موافقت دولت با اختصاص اعتبار برای زهکشی دشت گمیشان


موافقت دولت با اختصاص اعتبار برای زهکشی دشت گمیشان

گرگان - ایرنا - هیات دولت در جلسه امروز چهارشنبه با اختصاص یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای اجرای طرح احداث شبکه زهکشی در دشت گمیشان،‌ اراضی شمال گرگانرود و قره سو استان گلستان موافقت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات دولت، این اعتبار با توجه به وقوع سیل فروردین ماه سال جاری و ضرورت پیش‌بینی و آمادگی برای پیشگیری از حوادث احتمالی ناشی از بارندگی در فصل پاییز و نیز اجرای پروژه ‏های پیشگیرانه اختصاص یافت.

اول مهرماه امسال وزیر کشور در نامه ای به رییس سازمان برنامه و بودجه از وی خواسته بود با توجه به پیش‌بینی پاییز پربارش و آمادگی برای پیشگیری از سیل احتمالی در استان گلستان، یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای زهکشی دشت گمیشان اختصاص یابد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در این نامه با اشاره به وقوع سیل فروردین سال ۹۸ بر ضرورت اتخاذ تدابیری مناسب در تکرار این حادثه تاکید کرده بود.

در نامه نایب رییس شورای عالی مدیریت بحران کشور به محمدباقر نوبخت، اجرای دستور ریاست جمهوری و رییس شورای عالی مدیریت بحران کشور در هامش درخواست وزیر جهادکشاورزی با موضوع اجرای طرح احداث شبکه های زهکشی در اراضی شمالی گرگان رود و قره سو استان گلستان مورد استناد قرار گرفته بود.

زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی شوره زار شمال گلستان، از جمله مصوبات سفر اول دولت تدبیر و امید به استان گلستان است.

براساس گزارش دستگاه های مرتبط تاکنون ۴۵ هزار هکتار زمین کشاورزی گلستان زیر پوشش طرح زهکشی رفته و اقتصاد ساکنان منطقه به ویژه مستقر در شمال استان را متحول کرده است.

موفقیت در نتیجه گیری اجرای طرح زهکشی در بخشی از زمین های شمال گلستان، باعث شده تا از سال قبل پوشش کامل زهکشی زمین های شوره زار در دستور کار کارگروه های مرتبط در استان قرار گرفته و در کارگروه اقتصاد مقاومتی هم مصوبه ای برای شتاب بخشیدن به اجرای آن ابلاغ شود.

در پی این مصوبه که از آن به عنوان مهم و تحول زا یاد شده، آذر سال قبل استانداری گلستان برای سرعت بخشیدن به ادامه عملیات طرح زهکشی زمین های شمال استان، با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای اجرای طرح زهکشی در ۱۰۰ هزار هکتار دیگر به توافق رسید.

به گفته کارشناسان حوزه آب و خاک گلستان، بخش وسیعی از زمین های شمال این استان به دلیل اقلیم نیمه خشک، نوع بافت خاک و شوری امکان کشت قابل قبولی نداشته که با اجرای طرح زهکشی قابلیت بهبود کاشت و افزایش خواهد یافت.

در کشاورزی هدف از زهکشی، فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد ریشه گیاه از لحاظ تهویه و شوری است ولی در تعریفی جامع تر، زهکشی به معنی خارج شدن طبیعی یا مصنوعی آب مازاد از یک منطقه است.

کنترل و جلوگیری از شور شدن زمین، کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن، کننترل فرسایش، کنترل و مهار سیل، حفاظت محیط زیست، سلامت عمومی و بهداشت، جلوگیری از راکد شدن آب و ایجاد بوی تعفن و نامطبوع در محیط مزرعه، به زیر کشت بردن اراضی جدید، زودتر گرم شدن خاک در فصل بهار، شروع زودتر عملیات کشاورزی، کیفیت و کمیت بهتر محصولات، حفاظت از ابنیه و تاسیسات عمومی و توسعه روستایی و امنیت غذایی از جمله مزایای مهم اجرای طرح زهکشی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا