حجت‌الاسلام تقوی: تمامی زکات جمع‌آوری شده صرف فقرا می‌شود


حجت‌الاسلام تقوی: تمامی زکات جمع‌آوری شده صرف فقرا می‌شود

بجنورد- ایرنا- رئیس شورای زکات کشور گفت: تمامی وجوهات جمع‌آوری شده زکات که حدود 5 هزار میلیارد ریال در سال گذشته بود صرف فقرا شد و این روند همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی روز یکشنبه در همایش عاملین و اعضای شورای زکات خراسان شمالی در بجنورد فلسفه وضع زکات را زدودن فقر در جامعه دانست و گفت: هر چند دولت مدتی است که اختصاص اعتبار معادل زکات جمع آوری شده برای امور عمرانی اختصاص نمی دهد اما، باید این فریضه الهی را به بهترین روش ادا کرد.

وی اظهار داشت: هر چند میزان زکات جمع آوری شده پارسال ۵ هزار میلیارد ریال بوده اما اگر تبلیغات لازم در این زمینه انجام شود این میزان تا ۱۰ هزار میلیارد ریال هم قابل افزایش است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی گفت: براساس برنامه تعریف شده، زکات جمع آوری شده در هر منطقه با مدیریت شورای زکات استان فقط در همان منطقه هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه عاملین زکات هیچ کدام از پول زکات دستمزدی برداشت نمی کنند، اظهار داشت: این درحالی است که در دین مبین اسلام سهمی برای آن در نظر گرفته شده است.

امام جمعه بجنورد نیز در این همایش از زکات و نماز به عنوان دوگانه های به هم پیوسته یاد کرد و گفت: انسان با پرداخت زکات رشد کرده و بالنده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی دل کندن از مظاهر دنیا را جهاد اکبر دانست و افزود: زکات در تمامی ادیان الهی وجود داشته ولی جزو ارکان و پایه های اصلی اسلام بوده و بر کسی پوشیده نیست.

وی اظهار داشت: کسی که زکات خود را می پردازد به نوعی خودسازی کرده و برای نیازمندان امکانات ایجاد می کند و خوشحالی را برای خود در دنیا و آخرت رقم‌ می زند.

وی خاطرنشان کرد: اگر زکات در جامعه فرهنگ‌سازی شود مشکلات برطرف و از بروز بسیاری از ناهنجاری ها جلوگیری می شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی نیز در این همایش با اشاره به برگزاری ۴۶۰ جلسه شورای زکات در سال جاری گفت: هم اینک یک هزار و ۴۴۵ عامل زکات مشغول جمع آوری زکات هستند و ۱۷۳ مبلغ نیز در حوزه ترویج و تبلیغ زکات فعالیت دارند.

مجید الهی راد افزود: مجموع زکات جمع آوری شده در سال جاری ۹۹ میلیارد ریال بوده که نسبت به برنامه ۱۱۵ درصد و نسبت به مدت مشابه خود ۱۳درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: از این میزان ۴۹ میلیارد ریال زکات واجب، ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال زکات مستحب و ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال زکات فطریه و کفارات بوده است.
الهی راد با اشاره به هزینه کرد ۸۰ درصد زکات جمع آوری شده در بین نیازمندان برای مواردی نظیر احداث و مرمت مسکن و معیشت نیازمندان و تحصیل هزینه می شود، اظهار داشت: ۲۰ درصد مابقی نیز برای امور عمرانی روستاها از قبیل احداث مسجد و حسینیه و خاته عالم و فاطمیه مصرف شده است.

در این همایش که با حضور رئیس شورای زکات کشور، استاندار و نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و جمعی از عاملین زکات در محل سالن ایثار بجنورد برگزار شد، از استاندار و امام جمعه و تعدادی از عاملان زکات شهرستان ها تجلیل شد.
ط/ ۶۰۴۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟