چالش‌های درمانی خراسان رضوی از خون رایگان تا ستاد ناکارآمد


چالش‌های درمانی خراسان رضوی از خون رایگان تا ستاد ناکارآمد

مشهد- ایرنا- مجموعه نهادها و موسسات دولتی و غیر دولتی مرتبط با بهداشت و درمان و دانشگاه های علوم پزشکی در خراسان رضوی روز چهارشنبه طی نشستی در مشهد چالش‌های درمانی را مورد بررسی قرار دادند.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی در این نشست گفت: ۶۰ بیمارستان در این استان زیرپوشش این اداره کل قرار دارند که طی چهار سال گذشته به رغم کاهش منابع و نیروی انسانی روند تولید فرآورده های خونی در آنها افزایش داشته است.

حمید رضا اسلامی افزود: درسال ۱۳۹۴ حدود ۳۲۰ هزار بسته خون و فراورده های خونی در این استان تولید شد و با روند افزایشی طی چهار سال گذشته این رقم پارسال به بیش از ۳۶۰ هزار کیسه خون رسید اما نیاز استان در این زمینه رو به افزایش است و با توجه به اینکه معین دیگر استانها نیز شده ایم بخشی از فرآورده های تولید شده به دیگر مناطق ارسال می شود.

صادرات پلاسما به آلمان بدون هیچ عایدی

وی اظهار داشت: به دلیل مشکلات تالاسمی و برخی حوادث، استان سیستان و بلوچستان با کمبود خون مواجه بود که سال گذشته پنج هزار کیسه خون به این استان ارسال کردیم و هیچ مبلغی برای آن تامین نشد.

اسلامی به صادرات سالانه ۲۵۷ هزار کیسه پلاسما از این استان به آلمان اشاره کرد و افزود: عایدات این صادرات به تهران پرداخت می شود و استان ما هیچ عایدی در این زمینه نداشته است که امیدواریم مطابق مفاد قانونی نسبت به دریافت این حقوق اقدام شود.

محمد رضا دارابی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این زمینه گفت: در حالی که بیماران برای همه هزینه های درمان در بیمارستان‌ها پول پرداخت می کنند چرا نباید برای دریافت خون پول بپردازند؟ دلیلی ندارد هزینه دریافت خون از بیماران اخذ نشود حتی بیماران خارجی خون رایگان دریافت می کنند که در این مورد باید بازنگری صورت گیرد.

دغدغه تامین داروهای فوریتی هلال احمر

مدیر عامل هلال احمر خراسان رضوی نیز گفت: مبلغ بدهی شرکتهای بیمه گر به این نهاد بسیار است و کمبود نقدینگی ما را در تامین برخی اقلام از جمله داروهای فوریتی با مشکل مواجه کرده است.

مجتبی احمدی به ارائه خدمات توانبخشی توسط هلال احمر اشاره کرد و افزود: با توجه به کمبود فعالیت ها در این حوزه توسط دیگر نهادها از جمله بهزیستی و بنیاد شهید، این جمعیت برای ارائه این خدمات با مشکل مواجه است.

مشکلات سامانه تجهیزات دولت (ستاد)

رییس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور نیز به عنوان نماینده دانشگاه های علوم پزشکی گناباد، تربت حیدریه، سبزوار و تربت جام گفت: خرید دارو براساس اعلام دیوان محاسبات باید از طریق سامانه "ستاد" باشد و با توجه به اینکه شرکتهای دارویی اقبالی به حضور در این سامانه ندارند و قیمتها نیز مناسب نیست برای خرید با مشکل مواجه هستیم.

محسن عظیم نژاد افزود: یک هفته است اقلام مورد نیاز خود را به ۱۰ شرکت دارویی اعلام کرده‌ایم اما پاسخی نداده اند، همچنین برخی داروها تک برند است و تنها یک شرکت آنها را تولید می کند و استعلام از سامانه ستاد بی معنی است.

وی اظهار داشت: از آذر ماه پارسال بیمه ها حتی یک ریال نداده اند، در این وضع اقتصادی نیز شرکتهای دارویی کالاهای خود را به صورت نقدی می فروشند لذا چالشهای بسیار در خدمت رسانی ایجاد می شود.

وی گفت: دانشگاه های استان با بدهکاری مواجه هستند و برخی نهادها از قبیل تامین اجتماعی برای دریافت مطالبات خود حساب ما را می بندد یا آنها را خالی می کنند.

عظیم نژاد همچنین از پایین بودن سقف معافیت ثبت خریدها در سامانه ستاد انتقاد کرد و افزود: گاهی پروسه درمان بیمار برای ثبت و خرید یک قطعه پروتز ارزان قیمت به تاخیر می افتد لذا خواستار افزایش سقف معاملات به بیش از ۳۲۰ میلیون ریال هستیم.

وی اظهار داشت: بخشی از بودجه دانشگاه ها به وزارتخانه رفته و دوباره بین دانشگاه ها بازتوزیع می شود، بواسطه نوع ارتباط با وزارتخانه ارتباط هایی ایجاد می شود و هر دانشگاهی که ارتباط بهتری داشته باشد بودجه بیشتر می گیرد لذا توزیع اعتبارات باید بر اساس سرانه دانشگاه باشد.

چالش جمعیت سربار مشهد

مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی نیز گفت: جمعیت استان و جمعیت زوار به عنوان سربار در این استان باید مشخص گردد، ماهانه ۲.۶ میلیون نفر به این استان سفر می کنند که دربودجه ها دیده نمی شود.

مرتضی وجدان افزود: سه میلیون و ۵۰ هزار نفر بیمه شده در استان داریم که هفت هزار نفر آنان مبتلایان به بیماران خاص هستند، چهار هزار و ۵۸۰ موسسه طرف قرارداد با این بیمه هستند که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

وی اظهار داشت: با چالش منابع مالی و اعتباری و سقف قرارداد مواجه هستیم اما توسعه بیمه شدگان استان در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: ۴۵۰ میلیارد ریال از دستگاه های دولتی طلبکاریم و نمی توانیم آنها را دریافت کنیم در حالی که تامین اجتماعی می تواند بواسطه مطالبات خود حساب ما را ببندد، باید ساز و کار قانونی برای دریافت مطالبات خود ایجاد کنیم.

وجدان به بدهکاری این بیمه به بخشهای مختلف اشاره کرد و افزود: ۱۹۵ میلیارد تومان به بخش خصوصی و ۲۰۵ میلیارد تومان به بخش دولتی بدهکار هستیم که رفع این مشکل با تامین بودجه از دانشگاه ها میسر خواهد شد.

چالش‌های درمانی خراسان رضوی از خون رایگان تا ستاد ناکارآمد

مشکلات مشترک دانشگاه ها

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: ۸۰ درصد مشکلات دانشگاه های علوم پزشکی مشترک است و بی پولی و عدم پرداخت بیمه ها مشکلات عمده این بخش است.

محمد حسین بحرینی افزود: مجلس هم نمی تواند کار خاصی انجام دهد چون برای تامین این پولها باید بودجه ای را از جای دیگر بگیرند و به جای دیگر بدهند که در عمل بی فایده است.

دخالت مرکز، عامل برخی مشکلات

وی اظهار داشت: بخشی از مشکلات ناشی از تصمیم های مرکز است، دخالت مرکز، خط قرمزهای بی جا برای ما درست می کند، به عنوان مثال بیمار آمادگی دارد وسیله پروتز جراحی را بخرد اما مدیران مکلف به خرید از ستاد هستند.

بحرینی گفت: پرداخت کارانه ها به افرادی که حقوق بگیر رسمی دانشگاه هستند اصولی نیست، از طرفی با هدف عدم ارتباط با افراد توسط شرکتها قرارداد بسته و اصطلاحا نیروهای شرکتی می گیریم اما دانشگاه به خاطر همین نیروها توسط دستگاه های نظارتی مورد سوال قرار می گیرد.

وی به تجمع پرستاران طی ماه های گذشته اشاره کرد و افزود: در این اعتراضات پرستاران ۱۰ درصد حق داشتند اما ۹۰ درصد مطالباتشان ناروا بود، استناد آنان به آیین نامه رفاهی بود در حالی که بودجه ای برای اعمال آن وجود ندارد.

وی اظهار داشت: با افتخار هزار و ۳۰۰ تخت بیمارستانی در دولت تدبیر و امید ایجاد کرده ایم اما نصف نیازها را هم هنوز به ما نداده اند و از طرفی با فشارهای کاذب نمایندگان برای ساخت تاسیسات درمانی بدون توجه به نیازها، ظرفیت و زیرساخت ها مواجه هستیم.

سه میلیارد ریال کمک ماهانه خیرین

رییس هیات مدیره مجمع خیرین سلامت مشهد نیز گفت: سمن ها سرمایه ملی و مردمی هستند و ماهانه سه میلیارد ریال به حوزه درمان پرداخت می کنند.

غلامرض بصیری پور افزود: ممکن است ذهنیتی خاص به موسسات غیردولتی وجود داشته باشد و برخی مشکلات برای خیریه ها ایجاد شود که مواردی همچون مالیات یا بیمه از آن جمله است.

وی اظهار داشت: در شرایط خاص اقتصادی که نهادهای دولتی با کمبود بودجه مواجه هستند خیرین بودجه ای نقد و ثابت را در اختیار نهادهای درمانی می گذارند لذا در راستای تعامل با بخش غیر دولتی معتقدیم باید نگاه به این موسسات عوض شود.

چالش‌های درمانی خراسان رضوی از خون رایگان تا ستاد ناکارآمد

بودجه نامتوازن دانشگاه علوم پزشکی مشهد

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با وجود اقدامات مثبت صورت گرفته هنوز ۲ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی در این استان کم داریم، بعد از انقلاب بیمارستانهای خصوصی تعطیل شده یا ساخته نشده است و علت آن نیز سود ده نبودن این حوزه برای بخش خصوصی است، هرچند برای متخلفین سود دهی دارد.

دکتر محمد رضا دارابی با بیان اینکه در سال گذشته خیرین ۵۰۰ میلیارد ریال کمک کرده اند افزود: هر کس در بخش خیریه و خصوصی در حوزه درمان سرمایه گذاری کند دستش را می بوسیم اما باید توجه داشت گردش مالی بهداشت و درمان استان ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در سال است.

وی به مقایسه آماری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دانشگاه های علوم پزشکی تبریز، شیراز، اهواز و مناطق تهران براساس جمعیت نسبی پرداخت و گفت: مقایسه بودجه، سرانه تخت و اعتبارات طرح تحول سلامت به جمعیت نشان می دهد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مقایسه با دانشگاه های بزرگ کشور سهم کمتری دارد.

وی حوزه درمان در بخش نفرولوژی، اطفال و سوختگی را زیان ده عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی پای این حوزه ها نمی آید لذا باید کمبود اعتبارات به نحوی جبران شود.

بی توجهی به رتبه نخست پژوهشی مشهد

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: بر اساس اعتبارسنجی موسسه تایم، این دانشگاه رتبه نخست دانشگاه های علوم پزشکی را کسب کرد یعنی این دانشگاه قبل از تهران قرار دارد.

دارابی گفت: بودجه پژوهشی دانشگاه تهران ۸۵۰ میلیار ریال است در حالی که بودجه دانشگاه ما پس از پنج دانشگاه بزرگ کشور قرار داشته و معادل ۵۰ میلیارد ریال می باشد.

وی به هشدارهای خود در شورای تامین استان اشاره کرد و افزود: این دانشگاه ۶۷۰ میلیارد تومان از دولت و شرکتهای بیمه طلب دارد و از طرفی درآمدهای آن نیز ۳۰۰ میلیارد تومان کاهش داشته است حال اگر اعلام کنیم به دلیل مشکلات مالی فقط اورژانس عدالتیان را تعطیل خواهیم کرد تصور کنید چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی اظهار داشت: استاندار سابق اعلام کرده بود دانشگاه علوم پزشکی از ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی حاشیه شهر مشهد سرباز می زند این در حالی است که دانشگاه نخستین حامی ساخت این بیمارستان مهم است اما وظیفه ای در قبال ساخت بیمارستان ندارد.

طرح تحول سلامت نیازمند بازنگری

دارابی در باره طرح تحول سلامت گفت: تاکنون در چارچوب این طرح هشت میلیارد تومان داده اند البته بانکها وام نمی دهند چرا که می ترسند دانشگاه بازپرداخت نکند. طرح تحول سلامت نیازمند بازنگری است، بیمار حاضر است پروتز را از بیرون تهیه کند و در بیمارستان دولتی عمل شود اما وزارتخانه برای فرستادن بیمار به بیرون ما را تهدید می کند.

وی به سامانه تجهیزات دولت "ستاد" اشاره کرد و افزود: شرکتهای موجود در این سامانه بر سر اعلام قیمت گاوبندی می کنند چنانچه یونیت ۱۶ میلیون تومانی در بازار در این سامانه ۳۲ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

استفاده از ظرفیت تهاتر مطالبات

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان رضوی هم گفت: ۳.۵ درصد بودجه جاری کشور در اختیار ۳۱ استان کشور است و بقیه در اختیار سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌ های مختلف است.

رضا جمشیدی افزود: کمبود اعتبارها مشخص است لذا باید پیشنهاد کارشناسانه مطرح شود تا با استفاده از این ظرفیت منابع ملی مطالبه گردد.

وی به راهکارهای جدید برای رفع مشکل بدهکاری دستگاهها اشاره کرد و گفت: پارسال در سراسر کشور دستگاه های مختلف هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مطالبات خود با شهرداری ها را تهاتر کردند که حدود ۶۰ درصد معادل چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به شهرداری مشهد بود، نهادهای حاضر در این جلسه نیز می توانند طلبهای متقابل خود با شهرداری و آستان قدس رضوی را تهاتر کنند.

اصلاح سامانه ستاد

مدیر کل دیوان محاسبات خراسان رضوی نیز گفت: در سامانه تجهیزات دولت ثبت و اعلام معاملات کوچک دستگاه ها معاف است، لذا با توجه به انتقادات وارده دستگاه ها به ستاد به مرکز منعکس کردیم تا معاملات متوسط نیز حذف شود.

محمد نفیسی فر افزود: اگر در سامانه ستاد قیمت کالایی بیشتر از بازار است با طی فرایندی از جمله پیوست قیمت بازار و با استناد به قیمت ستاد به ما اعلام شود تا خرید کالا خارج از سامانه ستاد مجاز شمرده شود.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی با صدور رای از حساب دستگاه ها مطالبات خود را برداشت می کند اظهار داشت: این اقدام دستگاه ها را با چالش روبرو می کند و از سوی دیگر باید سازوکاری برای مطالبه دانشگاه های علوم پزشکی برای وصول مطالبات خود از تامین اجتماعی فراهم شود.

کشور گران اداره می شود

رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: امروز در کشور شرایطی داریم که بواسطه آن نظام در ارائه خدمات پایه که مکلف به انجام آن در جامعه است با چالش مواجه شده است.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: البته چالش عمده، گران اداره شدن کشور است و طرح ها با این وضع ناکام می مانند. امکان تداوم طرح تحول سلامت وجود ندارد و امروز مشکلاتی بابت آن به نظام سلامت تحمیل شده که باید همه کمک کنیم مردم خدمات کیفی تر دریافت کنند.

وی اظهار داشت: دارایی دولت در سال ۸۵ حدود ۲۵ میلیون میلیارد تومان اعلام شد پس دولت مجموعه بسیار پولداری است که می توان بخشی از این دارایی ها را با هدف رفع مشکلات به شکل صحیح واگذار نمود.

وی گفت: بسیاری از بیماران مراکز درمانی مشهد هم استانی نیستند و از سوی دیگر نمی توانیم به آنان پاسخ منفی بدهیم لذا سالهای متمادی است که مشغول خدمات رسانی به شرق کشور هستیم و لازم است در زمینه سرانه درمان، تخت بیمارستانی و تامین منابع بیمه ای به استان کمک شود.

بررسی چالش برانگیز مشکلات بهداشت و درمان چناران و بینالود

بر اساس اعلام رییس مجمع نمایندگان استان با انتخاب محمد دهقان، نماینده مردم چناران و بینالود در مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان، حجت الاسلام حسن نوروزی، نماینده رباط کریم و اسلام شهر در مجلس مسایل مربوط به حوزه انتخابیه دهقان را پیگیری می کند.

نوروزی که خود را اصالتا مشهدی معرفی کرد به بیان انتقاداتی از نحوه مدیریت ضعیف یک بیمارستان در چناران پرداخت و گفت: جمعیت ۱۰۰ هزار نفری گلبهار حق دارند بیمارستان داشته باشند اما این مرکز درمانی نیمه ساز به حال خود رها شده است.

وی افزود: مشکل عدم بازدید و حضور مسئولان برای نظارت بر شهرستانها می باشد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد بدون پرداخت هیچ هزینه ای از دانشجویان پزشکی برای ویزیت، درمان و اعزام به روستاهای چناران و بینالود استفاده نماید تا هم دانشجویان مهارت اندوزی کنند و هم محرومان وروستاییان از خدمات پزشکی بهره مند شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن پاسخ به سوالات و انتقادات نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی گفت: ۲ نفر از مسئولان بهداشت و درمان استان که در این جلسه بودند به دلیل اظهارات آقای نوروزی مبنی بر عدم رسیدگی به مسائل بیمارستانهای حوزه انتخابیه چناران و بینالود جلسه را ترک نمودند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افزون بر ۲۰ هزار نیروی بهداشتی و درمانی، ۱۵ شبکه بهداشت و درمان، هفت دانشکده، ۴۶ مرکز تحقیقاتی و ۲۳ بیمارستان به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

این دانشگاه خدمات رسانی به حدود پنج میلیون نفر در استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی را بر عهده دارد.

بقیه جمعیت این استان زیر پوشش خدمات پنج دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی در تربت حیدریه، گناباد، سبزوار، نیشابور و تربت جام قرار دارند.

۳۲۲۱/۶۰۵۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی