صرفه جویی 750 میلیون لیتر گازوئیل با برقی کردن چاه‌ها


صرفه جویی 750 میلیون لیتر گازوئیل با برقی کردن چاه‌ها

با حذف سوخت موتور‌های دیزلی چاه‌های کشاورزی و برقی کردن این چاه‌ها، مصرف سالانه 750 میلیون لیتر گازوئیل کاهش خواهد یافت

محمدحسن متولی‌زاده درحاشیه آئین امضای قرارداد برق‌دار کردن ۷۵ هزار حلقه چاه کشاورزی بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت توانیر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: کاهش هزینه‌های کشاورزان، امکان‌پذیر شدن آبیاری با روش‌های نو و کاهش حوادث جاده‌ای به دلیل کاهش تردد نفتکش‌های جاده پیما مخصوص حمل نفت‌گاز از مهم‌ترین این مزیت‌هاست.
وی افزود: کشاورزان تقاضا‌های زیادی برای تامین برق چاه‌ها داشته‌اند، اما به دلیل محدودیت‌ها این روند با سرعت مطلوبی پیش نمی‌رفت که با امضای قرارداد امروز امیدواریم این جریان با شتاب بیشتری دنبال شود.
مدیرعامل توانیر گفت: این طرح در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که با تحقق صرفه‌جویی در مصرف نفت‌گاز و آزاد کردن این ظرفیت برای صادرات به ویژه در شرایط تحریمی کنونی، اهمیتی دوچندان می‌یابد.
متولی‌زاده تصریح کرد: با برق‌دار شدن چاه‌های کشاورزی، هزینه‌های کشاورزان به‌شدت کاهش می‌یابد و ۸۰ درصد هزینه‌های جاری آن‌ها نسبت به زمان استفاده از سیستم دیزلی کمتر می‌شود که این رقم تقریبا معادل کاهش حداقل ۱۰ میلیون تومانی در هزینه‌های کشاورزان خواهد بود.
وی ادامه داد: همچنین با آمدن برق سر چاه، امکان آبیاری نوین فراهم می‌شود و بهره‌وری آبیاری افزایش می‌یابد.
متولی زاده، بابیان اینکه سالانه ۷۵۰ میلیون لیتر گازوئیل در ۷۵ هزار چاه کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: با برقی کردن چاه‌ها علاوه براینکه در مصرف این میزان سوخت صرفه جویی می‌شود، برای سوخت‌رسانی به چاه‌های کشاورزی دیزلی سالانه بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار نفتکش جاده‌پیما در جاده‌های کشور تردد می‌کند که حذف این حجم تردد نیز نقش مهمی در کاهش حوادث جاده‌ای خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)