ابراز نگرانی پمپئو درباره تنش در روابط ترکیه و یونان


ابراز نگرانی پمپئو درباره تنش در روابط ترکیه و یونان

تهران-ایرنا- «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درباره تنش در روابط یونان و ترکیه و اتفاقات در دریای اژه ابراز نگرانی کرد و خواستار مذاکره دو کشور برای پایان دادن به این تنش شد.

به گزارش تارنمای یونانی «اکاتیمرینی» وزیر امور خارجه آمریکا که جمعه شب تحت تدابیر امنیتی شدید وارد یونان شد درباره تنش در روابط یونان و ترکیه از انتظارات گفت:

ما همواره نگران هستیم که تنش بین دو کشور تشدید شود و ممکن است به جایی ختم شود که به بروز رویارویی نظامی منجر گردد. هیچ کس نمی خواهد چنین اتفاقی بین دو همسایه، کره شمالی و کره جنوبی و هیچ منطقه دیگری در جهان رخ دهد. دیپلمات های ما تلاش می کنند شرایطی را ایجاد کنند تا دو کشور بتوانند مذاکره کنند واختلاف شان را به روش مسالمت آمیز حل و فصل کنند.

پمپئو پیشتر به ترکیه در مورد آن چه که فعالیت حفاری "غیرقانونی" و "غیرقابل قبول" در قبرس خواند، هشدار داده است.

وی در این مصاحبه نیز به نقش ترکیه در نقض منطقه اقتصادی ویژه قبرس تاکید کرد و گفت هرکشوری باید آب های بین المللی را به رسمیت بشناسد.

این دیپلمات آمریکایی در بخشی از مصاحبه خود به توافق جدید دفاعی بین آتن و واشنگتن اشاره کرد و آن را عامل امنیت یونان توصیف کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت ناتو ماموریت راهبردی خود را دارد و آمریکا هم راهبرد امنیت ملی خود را دنبال می کند و من مطمئن هستم که یونان عمیقا مسائل تهدید کننده این کشور را درک می کند. شوروی سابق دیگروجود ندارد اما نفوذ روسیه همچنان ادامه دارد. خاورمیانه همچنان با چالش هایی مواجه است.

وی با تکرار ادعاهای گذشته خود ؛ ایران را به حامی تروریسم متهم کرد و گفت که ایران تردد آزاد کشتیرانی در آب هایی را تهدید می کند که یونان بشدت برای حمل و نقل و کشتیرانی به آنها نیاز دارد. کشورهایی مانند یونان و آمریکا به دسترسی به این گذرگاه های آبی نیاز دارند. بنابراین داشتن یک ارتش توانمند و نیروی بازدارندگی یادآوری می کند که همه باید مطابق با حاکمیت قانون رفتار کنند.

پمپئو گفت، کشورش از تلاش های دیپلماتیک استفاده می کند و با ترکیه درباره اقدامات این کشور در قبرس مذاکره کرده است.

وی اظهار داشت، ما از کشورهای می خواهیم از مقررات پیروی کنند.

این مقام آمریکایی درباره روابط کشورش با یونان گفت اقدامات کنونی ما در امضای توافقات همکاری دفاعی امنیت بیشتری را فراهم می کند و این امنیت نه تنها مختص یونان است بلکه شامل منطقه بالکان نیز می شود و ما فکر می کنیم که اوضاع باثباتی را به وجودمی آورد که خطر سفر امریکایی ها به یونان را کاهش می دهد و آمریکا عمیقا علاقه مند است درباره امنیت یونان اطمینان دهد.

هدف از سفر وزیر امورخارجه آمریکا به یونان ، امضای توافقنامه توسعه همکاری های نظامی راهبردی دو کشور و توسعه همکاری ها اقتصادی و همکاریهای منطقه ای و بین المللی اعلام شده است.

در سال های اخیر آمریکا حضور نظامی خود را در یونان افزایش داده و هم اکنون هفت پایگاه نظامی آمریکا در این کشور اروپایی فعال است . واشنگتن درپی افزایش حضور نظامی خود در برخی جزایر یونان است و از سوی دیگر وعده داده است تا سرمایه گذاران آمریکایی در طرح های اقتصادی یونان سرمایه گذاری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا