گذاری در حد و بستر رودخانه‌ها در کل استان انجام شده است.

وی با اشاره به آغاز مطالعات درباره رودخانه زاینده رود از سال ۱۳۷۸ تصریح کرد: این طرح‌های مطالعاتی با استفاده شیوه‌های جدید و به روز و تصویربرداری ماهواره ای انجام گرفت و خوشبختانه نقشه‌های مصوب حوضه آبریز زاینده رود و تالاب گاوخونی تهیه شدند.

صادقی با بیان اینکه تاکنون مطالعات بر روی ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان انجام شد، خاطرنشان کرد: استان اصفهان از این حیث در بین سایر استان‌ها در جایگاه ممتازی قرار دارد.

وی به اهمیت ساماندهی و شاخص گذاری رودخانه‌ها برای مشخص شدن مالکیت اشخاص حقیقی و دولت اشاره و تصریح کرد: هر متر ساماندهی با انجام کارهایی نظیر دیوارسازی و ایجاد جاده ساحلی به یک میلیون تومان اعتبار نیاز دارد و متاسفانه منابع مالی پاسخگوی این طرح‌ها نیست، با این وجود لایروبی و دیوارسازی در رودخانه‌های استان در شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، خوانسار، شهرضا و اصفهان تا حدودی انجام شده است‌.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه ای اصفهان اضافه کرد: سال گذشته وسعت زیادی از دریاچه سد زاینده رود رفع تصرف و آزادسازی شد.

صادقی آزادسازی حریم رودخانه از محدوده روستای چم طاق(مرز بین استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری) تا تالاب گاوخونی در شرق استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در این محدوده برای ساخت و سازهای غیرقانونی متعددی حکم صادر شد، از جمله در روستاهای زرد خشوییه اجرای حکم سراسری اجرا شد و در روستای چم تقی در غرب نیز حدود هشت محدوده ویلایی در این روستا تخریب شدند.

وی افزود: منطقه جزیره مهربان در محدوده شهر باغبهادران در غرب استان شامل چندین ویلای لوکس به عنوان یکی از اصلی‌ترین تصرف ها تخریب شد که البته این موضوع درخواست مردم هم بود، همچنین اسفند سال قبل حدود آزادسازی حدود ۳۰ ویلا در روستای وشمندجان در آن منطقه نیز انجام گرفت.

صادقی با اشاره به تخریب ۲۰ ویلا در منطقه چم آسمان اظهارداشت: عملیات رفع تصرف به هیچ وجه آسان نیست و مالکان از نهایت نفوذ افراد بهره می‌برند، اما این آزادسازی ها به سود همه است و شرکت آب منطقه ای هیچگونه چشم‌پوشی در این راستا نخواهد داشت.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه ای اصفهان احیای رودخانه شهر دامنه واقع در غرب استان را اقدامی مفید خواند و افزود: این رودخانه در چند دهه گذشته به علت نبود نظارت، خشک و تقریبا از بین رفته بود، اما سال گذشته با پیگیری‌های شرکت آب منطقه ای و مساعدت دستگاه قضایی شهرستان فریدن این رودخانه دوباره جریان یافت و فروردین امسال پس از بارش‌های موثر بهاری جریان آن به رودخانه پلاسجان در آن منطقه پیوست.

زاینده رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی مواجه می شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان اصفهان بوجود آورده است.

اراضی کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت های منابع آب در سال های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می گیرد، در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص داشت که ۱۹۰ هزار هکتار آن زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی بوده است.

۶۰۲۰/۶۰۲۶/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در حیفا