1200 کیلومتر تا خط پایان


1200 کیلومتر تا خط پایان

همدان _ ایرنا _ طرح خط انتقال آب شرب از سد کلان پس از 9 سال از آغاز عملیات اجرایی آن، قرار است به عنوان یکی از برنامه‌های عملیاتی، سند راهبردی توسعه شهرستان ملایر را تکمیل کند، طرحی که تنها یک هزار و 200 کیلومتر از آن باقی مانده تا به خط پایان برسد.

از زمانی‌که سد کلان ملایر با حجم ۴۵ میلیون متر مکعب در این شهرستان بهره‌برداری و مقرر شد طرح اجرای خط انتقال آب شرب ملایر از سد کلان و تصفیه خانه سد در قالب «طرح آبرسانی از سد کلان» به عنوان یک طرح ملی_ استانی طبق برنامه زمان‌بندی شده به طول ۳۸ کیلومتر اجرایی شود.

طرح خط انتقال آب شرب از سد کلان که از خرداد سال ۸۹ آغاز شد و در مسیر اجرا به دلیل مشکلات متعددی همچون تملک اراضی در محدوده اجرای طرح و تخصیص پیدا نکردن به موقع اعتبارات روند اجرایی این طرح را با کُندی مواجه کرد که با پیگیری‌های پی در پی نمایندگان مجلس دهم و مسئولان مربوطه این روند در دولت یازدهم شتاب گرفت.

مسئولان زیادی آمدند و رفتند و قول بهره‌برداری از خط انتقال آب شرب از سد کلان را دادند، اما این طرح همچنان از برنامه زمان‌بندی عقب است و طبق پیش بینی‌های انجام شده احتمال اینکه تا پایان امسال نیز به بهره‌برداری برسد، کم است و افتتاح آن در گرو تکمیل تصفیه‌خانه است.

۳۵۰ میلیارد ریال برای خط انتقال آب شرب ملایر هزینه شد

تامین سالانه ۱۲ میلیون متر مکعب آب شرب شهر ملایر از سد کلان از اهداف مهم اجرای طرح خط انتقال آب است و تاکنون حدود ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده است و شهروندان ملایری بسیار امیدوار برای بهره‌مندی از آب تصفیه شده سالم هستند، امیدی که نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی بسیار برای تحقق آن در سال جاری تلاش می‌کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس دهم که از ابتدای شروع به فعالیت خود در خانه ملت یکی از اولویت‌هایش را تکمیل و بهره‌برداری از خط انتقال آب شرب ملایر از سد کلان عنوان کرد، اقدامات اثربخشی را تاکنون در این زمینه به نتیجه رسانده و پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۵ درصدی این طرح گویای این تلاش است.

محمد کاظمی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از دوره ششم مجلس که موضوع احداث سد کلان در ملایر مطرح بود، یکی از انگیزه‌های پیگیری من برای احداث این سد، تامین آب شرب ملایر بود، چراکه از گذشته‌های دور به دلیل تامین آب شرب ملایر از چاه، ممکن است معیارهای بهداشتی لازم را نداشته باشد.

1200 کیلومتر تا خط پایان

طرح خط انتقال آب شرب مشکل مالی ندارد

وی تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی، تامین حقآبه روستاهای در مسیر سد کلان و تامین آب شرب شهر ملایر را از جمله اهداف احداث این سد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر طرح خط انتقال تقریبا به اتمام رسیده و مشکل مالی ندارد، اما تصفیه‌خانه هنوز تکمیل نیست.

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم با اشاره به واگذاری طرح تصفیه‌خانه ملایر به بخش خصوصی و اجرای آن به روش BOT گفت: شرکت اجرا کننده این طرح در مسیر اجرا با مشکل نقدینگی مواجه شد و روند اجرای طرح با مشکل برخورد کرد.

کاظمی ادامه داد: با ارتباطی که با بانک توسعه تعاون داشتم، پس از رایزنی‌های لازم با وجود اینکه این طرح خیلی در حدود وظایف این بانک نبود، اما پذیرفتند که بخشی از نیازهای مالی این شرکت را تامین کنند.

1200 کیلومتر تا خط پایان

وی با اشاره به زمان بر بودن اعطای این تسهیلات، از پرداخت قسط اول وام به سرمایه‌گذار تصفیه‌خانه خبر داد و افزود: هم اکنون این طرح با سرعت قابل قبولی در حال اجرا است.

کاظمی با اشاره به خریداری ماشین‌آلات تصفیه‌خانه، ابراز امیدواری کرد: با توجه به اعمال تحریم‌ها، مشکلی در وارد کردن ماشین‌آلات نداشته باشیم و بتوانیم طرح آبرسانی از سد کلان را تا پایان امسال به بهره‌برداری برسانیم.

طبق گزارش‌های منابع امور آب ملایر حدود ۱۵ چاه فعال با ظرفیت آبدهی خوب در این شهرستان وجود دارد که آب آشامیدنی شهروندان ملایری را تامین می‌کند.

از ۳۸ کیلومتر طول خط انتقال آب شرب از سد کلان به شهر ملایر، ۳۵ کیلومتر آن به اتمام رسیده و به‌تازگی با پیگیری‌های انجام شده یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر از سه کیلومتر باقیمانده اجرایی و تنها یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از این طرح باقی مانده است.

1200 کیلومتر تا خط پایان

اختصاص ۶۹ میلیارد ریال اعتبار ملی برای خط انتقال

مدیر امور منابع آب ملایر در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا بیان کرد: امسال ۶۹ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح خط انتقال آب از اعتبارات ملی تصویب شد که هنوز اعتباری اختصاص پیدا نکرده است.

مظفری با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح خط انتقال از سال ۹۰ گفت: تاکنون ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح هزینه شده و در حال حاضر حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۱۵ درصد آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: در یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر باقیمانده قرار است ۲ مخزن جدید احداث شود که در مدت زمان کوتاهی اجرا می‌شود و مشکلی برای افتتاح خط انتقال نداریم.

به گفته مدیر امور منابع آب ملایر عملیات اجرایی تصفیه خانه نیز سال ۹۴ با اعتبار اولیه ۴۰۰ میلیارد ریال آغاز شد که قرار بود ۲ ساله توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی تحویل شود، اما به دلیل مشکلات مالی این طرح تاکنون تکمیل نشده است.

مظفری بیان کرد: برای حل این مشکل جلسه‌های مختلفی با حضور نمایندگان مجلس، فرماندار ملایر، مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان و معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار همدان، سرمایه‌گذار طرح و بانک توسعه تعاون در استانداری همدان تشکیل و در این جلسه مصوب شد برای تکمیل هر چه سریعتر طرح تسهیلاتی به این شرکت پرداخت شود که مبلغی از این وام پرداخت شده است.

1200 کیلومتر تا خط پایان

پرداخت ۲۰ میلیارد ریال برای تملک اراضی خط انتقال

او گفت: طرح تصفیه‌خانه سد کلان در حال حاضر ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۸۰۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

مدیر امور منابع آب ملایر دلیل طولانی شدن طرح خط انتقال آب شرب را کمبود اعتبارات و بخشی نیز تملک اراضی در مسیر اجرای طرح عنوان کرد و اظهار داشت: برای تملک اراضی و خسارت مالکان ۲۰ میلیارد ریال پرداخت شد.

مظفری با اشاره به وجود ایستگاه پمپاژ در سد کلان گفت: آب به صورت ثِقلی حرکت می‌کند و پس از پمپاژ به سمت تصفیه آب به سمت ملایر می‌آید.

وی با بیان اینکه هم اکنون ارتباط از تصفیه‌خانه به مخازن پشت سپاه برقرار است، یادآور شد: منتظر هستیم سرمایه‌گذار بخش خصوصی به تعهد خود در تکمیل و واگذاری تصفیه خانه عمل کند.

امسال سال آبی خوبی برای سد کلان ملایر بود و از زمستان سال گذشته تا نیمه امسال چندین مرحله سد کلان سرریز کرد و هم اکنون ظرفیت این سد با ۴۵ میلیون متر مکعب پُر است و قرار است سالانه ۱۲ میلیون متر مکعب آن برای تامین آب شرب ملایر برداشت شود.

1200 کیلومتر تا خط پایان

مظفری معتقد است: برای تامین آب شرب ملایر از سد کلان به میزان بارندگی‌ها وابسته هستیم و به دلیل سطحی بودن ذخیره آب سد کلان، کیفیت آب آن بهتر از آب‌های زیرزمینی است.

طبق نظر کارشناسان، سر ریز شدن سد کلان آن هم در چند مرحله نشان داد که سد می‌تواند در کاربری کنترل سیلاب و تامین آب شرب عملکرد خوبی داشته باشد.

مدیر سد کلان ملایر در این باره به ایرنا گفت: سد کلان حدود ۴۰ درصد از آب شرب شهرستان را تامین و ۴۰ درصد مابقی توسط چاه‌های آب روستاهای مجاور تامین می‌شود.

برداشت ۲۰ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی ملایر

به اعتقاد جمشید نوروزی هم اکنون ۲۰ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی ملایر برداشت می‌شود و تا افق ۱۴۲۰ قرار است حدود ۱۲ میلیون متر مکعب از طریق ایستگاه پمپاژ تصفیه خانه به ملایر منتقل شود.

نوروزی ادامه داد: سال ۱۴۲۰ با پیش‌بینی‌های صورت گرفته جمعیت شهر ملایر ۳۳۰ هزار خواهد بود و سد کلان بخشی از آب شرب ملایر و روستاهای مسیر را تامین می‌کند.

کنترل سیلاب و تامین ۲.۳ میلیون متر مکعب آب بخش کشاورزی و آبیاری یک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی پایین دست سد شامل پنج روستای قلعه نو، مهدویه، آشمیزان، پیهان و رضوانکده از دیگر کاربری‌های سد کلان است که نوروزی به آن اشاره کرد و افزود: طبق رایزنی با وزارت نیرو نیم میلیون متر مکعب آب در سال برای شهرک صنعتی سهند و خشکبارهای در مسیر تخصیص گرفتیم.

مدیر سد کلان ملایر با اشاره به بارندگی سالانه حدود ۳۲۹ میلی‌متر در این شهرستان، ورودی کنونی سد کلان را ۱۵۰ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و گفت: ۱۲۰ لیتر آب بر ثانیه نیز برای ۲ روستای مهدویه و قلعه نو از دریچه‌های پایینی سد خارج می‌شود.

نوروزی اضافه کرد: سد کلان ملایر از معدود سدهایی است که بُرج آبگیر دارد و این بُرج نشان می‌دهد کدام‌یک از ترازهای عمودی سد بهترین شرایط را برای آب شرب یا صنعتی دارد.

1200 کیلومتر تا خط پایان

سد کلان؛ ظرفیتی مستعد برای گردشگری

او با بیان اینکه صنعت توریست و گردشگری سد کلان نیز مورد توجه قرار گرفته است بیان کرد: در این راستا با رایزنی‌های صورت گرفته دستورالعمل‌های جدید برای جذب سرمایه‌گذارانی در زمینه اجرای طرح گردشگری سد کلان صادر شد که هم اکنون طرح‌هایی ارائه شده و در دست بررسی است.

مدیر سد کلان یادآور شد: مجتمع مرویل به عنوان یک طرح گردشگری و بوم‌گردی مناسب در منطقه سد کلان، می‌تواند تکمیل‌کننده طرح گردشگری منطقه سد کلان است.

نوروزی درباره طرح خط انتقال آب شرب ملایر توضیح داد: این طرح با احتساب مخزن‌ها در تکمیل یک هزار و ۲۰۰ متر در حال حاضر حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۲ مخزن بزرگ با ظرفیت ۲۵ هزار متر مکعبی احداث می‌شود تا هم پارک و هم منطقه شهرک ولیعصر(عج) ملایر بتوانند از آب با کیفیت سد کلان بهره‌مند شوند.

وی گفت: طرح تصفیه‌خانه نیز که برای نخستین بار است در استان به روش BOT اجرا می‌شود، سرمایه‌گذار آن قول مساعد داده در سه ماه آینده تکمیل و تحویل شود تا مردم ملایر بتوانند از سال آینده از آب شرب سد کلان بهره مند شوند.

۷۵۲۸/۲۰۸۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از حمله سنگین مقاومت عراق به تل آویو+ فیلم