پوشاک مدارس چه نقشی در رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان دارد


پوشاک مدارس چه نقشی در رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان دارد

یک جامعه شناس در خصوص نوع پوشش دانش آموزان گفت: کیفیت پوشاک مدارس همچنین در فرایند اجتماعی شدن دانش‌آموزان به‌عنوان یکی از رویکردهای جامعه‌پذیری و اجتماعی شدن، موردتوجه قرار دارد و بر این اساس لباس...

به گزارش زنان خبر، سرین دانایی جامعه‌شناس، مدرس دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره ابعاد جامعه‌شناختی پوشاک مدارس در ایران گفت: بدون تردید یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه دانش‌آموز کشور در جهت تأمین امنیت روانی و آرامش روحی و جسمی، لباس فرم آن‌ها است که به‌نوعی می‌تواند بیانگر جهان‌بینی و ارزش‌های حاکم بر فرهنگ آن جامعه نیز باشد.

دانایی با اشاره به اینکه لباس فرم مدارس باید به‌شدت تحت تأثیر فرهنگ جامعه طراحی و تولید ‌شود اظهار داشت: غفلت از موضوع پوشاک مدارس، غفلت از بسیاری از باورها، اعتقادات و ارزش‌های فرهنگی و تاریخی حاکم بر جامعه است و بدون شک بسیاری از بی‌توجهی‌ها در سالیان متمادی سبب شده که نتوان از پوشاک مدارس به‌عنوان یک ظرفیت در زایش و پویایی فرهنگی کشور بهره گرفت.

این جامعه‌شناس در ادامه افزود: کیفیت پوشاک مدارس همچنین در فرایند اجتماعی شدن دانش‌آموزان به‌عنوان یکی از رویکردهای جامعه‌پذیری و اجتماعی شدن، موردتوجه قرار دارد و بر این اساس لباس می‌تواند بخشی از نیازهای جامعه کودک و نوجوان در مسیر رشد اجتماعی را مرتفع سازد.

لباس ابزاری برای تبیین جامعه‌شناسی فرهنگ‌ها است

وی با تأکید بر اینکه لباس ابزاری برای تبیین جامعه‌شناسی فرهنگ‌ها است اظهار داشت: بدون شک پرداختن به روانشناسی بلوغ و نوجوانی و بررسی مسائل نوجوانان از ویژگی‌های جوامع امروزی است و جامعه‌ای که موضوع مهمی همچون پوشاک مدارس را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و بدیهی‌ترین مؤلفه‌ها در این مسیر لحاظ نکند، نمی‌تواند به‌درستی از عهده دیگر ابعاد بررسی پدیده‌های اجتماعی مرتبط با نوجوانان و جوانان سربلند بیرون آید.

دانایی گفت: به هر روی مدارس از طرق گوناگون بر اجتماعی شدن دانش آموزان اثرگذار بوده و یکی از مهم‌ترین روش‌ها، استفاده از الگوها، طرح‌ها، نقش‌ها، پارچه‌ها و مدل‌های مطلوب برای لباس فرم دانش آموزان است.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: اگر امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از ناهنجاری‌ها در پوشش دختران و پسران جوان دیده می‌شود چه‌بسا ریشه این مسأله در دورانی باشد که حس نیاز آن‌ها با یک پوشش مطلوب در دوران طولانی دانش‌آموزی ارضا نشده و همین نقیصه در آینده، آن‌ها را در زمینه انتخاب لباس دچار بحران کرده است.

رنگ لباس بر رفتار افراد اثر می‌گذارد

دانایی بر تأثیر رنگ‌ها در ارائه الگوهای رفتاری متعدد از سوی جامعه دانش‌آموز تأکید و بیان کرد: دانش روانشناسی ثابت کرده است که رنگ در لباس بر رفتار افراد اثر می‌گذارد و به همین دلیل است که بارها و بارها به استفاده از رنگ‌های گرم و شاد در لباس فرم دانش آموزان مقاطع ابتدایی تأکید شده که متأسفانه همچنان شاهد آنیم که به دلایل مختلف از سوی مدیران مدارس، مربیان و اولیا به این اصل مهم توجه نمی‌شود.

این جامعه‌شناس، مدرس دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خاتمه گفت: امید است جامعه مسئول در زمینه لباس فرم دانش آموزان با سپردن این جریان مهم اجتماعی و فرهنگی به دست افراد کاردان، نقش اثرگذار خود را در کیفیت پوشش حال و آینده دانش آموزان ایرانی ایفا کرده تا آینده‌سازان ایران نیز در فردای نه‌چندان دور به نیکی از پوشاک مدارس خود یاد کنند.

فارس

انتهای متن/*


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟