پیش‌بینی | علی بیگدلی: اختلافات ایران و عربستان به سرعت برطرف نخواهد شد/ آمریکا در آینده از خاورمیانه کاملا خارج می‌شود


پیش‌بینی | علی بیگدلی: اختلافات ایران و عربستان به سرعت برطرف نخواهد شد/ آمریکا در آینده از خاورمیانه کاملا خارج می‌شود

شفقنا آینده– یک کارشناس مسایل منطقه در خصوص رابطه ایران و عربستان در آینده ای نزدیک می گوید: بین ایران و عربستان راهی جز گفتگو وجود ندارد.ایران نمایش قدرتی داشت که آنها را به این نتیجه رساند که به جای تمجید آمریکا باید کوشش کنند تا اصل موضوع روشن شود و با ایران کنار بیایند و مجبور نشوند اینهمه از […]

پیش‌بینی | علی بیگدلی: اختلافات ایران و عربستان به سرعت برطرف نخواهد شد/ آمریکا در آینده از خاورمیانه کاملا خارج می‌شود

شفقنا آینده– یک کارشناس مسایل منطقه در خصوص رابطه ایران و عربستان در آینده ای نزدیک می گوید: بین ایران و عربستان راهی جز گفتگو وجود ندارد.ایران نمایش قدرتی داشت که آنها را به این نتیجه رساند که به جای تمجید آمریکا باید کوشش کنند تا اصل موضوع روشن شود و با ایران کنار بیایند و مجبور نشوند اینهمه از آمریکا اسلحه بخرند. از طرفی ایران نمی تواند برای طولانی مدت مشکلات اقتصادی فراوان خود را تحمل کند.

گفت وگوی خبرنگار شفقنا با علی بیگدلی را می خوانید:

*در مورد رابطه ایران با عربستان اخیرا در رسانه ها صحبت هایی مطرح می شود. این طور که رسانه ها منعکس کرده اند درخواست هایی از طرف عربستان مطرح شده است و وزیر امور خارجه ایران نیز اعلام کرد برای گفت وگو با عربستان مشکلی نداریم. همچنین سفر اخیر عمران خان به ایران که گفته شده است حامل پیام واسطه گری بین ایران و عربستان است و همچنین اظهارات اخیر پوتین مبنی بر اینکه ایران و عربستان هرچه سریعتر باید گفتگو کنند، در مجموع فکر می کنید این صحبتها چه اندازه جنبه عملیاتی خواهد داشت و برقراری این گفتگو ها چقدر می تواند جدی باشد؟ آیا طرفین ایرانی و عربستانی می توانند در آینده نزدیک بی واسطه با هم گفتگو کنند؟

بین ایران و عربستان راهی جز گفتگو وجود ندارد

ایران در منطقه به نمایش قدرتی دست زد که باعث شد انتظارات کشورهای عرب از آمریکا برآورده نشود

ایران نمی تواند برای طولانی مدت مشکلات اقتصادی فراوان خود را تحمل کند

حوادثی اتفاق افتاده است که نشان می دهد بین ایران و عربستان راهی جز گفتگو وجود ندارد. زمانی که آمریکایی ها اینهمه تجهیزات نظامی را به خلیج فارس آوردند طبق رابطه پنهانی بین عربستان و اسرائیل که توسط کوشنر برقرار شده بود، هر دو کشور آمریکا را تحت فشار قرار داده بودند تا سیستم ایران تغییر پیدا کند و تا این حد پیش رفته بودند و به این حضور بسیار دلخوش بودند. نتانیاهو توان خود را در انتخابات از دست داد و با ناکامی هایی روبرو شد. و محمد بن سلمان نیز انتظارات زیادی از آمریکا داشت که آمریکا نتوانست به این انتظارات پاسخ دهد و موجب دلسردی از آمریکا شد. از طرفی ایران در منطقه به نمایش قدرتی دست زد که باعث شد انتظارات کشورهای عرب از آمریکا برآورده نشود. ایران نمایش قدرتی داشت که آنها را به این نتیجه رساند که به جای تمجید آمریکا باید کوشش کنند تا اصل موضوع روشن شود و با ایران کنار بیایند و مجبور نشوند اینهمه از آمریکا اسلحه بخرند. از طرفی ایران نمی تواند برای طولانی مدت مشکلات اقتصادی فراوان خود را تحمل کند. همسایه های ایران بخصوص کشورهای عرب نگاهی پر از خصومت به ایران دارند و این قابل دوام نیست.

در ایران هم اصلاح طلب و هم اصول گرا با گفت وگو میان ایران و عربستان موافقت دارند

اختلافات ایران و عربستان عمیق است و به سرعت برطرف نخواهد شد

استراتژی خاورمیانه در حال تغییر است

عوامل و دلایل متعددی باعث شده است که این دو کشور به هم نزدیک شوند. جالب این است که در ایران هم اصلاح طلب و هم اصول گرا با این موضوع موافقت دارند و مایل به برطرف کردن اختلافات فی مابین ایران و عربستان هستند درحالیکه اگر روزی ارتباط با آمریکا مطرح شود اصولگرایان مخالفت خواهند کرد. عمران خان ملاقاتی با رهبری دارد که این امر نشان می دهد ایران در سطوح بالا نیز با این نظر موافقت دارد. همچنین ترامپ نیز اعلام کرده است که تمام نیروهای خود را از خاورمیانه بیرون می برد و آینده خاورمیانه بر اساس اظهار نظر های قبلی ترامپ باید بر عهده کشورهای منطقه باشد. آقای اوباما برای اولین بار در استرالیا این جمله را گفت که ما خاورمیانه را رها می کنیم و مسئولیت هر کشوری برعهده خودش خواهد بود. و این موضوع وارد مرحله عمل شده است. عربستان چاره ای جز این ندارد ولی اختلافات ما عمیق است و این اختلافات به سرعت برطرف نخواهد شد. اگر قرار باشد بن سلمان پروژه هایی را در کشور خود اجرا کند این اهداف بدون رها شدن از مساله یمن ممکن نخواهد بود. یکی از مقامات ارشد عربستان چند روز پیش اعلام کرده بود که ایران باید در سیاستهای منطقه ای خود تجدید نظر کند که این مورد شاید در آینده یکی از شروط مذاکره با ایران باشد. سفر عمران خان پیام های زیادی دارد و به نظر می رسد استراتژی خاورمیانه در حال تغییر است و باید به سمت مذاکرات بروند.

استراتژی ایران در رابطه با موضوع اخیر کشتی خوب بود

ایران مایل به برطرف کردن اختلافات با عربستان سعودی است

* به نظر شما گفتگو میان ایران و عربستان چقدر محتمل است چون قبلا هم احتمال گفت وگو می رفت ولی انجام نمی شد و به جایی نمی رسید. ارزیابی شما چیست؟

کشتی ما در دریای سرخ ضربه خورد ولی هیچ یک از مقامات سیاسی ما واکنش نشان ندادند و آهسته بدون بردن نامی از عربستان از کنار ماجرا گذشتند. عربستان هم به طور رسمی اعلام کرد کار ما نیست، ولی جز عربستان چه کسی می تواند چنین کاری کرده باشد؟! ماجرا را به گردن اسرائیل انداختند و گفته شد هدف این بود که رابطه بین ایران و عربستان را به هم بزنند چون این رابطه، اتفاق بسیار مهمی است. من استراتژی ایران را در رابطه با موضوع اخیر کشتی می پسندم این موارد نشان می دهد ایران مایل به برطرف کردن اختلافات با عربستان سعودی است. راهی نیز جز این باقی نمانده است عربستان تمام راهها را انتخاب کرده است و نتیجه ای نداشتند.

مذاکره با عربستان نمی تواند پیش شرطی داشته باشد

*فکر می کنید مذاکرات با پیش شرطی همراه خواهد بود؟

نمی تواند پیش شرطی داشته باشد چون ایران بدون نمایش قدرت و تلافی از ماجرای اخیر گذشت. ضمن اینکه ما به طور ذاتی مشکلی با عربستان نداریم ما در طول چهل سال گذشته مرگ بر آمریکا گفته ایم و همچنان هم می گوییم. ولی از قبل بر سر رهبری منطقه با عربستان اختلاف نظر داشتیم اما با خروج آمریکا از منطقه باید کشورهای منطقه خود تصمیم بگیرند.

دورانی که اگر دو نفر در خاورمیانه گلاویز شدند نفر سوم آمریکا باشد گذشته است

مردم آمریکا می خواهند کشورشان از حالت ژاندارم منطقه خارج شود

* اظهارات روسای جمهور آمریکا در مورد خروج از منطقه ضد و نقیض است. و در شرایطی که از خروج حرف میزند نیرو به منطقه می فرستند در کل به نظر می رسد موضع آمریکا در مورد خروج از خاورمیانه چندان واقعی نیست. ارزیابی شما چیست؟

آمریکا مجبور بود برای دلخوش کردن عربستان بعد از حادثه آرامکو دست به کاری بزند، شاید انتظار عربستان حمله مستقیم آمریکا به ایران بود و آمریکا برای نگهداشتن عربستان دست به چنین اقدامی زده است. ولی این موضوع اهمیت چندانی ندارد آمریکا همچنان پایگاههای خود در منطقه را دارد. ولی دورانی که اگر دو نفر در خاورمیانه گلاویز شدند نفر سوم آمریکا باشد گذشته است. دولت آمریکا در قبال مردم خود که مالیات پرداخت می کنند دولتی مسئول و پاسخگو است و این با رفتار دولتهای غیر دموکراتیک فرق می کند. دولت آمریکا به رای مردم خود نیاز دارد. این موضوع در زمان جنگ ویتنام مطرح شد. آن دوران به سر رسیده است و مردم آمریکا می خواهند کشورشان از حالت ژاندارم منطقه خارج شود.

روسیه توان اقتصادی لازم را برای جایگزینی آمریکا در منطقه ندارد

قدرتها به سمت گسترش جنگ فرهنگی رفته اند

آیا در این شرایط روسیه جای آمریکا را در منطقه نخواهد گرفت؟*

روسیه توان اقتصادی لازم را ندارد و قبلا هم نداشت. امروزه ابزارهای فرهنگی آنچنان در جهان سوم رسوخ کرده که از این طریق منافع خود را به دست می آورند. در کشور ما نزدیک به ۳۵ میلیون موبایل کار می کند. بزرگان ما هم گفته اند که ما در جنگ اقتصادی مقاومت می کنیم در جنگ نظامی مقاومت می کنیم ولی در جنگ فرهنگی نمی توانیم کاری بکنیم. قدرتها به سمت گسترش جنگ فرهنگی رفته اند و نفع آنها در گسترش نفوذ خود در این حوزه ها است.

وقتی مشکلات بین کشورهای منطقه از بین برود در آینده عربستان به داعش کمک نمی کند

مشکلات بین ایران و عربستان بسیار زیاد است و باید توافقی عمیق داشته باشند

*با رفتن آمریکا از خاورمیانه می توان به کمتر شدن جنگ ها در منطقه خوشبین بود؟

مثلا جنگ داعش جنگی بود که همسایه ما به این گروه کمک می کرد. اگر عربستان مشکلی با ایران نداشته باشد دیگر به داعش کمک نمی کند و این گروه از بین می رود وقتی مشکلات بین کشورهای منطقه از بین برود در آینده عربستان به داعش کمک نمی کند و شاید ایران را متقاعد کند تا ایران نیز به حزب الله کمک نکند. این آشتی به این راحتی نیست و آنها هم از ایران درخواستهایی خواهند داشت. چون مشکلات بین ایران و عربستان بسیار زیاد است و باید توافقی عمیق داشته باشند.

دیگر اخبار پیش بینی مربوط به سایت شفقنا آینده را در لینک های زیر ببینید:

پیش‌بینی | دکتر اسدالله اطهری: حمله ترکیه به سوریه آینده خوبی ندارد/ افکار عمومی حرکت آقای اردوغان را نقض خواهد کرد پیش‌بینی | دویچه وله: احتمال احیای داعش پس از حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه پیش‌بینی | علاءالدین بروجردی: احتمال بازنگری در روابط دو کشور ایران و عربستان پیش‌بینی |پوتین احتمال دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را رد کرد پیش‌بینی | رویترز: احتمال قریب الوقوع آتش‌بس در یمن/ بن سلمان به دنبال خروج «محترمانه» است پیش‌بینی | احتمال مذاکره رودرو عربستان با ایران/ عربستان و امارات از آمریکا خسته شده اند: تحلیل اندیشکده اینترپرایز پیش‌بینی | سهیلا جلودارزاده: قطعا پراکندگی لیست‌ها را خواهیم داشت/ احتمالا لیست‌ها در این دوره تخصصی‌تر شود

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رتیبه بندی معلمان به کجا رسید؟