کودک همسری نداریم


کودک همسری نداریم

مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه بهزیستی گیلان هیچگونه مشکلی برای بازپروری کودکان خیابانی ندارد، گفت: خوشبختانه در گیلان گزارش کودک همسری نداریم.

به گزارش ایسنا، حسین نحوی نژاد در نشست با خبرنگاران، ۲۳ مهر را روز جهانی ایمنی عصای سفید دانست و گفت: عصای سفید یک فرهنگ است که افراد نابینا و کم بینا را معرفی می کند، اما هنوز این فرهنگ در جامعه ما نهادینه نشده است. بهزیستی گیلان ۴۵۰۰ معلول بینایی را تحت پوشش قرار داده که ۱۰.۵ درصد جمعیت معلولان استان را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه معلولان بینایی استعداد خوبی برای آموزش های عالی دارند، اظهار کرد: ۲۵۰۰ مستمری بگیر با معلولیت بینایی داریم که به زودی از محل حذف یارانه دهک های بالا، ۲۰۰۰ نفر دیگر وارد چرخه می شوند. مبلغ مستمری بین ۱۶۰ تا ۵۵۰ هزار تومان است که از مهرماه شاهد رشد ۲۰ درصدی خواهیم بود.

نحوی نژاد با بیان اینکه ۲۷ هزار و ۵۰۰ کودک در طرح پیشگیری از تنبلی چشم مورد معاینه قرار گرفتند، گفت: متاسفانه درصد شناسایی افراد مبتلا به بیماری اضمحلال شبکیه چشم افزایش یافته است لذا غربالگری ژنتیکی نابینایی ضرورت دارد. در این راستا ۷۰۰ قلم وسیله کمک توانبخشی به اختلالات بینایی با اعتبار یک میلیارد تومان توزیع شد.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه ۲۰۰ دانش آموز و ۱۷۰ دانشجوی نابینا و کم بینا داریم، تصریح کرد: همچنین ۲۷۰ ورزشکار حرفه ای نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی گیلان قرار دارند که در رشته های وزنه برداری، پاورلیفتینگ، پرس سینه، شنا، گلبال، فوتبال پنج نفره، پرتاب نیزه، دو میدانی، پرش ارتفاع، جودو و... مدال های طلای المپیک و آسیایی کسب کرده اند. بی تردید باید به ورزش افراد با نیازهای ویژه توجه کنیم.

وی از فعالیت ۳۵۸ مهدکودک شهری، ۱۲۲ روستامهد و ۲۱ مهدکودک حاشیه شهرها در گیلان خبر داد و افزود: از جمعیت ۱۷۰ هزار نفری کودکان زیر ۶ سال گیلان تنها ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر، یعنی کمتر از ۱۸ درصد در این مهدهای کودک تحت آموزش قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه مدیریت آمادگی ها و پیش دبستانی ها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است، گفت: مدیریت مهدهای کودکان زیر ۶ سال نیز به سازمان بهزیستی محول شده است.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت نرخ سالمندی گیلان، تصریح کرد: حضور سالمندان در خانواده نیاز زوج های شاغل به مهدکودک را کم کرده است و لذا پدربزرگ ها و مادربزرگ ها وظیفه تربیت کودکان را به دوش می کشند.

وی از اجرای طرح «یک وعده غذای گرم» در ۱۱۵ روستامهد استان و برای ۲۵۰۰ کودک طی امسال خبر داد و بیان کرد: برای اجرای این طرح هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تخصیص یافته و علاوه بر ایجاد اشتغال در سطح روستاها موجب ارائه آموزش های اولیه و مهارت های زندگی اجتماعی به کودکان می شود.

نحوی نژاد از افزایش ۲۹ درصدی شهریه مهدهای کودک خبر داد و اظهار کرد: برای نخستین بار برنامه شامل سازی در مهدهای کودک استان به اجرا در می آید، یعنی کودکان با معلولیت های خفیف می توانند در کنار کودکان معمولی از مزایای آموزشی بهره مند شوند. البته این فرهنگ باید در جامعه نهادینه شود که ممکن است کودکان معلول در هر خانواده ای متولد شوند و باید امکان آموزش در کنار دیگر کودکان برای آنان وجود داشته باشد. اجرای شامل سازی موجب می شود کودکان مردم دوستی و کمک به همنوع را فرابگیرند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه مراکز حمایتی، اسکان، آموزشی و توانمندسازی کودکان کار و کودکان خیابان از هم جداست، ادامه داد: ۱۱ مرکز رفاه خانواده و کودک با تحت پوشش قرار دادن ۲۵۰ کودک داریم. همچنین کمک هزینه شهریه مهدکودک یک هزار کودک توسط بهزیستی پرداخت می شود.

وی از غربالگری شنوایی ۲۴ هزار کودک گیلانی در بدو تولد طی سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: ۱۳ هزار نوزاد به عنوان افت شنوایی شناسایی شدند و ۱۷۰ کودک تحت عمل جراحی کاشت حلزون قرار گرفتند.

نحوی نژاد افزود: براساس قانون برنامه ششم مشاوره ژنتیک اجباری است لذا به دو هزار زوج طی سال ۹۷ مشاوره های ژنتیک ارائه شد و برای ۵۸ هزار نفر برنامه های آگاه سازی و پیشگیری داشتیم.

این مقام مسئول ۳ تا ۶ سال را شایع ترین سن برای تنبلی چشم دانست و اضافه کرد: سال گذشته ۷۵ هزار کودک ۳ تا ۶ سال مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند و ۳۰۰ نفر شناسایی شدند. همچنین طرح غربالگری اضطراب برای دو هزار و ۵۰۰ کودک زیر ۶ سال انجام شده است.

وی با بیان اینکه اعتیاد، طلاق و از کارافتادگی والدین شرایطی برای کار کردن کودکان زیر سن قانونی ایجاد می کند، گفت: ۱۱ ارگان و نهاد از جمله بهزیستی متولی ساماندهی کودکان کار هستند لذا در گیلان مرکزی برای بازپروری کودکان کار دارای خانواده، مهاجر و حاشیه نشین ایجاد کردیم. طی سه ماهه ابتدای امسال نیز ۱۴۸ کودک کار شناسایی شده است. همچنین ۳۱ کودک آسیب دیده و بی سرپرست به صورت شبانه روزی در مرکز کودکان خیابانی تحت حمایت و مراقب بهزیستی هستند.

نحوی نژاد با بیان اینکه بهزیستی گیلان هیچگونه مشکلی برای بازپروری کودکان خیابانی ندارد، تصریح کرد: بهزیستی نمی تواند آزادی کسی را سلب کند. همچنین دختران خیابانی نیز در خانه های امن تحت نظر و مراقبت هستند و خوشبختانه در گیلان گزارش کودک همسری نداریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل