روستای تلوباغ


روستای تلوباغ در جنوب غربی شهرستان ساری و در فاصله 9 کیلومتری از آن قرار دارد ,این روستا در دهستان اسفیورد شوراب قرار دارد .ساری از پرجمعیت‌ترین شهرهای شمال ایران و پایتخت پیشین ایران، مرکز استان مازندران و شهرستان ساری است. این شهر پرجمعیت‌ترین و بزرگترین شهر استان مازندران و از بزرگترین شهرهای شمال کشور […] نوشته روستای تلوباغ اولین بار در جامع...

روستای تلوباغ در جنوب غربی شهرستان ساری و در فاصله ۹ کیلومتری از آن قرار دارد ,این روستا در دهستان اسفیورد شوراب قرار دارد .ساری از پرجمعیت‌ترین شهرهای شمال ایران و پایتخت پیشین ایران، مرکز استان مازندران و شهرستان ساری است. این شهر پرجمعیت‌ترین و بزرگترین شهر استان مازندران و از بزرگترین شهرهای شمال کشور به‌شمار می‌رود.ساری همچنین یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود .به مردم اهل ساری، سارَوی گفته می‌شود. شهر ساری واقع در کوهپایه‌های رشته کوه البرز دارای دو ناحیه دشتی و کوهپایه‌ای می‌باشد و ارتفاع آن تا ۵۴ متر از سطح دریا می‌باشد. آب و هوای شهر ساری در تابستان‌ها معتدل و مرطوب و در زمستان‌ها نسبتاً سرد و خشک است. این شهر با برخورداری از کوه، جنگل و دریا معمولاَ دارای آب‌وهوای معتدل و مرطوب است.

پیشینه زندگی در ساری به دوران مس‌سنگی برمی‌گردد و کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در ساری منجر به کشف سفالهای ۶۰۰۰ ساله و ابزارهای سنگی شد. ساری در دوران صفویان مورد توجه بیشتری قرار گرفت. سپس در دوران قاجاریه، آقا محمد خان قاجار، بنیانگذار دودمان قاجار در نوروز سال ۱۱۵۱ خورشیدی در ساری مدعی سلطنت بر ایران شد و ساری را پایتخت خواند.دهستان اسفیورد شوراب، دهستانی است از توابع بخش مرکزی شهرستان ساری در استان مازندران. همچنین اسفیورد یا اسپیورد نام یکی از محله‌های بلوار کشاورز ساری استروستای تلوباغ با جمعیت ۱۰۱۹ نفر در ۷ کیلومتری مرکز بخش واقع شده است.

روستای تلوباغ

مساحت کل زمین زراعی ۲۴۰ هکتار میباشد .قدیمی‌ترین روستای دهستان اسفیوردشوراب روستای تیرکلا می‌باشد که زمان تأسیس آن با شهر ساری یکی است. نام قدیم روستایتیرکلا، دینارکفشین می‌باشد.جمعیت این دهستان بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در حدود (۸٬۵۳۲ خانوار) ۲۶٬۹۵۶ نفر است . شهر ساری و دهستان اسپه ورد شوراب مجاور یکدیگرند .فاصله ی روستای تلوباغ تا جاده اصلی ۵.۱ کیلومتر و مساحت کل روستا ۴۵ هکتار میباشد .
از جمله امکانات عمومی روستای تلوباغ میتوان به آب ، برق ، گاز ، تلفن ، خانه بهداشتی ، حمام و تمام امکانات اولیه اشاره کرد .
هم چنین از امکانات آموزشی ای چون مهدکودک و مدرسه ابتدایی برخوردار است .
به علاوه از امکامات ورزشی ای چون زمین بازی، سالن ورزشی, زمین ورزشی فوتبال و والیبال و باشگاه رزمی اشاره کرد .

این شهر دارای آب و هوایی معتدل و در بخش های کوهستانی دارای آب و هوایی سرد می باشد

اماکن تفریحی و مذهبی روستای تلوباغ عبارت است از حسینیه آقاسید محمد تلوباغی (پایین محله) و حسینیه بالا محله , امامزاده هفت تن , آرامگاه آقاسید محمد تلوباغی , امامزاده مزارکش , امامزاده قلنج سنگ , امام زاده سید جلال چهارلتکاه , بالا باغ تپه , بالا چشمه سر , درویش پشت , باغ داورپناه , رودخانه اسفیورد از جمله جاذبه های روستای تلوباغ و میدان ساعت، پارک جنگلی شهید زارع، پناهگاه حیات وحش دشت ناز، تالاب حمید آباد، سد سلیمان تنگه، دریاچه چورت، برج رسکت، عمارت کلبادی، پارک ملل، بازار تاریخی نرگسیه و حمام وزیری برخی از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان ساری هستند که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند.

چشمه های باداب سورت نیز یکی دیگر از جاذبه های طبیعی مازندران است. این چشمه ها بصورت پلکانی هستند و آب گازدار آنها، خاصیت درمانی دارد.

فاصله های حدودی روستای تلوباغ تا مکان های مهم :
فاصله تا مرکز شهر ساری : ۸.۹ کیلومتر ( ۱۸ دقیقه )
فاصله تا فرودگاه بین المللی ساری : ۳۰.۵ کیلومتر ( ۳۴ دقیقه )
فاصله تا ایستگاه راه آهن ساری : ۶.۷ کیلومتر ( ۱۴ دقیقه )
فاصله تا پایانه مسافربری ساری : ۱۳.۴ کیلومتر ( ۱۸ دقیقه )
نشانی و آدرس روستای تلوباغ : استان مازندران، شهرستان ساری، بخش مرکزی، دهستان اسفیوردشوراب، روستای تلوباغ

روستای تلوباغ
روستای تلوباغ
روستای تلوباغ

منبع : یو اسپیس – بلاگفا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا