ساخت ربات بیو هیبریدی با قابلیت حرکت توسط به وسیله اعصاب و ماهیچه‌


ساخت ربات بیو هیبریدی با قابلیت حرکت توسط به وسیله اعصاب و ماهیچه‌
محققان در سال ۲۰۱۴ و با سرپرستی طاهر سیف، استاد مهندسی مکانیک توانستند نخستین شناور خودران بیو هیبریدی را بسازند که میتواند با تحریک نوری و توسط بافت عصبی- عضلانی حرکت کند.

به گفته سیف: نخستین مطالعه شناگر ما با موفقیت نشان داد که ربات الگوبرداری شده از سلول های اسپرم حقیقتا میتوانند شنا کنند. این نسل از ربات های یک دم( تک نوار) از بافت قلبی استفاده میکنند که به خودی خویش می تپد ولی نمی توانند محیط را احساس کنند یا تصمیمی بگیرند.

پژوهشگران در مطالعه جدیدی که در کلکسیون مقاله ها آکادمی علوم( PNAS) و به سرپرستی سیف به چاپ رسیده بود، نسل جدیدی از رباتهای دو دم( دو نوار) را که از بافت عضله اسکلتی تحریک شده توسط سلول های عصبی نیرو میگیرد تشریح کردند. نورون های استفاده شده در آن دارای خصوصیت های اپتوژنتیک هستند، که به محض قرار گرفتن در معرض نور برای بکار انداختن ماهیچه های تحریک شده میشوند.

ساخت ربات بیو هیبریدی با قابلیت حرکت توسط به وسیله اعصاب و ماهیچه‌

به گفته سیف، در محیط کشت سلولی نورون های اپتوژنتیک، بافت عضله قرار داده گردید و نورون ها به طرف عضله حرکت کردند و اتصالات عصبی- عضلانی و شناگر به خودی خود تشکیل شدند. او همچنین ادامه داد، به خاطر دستیابی و تعیین این که کدامیک از خصوصیت های فیزیکی به سریعترین و کارآمدترین حرکت و شنا منجر میشود از مدل های محاسباتی استفاده کردیم.

پژوهشگران امیدوارند این پیشرفت بتواند منجر به توسعه سیستم های زنده مهندسی چند سلولی با توانایی پاسخ عاقلانه به علامت های محیطی شود. چنین سیستم هایی کاربرد زیاد در علوم مهندسی زیستی و تکنولوژی ماده های خود ترمیم کن خواهد داشت.

khabaronline​.‎​ir

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها