بهترین دیدنی های شیراز


قانون- شیراز یکی از مهم ترین شهرهای کشور ایران است که قطب گردشگری آن هم محسوب می شود. این شهر کهن با قدمتی بسیار زیاد دارای آثار تاریخی و طبیعی بسیار فراوانی است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. شیراز شهر پر رمز و راز، سرشار از عطر بهار نارنج و گل های فراوان است. قطعا یکی از بهترین مقاصدی که گردشگران و توریست ها می توانند به آن جا سفر کنند، همین شیراز است. این شهر که به پایتخت شعر و ادب ایران هم مشهور است، آن قدر زیبایی دارد که شما را مجبور می کند تا به آن جا سفر کنید و از دیدن تمام زیبایی های آن لذت ببرید. در این مقاله با سیمرغ 24 همراه باشید تا شما را با «دیدنی های شیراز» آشنا نماییم. قطعا آشنایی با این مکان های دیدنی و تاریخی سفر شما را لذت بخش خواهد کرد.

بهترین دیدنی های شیراز

حافظیه، باغ خیال انگیز عشاق

آرامگاه حافظ که به حافظیه شهرت دارد، یکی از اصلی ترین مکان های دیدنی شهر شیراز محسوب می شود. مساحت آن در حدود 2 هکتار است و 20 ستون سنگی در آن قرار دارد که ارتفاع هر کدام از آن ها به 5 متر می رسد. سبک معماری این آرامگاه به شیوه معماری هخامنشیان و زندیان است و قدمت تالار حافظیه هم به دوره زندیان باز می گردد. علاوه بر آرامگاه حافظ، این محوطه پر است از باغ ها و درختانی که جلوه ای خاص به این مکان بخشیده است.

سعدیه، میعادگاه عرفا

آرمگاه سعدی شاعر بلند آوازه ایرانی در شهر شیراز قرار دارد. این مکان از همان ابتدا خانقاه سعدی بوده و اواخر عمر خود را در آن جا سپری می کرده است. سعدیه فضایی بسیار زیبا و عرفانی دارد و شما می توانید چند ساعتی را در کنار آرامگاه سعدی و با خواندن غزلیات این شاعر بزرگوار سپری نمایید. در زمان سلطنت کریم خان زند دستوری صادر شد تا بنایی در مقبره سعدی ساخته شود. پس از گذشت چند سال مرمت هایی بر روی این بنا انجام شد و آرامگاه کنونی هم در سال 1330 ساخته شد.

آرامگاه شاهچراغ، برادر امام رضا (ع)

اگر با خرید بلیط هواپیما شیراز از سامانه فروش آنلاین بلیط هواپیما سیمرغ 24 راهی شهر شیراز شده اید، حتما سری هم به آرامگاه شاه چراغ بزنید. این آرامگاه در سده ششم هجری ساخته شده و مزین به کاشی کاری های زیبا، آینه کاری های فراوان و خطوط زیبای عربی و فارسی است. مردم شیراز ارادت خاصی به حضرت شاهچراغ دارند و برای زیارت به آن جا می روند. در مرکز محوطه آرامگاه، حوضی فواره دار واقع شده که نمایی کاملا ایرانی را به رخ میکشد و همین امر آن را به یکی از زیباترین عبادتگاه های شیراز تبدیل کرده است. همچنین شما می توانید از موزه ای که در حیاط حرم واقع شده است هم بازدید نمایید.

دروازه قرآن و آرامگاه خواجوی کرمانی

از دیگر جاذبه های بسیار معروف شهر شیراز باید به دروازه قرآن اشاره کنیم که تقریبا همه کسانی که به شیراز سفر می کنند، از آن بازدید می نمایند. این دروازه ورودی شهر شیراز محسوب می شود و در کنار آن و در مکانی با نام تنگ الله اکبر نیز آرامگاه خواجوی کرمانی یکی از شاعران برجسته ایران نیز قرار دارد. این دروازه در دوره عضد الدوله دیلمی ساخته شد و قرآنی روی آن قرار دارد تا کسانی که می خواهند از شهر خارج شوند، از زیر قرآن عبور کنند. کریم خان زند این دروازه را بازسازی کرد و 2 جلد قرآن بر بالای اتاقی که روی آن ساخته شده بود، قرار داد که در حال حاضر آن قرآن ها در موزه پارس نگهداری می شود. در سال 1328 و به دستور رضا شاه پهلوی دروازه قدیمی تخریب و دروازه جدید که از آن بزرگ تر است، بنا نهاده شد.

بهترین دیدنی های شیراز

باغ های پنجگانه ایرانی در شیراز

فرق نمی کند بصورت شخصی به شیراز سفر می کنید یا با خرید تور مسافرتی به این شهر سفر می کنید. باغ های شیراز نمادی از باغ های ایرانی است که هر کسی را مسحور زیبایی خود می کند. هر ساله گردشگران و توریست های بسیار زیادی از سراسر جهان برای بازدید از این باغ ها که در میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است، راهی شهر شیراز می شوند. باغ نارنجستان قوام در دوره حکومت ناصرالدین شاه ساخته شد و دارای تالار آینه، ستون های مرمری، تالار شاهنشین و چند اتاق دیگر است که با آینه کاری، نقش پردازی، منبت کاری و بسیاری از زیبایی های دیگر آذین شده است.
باغ ارم شیراز از باغ های قدیمی و زیبای شیراز است که سال ساخت آن دقیق مشخص نیست، ولی کریم خان زند در دوره حکومتش دستور به مرمت و بازسازی آن داد. هم اکنون هم در این باغ انواع گل ها و گیاهان مختلف از سراسر جهان کاشته شده و مانند نمایشگاهی مردم از آن بازدید می نمایند. باغ دلگشا هم از دیگر باغ های قدیمی شهر شیراز است که قدمت آن به دوره ساسانی باز می گردد. نارنجستانِ باغ دلگشا بسیار مشهور است و اگر وارد آن شوید، بوی بهارنارنج مشام شما را نوازش خواهد کرد. لازم به ذکر است که اولین کلاه فرنگی ایران در باغ دلگشا به ثبت رسید و هم اکنون هم امکان بازدید از این عمارت وجود دارد.
باغ جهان نما نیز از دیگر باغ های تاریخی و بسیار زیبای شیراز محسوب می شود که در اشعار حضرت حافظ به آن اشاره شده است. تا دوران صفویه این باغ رونق بسیار زیادی داشته، ولی پس از پایان این حکومت و به علت ناامنی کشور کم کم این باغ رو به ویرانی نهاد تا آن که در زمان کریم خان زند، دوباره مرمت شد. باغ عفیف آباد که به باغ گلشن هم معروف است در سال 1284 بنا شده است. در این باغ گل کاری های بسیار زیبایی وجود دارد که چشم هر بیننده ای را خیره می کند. هم اکنون این باغ در اختیار ارتش قرار دارد و یکی از بزرگ ترین موزه های سلاح خاورمیانه در آن قرار دارد.

ارگ کریم خان زند، دژ محکم حکومتی

ارگ کریم خان از بناهای دوره زندیه است که در ساخت آن از بهترین معماران و محکم ترین مصالح استفاده شده است. کریم خان زند بعد از آن که با پادساهی منصوب شد، این ارگ را برای زندگی انتخاب کرد و این چنین بود که این بنا به ارگ کریم خانی شهرت پیدا کرد. در دوره قاجار از ارگ کریم خان به عنوان محل زندگی فرماندهان محلی استفاده می شد، اما در زمان پهلوی به عنوان زندان تغییر کاربری داد که خسارت های زیادی هم به آن وارد شد. در حال حاضر هم این ارگ زیبا و قدیمی بازسازی شده و از آن به عنوان موزه فارس استفاده می شود.

حمام، مسجد و بازار وکیل سه گانه به جا مانده از دوره کریم خان

مسجد، حمام و بازار وکیل سه بنای نزدیک به هم است که از دوره کریم خان زند به جا مانده است. برای ساخت حمام وکیل از بهترین و پیشرفته ترین اصول معماری آن زمان استفاده شده است. طراحی این حمام به شکلی است که گرما از آن خارج نمی شود و از ورود سرما هم جلوگیری به عمل می آید. مسجد وکیل نیز سبک معماری بسیار ویژه ای دارد که در آن یک منبر 14 پله ای با سنگ های یک پارچه مرمر ساخته شده است. کریم خان دستور داده که این سنگ ها را از مراغه به شیراز بیاورند. بازار وکیل هم از مشهورترین بازارهای سنتی ایران است که تمام قسمت های آن سالم است و خرید و فروش تجارت در آن جریان دارد و می توان آن را قلب تپنده شیراز نامید.

بهترین دیدنی های شیراز

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی و یا آرامگاه وکیل در دوره زندیان ساخته شده است. این عمارت در میان باغ سرسبز بنا شده و کریم خان زند وصیت کرده بود تا پس از مرگش او را در قسمت شاه نشین به خاک بسپارند. ولی در سال 1206 آقا مجمد خان قاجار دستور نبش قبر او را صادر کرد و استخوان هایش را به کاخ گلستان منتقل کردند و در زمان پهلوی دوباره آن استخوان ها به این باغ آورده شد. این عمارت کاشی کاری های بسیار زیبایی دارد که منقش به نقوش اسلیمی، گل و مرغ، نخجیرگاه و... است. در حال حاضر این بنا تبدیل به موزه شده و می توانید اشیای قدیمی ماقبل تاریخ و دوره اسلامی را در آن مشاهده فرمایید.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیر الملک به فرمان یکی از ثروتمندان شیراز به نام میرزا علی خان معروف به نصیرالملک ساخته شد. این مسجد که ساخت آن 12 سال طول کشید، دارای یک صحن و طاق نمای بسیار بزرگ است که سقف آن با کاشی های رنگ به رنگ تزیین شده است. مرمت این مسجد از سالهای بسیار قبل شروع شده است و کارشناسان معماری سعی دارند بر طبق آخرین استانداردهای جهانی مرمت آن را به پایان برسانند.

تخت جمشید، بزرگ ترین بنای سنگی جهان

یکی از معروف ترین و محبوب ترین بناهای تاریخی استان فارس تخت جمشید، پارسه و یا پرسپولیس است که در 55 کیلومتری شیراز و در شهرستان مرودشت واقع شده است. تخت جمشید که بزرگ ترین بنای سنگی در جهان است، در میان گردشگران بسیار محبوبیت دارد و تقریبا اکثر کسانی که به استان فارس سفر می کنند، از این بنا بازدید می نمایند. این بنای باشکوه تاریخی بیش تر از 125 هزار متر مربع وسعت دارد که بر فراز صخره ای با طول آکروپلیس آتن قرار گرفته است. ساخت تخت جمشید که یکی از برترین بناهای تاریخی جهان است در حدود 2500 سال قبل و به دستور داریوش بزرگ هخامنشی ساخته شد و پس آن دیگر پادشاهان هخامنشی کار ساخت آن را ادامه دادند. تخت جمشید از جمله بناهای ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پاسارگاد، آرامگاه کوروش بزرگ

مجموعه پاسارگاد یکی از زیباترین و پاشکوه ترین بناهای تاریخی ایران است که با صد در صد آرا و به سبب دارا بودن شاخص های فراوان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این بنا از دوره هخامنشیان به جا مانده و در شهرستان پاسارگاد قرار دارد. با وجود آن که مسیر رسیدن به آن چندان هموار نیست، اما ارزش تجربه کردن آرامشی شگفت انگیز را در آرامگاه کوروش کبیر که اکنون در زمینی خشک و نامهربان محصور شده است، دارد. می گویند شخص اسکندر پس از حمله به تخت جمشید به دیدن آرامگاه بنیان گذار سلسلهی هخامنشی رفته است.

بهترین دیدنی های شیراز

از دیگر دیدنی های شیراز می توان به عمارت شاپوری، خانه زینت الملوک، مسجد جامع عتیق، مدرسه خان، موزه پارس، موزه هفت تنان، موزه هنر مشکین فام، موزه پرسپولیس و...اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان