راکبان متخلفی که خسارت‌های جبران ناپذیر تحمیل می‌کنند


راکبان متخلفی که خسارت‌های جبران ناپذیر تحمیل می‌کنند

اصفهان - ایرنا - شهروندان اصفهانی این روزها از موتورسوارانی که به حریم شهروندی تجاوز و به بوستان‌های شهر بعنوان محل آرامش دهنده مردم وارد می شوند، شکایت دارند و این شکوائیه برای هشدار به راکبان موتور سیکلت‌های متخلف در قالب پارچه نوشته‌هایی در معابر عمومی نصب شده است.

اما گلایه از موتورسواران تنها به این موضوع پایان نمی‌یابد و شهروندان از اینکه اگزوز این وسایل چندین برابر خودروها دود و آلایندگی وارد هوای نصف جهان می‌کنند و با حرکات نمایشی خود در لابه لای خودروها زمینه بروز حوادث ناگوار را رقم می‌زنند مسئولان ذیربط را بدادخواهی می‌طلبند.

هم اکنون حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت بنزین سوز در اصفهان وجود دارد که بیش از نیمی از آن در کلانشهر اصفهان تردد می‌کنند و بنا بر نظر کارشناسان مدیریت شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی سهم بسیاری در آلودگی هوای اصفهان دارند. به گفته آنها حدود ۷۰ درصد از آلودگی های هوای اصفهان ناشی از سوخت موتورسیکلت‌ها و خودروهاست.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط نیروی انتظامی، یک دستگاه موتورسیکلت ۱۲۵ سی سی ۶ برابر یک خودرو هوا را آلوده و ۸ تا ۱۰ برابر خودرو آلودگی صوتی ایجاد می‌کند.

نکته مهم این است که قوانین خاصی برای اجبار بودن معاینه فنی موتورسیکلت‌ها وجود ندارد و هیچ مرکزی متولی رسیدگی به این موضوع نیست.

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته ۳ هزار و ۷۴۵ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد سه هزار و ۶۰۸ نفر مرد و ۱۳۷ نفر زن بودند.

بر این اساس، آمار جانباختگان راکبان موتورسیکلت در سال گذشته، ۲۱.۸ درصد از کل تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است که اصفهان با ۲۸۹ فوتی پس از تهران و فارس بیشترین این آمار را دارد.

سرهنگ محمد رضا محمدی رئیس پلیس راهور استان اصفهان سهم موتورسیکلت در تصادفات این استان در نیمه نخست امسال را ۴۵ درصد اعلام کرد و گفت: در نیمه امسال ۴۳۱ نفر در تصادفات استان اصفهان جان خود را از دست دادند و ۹ هزار نفر مجروح و مصدوم شدند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان بدون اشاره به تفکیک آمار تعداد جانباختگان تصریح کرد: تعداد جانباختگان راکبان موتورسیکلت در نیمه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۲ درصد کاهش یافته اما همچنان بالاست.

سرهنگ محمدی افزود: بیشترین آمار جانباختگان موتورسیکلت (حدود ۷۵ درصد) در رده سنی بیش از ۴۵ سال و ۱۸ تا ۲۴ سال است.

این مرگ و میرها و آسیب‌ها هزینه سنگینی را به جامعه وارد میکند، موضوعی که جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان این خسارت‌ها را جبران ناپذیر می‌داند.

سرهنگ حسین حسین زاده در این باره اظهار داشت: تصادف یک فرد با وسیله موتورسیکلت بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان و با فوت هر موتورسوار یک میلیارد تومان خسارت به جامعه وارد می‌شود.

وی که خود از تحصیلات دانشگاهی در رشته روانشناسی برخوردار است، تصریح کرد: تبعات اجتماعی ناشی از این تصادف‌ها بسیار سنگین و غیرقابل جبران است زیرا از دست دادن جان یک عزیز در این تصادفات یا نقض عضو شدن آنها، لطمات روحی زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه یک موتورسیکلت هشت برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند، ادامه داد: با توجه به تحقیقات انجام شده یک بخش از آلودگی هوای اصفهان مربوط به موتورسیکلت‌هاست زیرا در اصفهان بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت تردد می‌کنند که سهم قابل توجهی در آلودگی هوا دارند.

حسین زاده با بیان اینکه برای ساماندهی تردد موتور سیکلت‌ها از لحاظ ایمنی و کاهش آلایندگی آنها می‌توان انجام داد، در عین حال تصریح کرد: در این پیوند نیروی انتظامی نمی‌تواند به تنهایی عمل کند و به کمک سایر نهادها و ارگان ها نیاز است.

کلاه ایمنی برای موتورسواران باید اجباری شود

در ایران، موتورسواران بیشترین نسبت حادثه دیدگان را در خیابان‌های داخل شهر و روستا به خود اختصاص می‌دهند و از گروه‌های آسیب پذیر حوادث جاده‌ها محسوب می شوند.

آمارها نشان می‌دهد بیشترین علت مرگ موتورسواران ضربه به سر و این عامل به تنهایی ۵۱.۶ درصد از مرگ موتورسواران را در سال گذشته را رقم زده است که هزار و ۹۳۳ نفر از کل تلفات را در بر می‌گیرد.

کارشناسان معتقدند که چون آسیب پذیری موتورسواران زیاد است باید مقررات جدیدی برای اعمال قانون بر راکبان موتورسیکلت‌ها وضع شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان در این باره اظهار داشت: آمار تصادفات موتورسیکلت در این استان بالاست و به همین منظور باید تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه پلیس برای کاهش این آمار اقداماتی را انجام داده است، گفت: در پی این اقدام‌ها که بیشتر آموزشی و توجیهی بوده است تعداد جانباختگان راکبان موتورسیکلت در نیمه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۲ درصد کاهش یافت.

سرهنگ محمدی در عین حال تصریح کرد: این آمار همچنان بالاست و شهروندان، خانواده‌ها، رسانه‌ها و سایر ارگان‌ها باید برای جلوگیری از حوادث ناگوار و ناهنجار که توسط راکبان متخلف موتورسیکلت رقم می‌خورد، پلیس را یاری کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر آسیب دیدگان راکبان موتور سیکلت در تصادفات جوانان بوده اند، گفت: برای کنترل تردد موتور سواران بخشی از وظایف متوجه پلیس است و بخش بزرگی از آن متوجه خانواده‌ها، رسانه‌ها و قانونگذاران است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان با اشاره به اینکه پلیس برای جلوگیری از تردد موتورسواران متخلف در مواردی با محدودیت‌های خاصی مواجه است، گفت: محدودیت‌هایی که پلیس برای راکبان موتور سیکلت‌ها اعمال می‌کند بخاطر حفظ جان راکبان است بعنوان مثال موتورسوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نکنند برای بار نخست یک هفته و بار دوم یک ماه مشمول توقیف موتورسیکلت می‌شوند.

وی بیان کرد: این محدودیت به این دلیل است که بر اساس آمار ضربه به سر علت اصلی مرگ موتورسواران محسوب می‌شود و پلیس راهنمایی و رانندگی اصفهان در کنار سایر اقدامات آموزشی خود، توقیف یک هفته یا یک ماه توقیف موتورسیکلت راکبان فاقد کلاه ایمنی را در نظر گرفته است.

سرهنگ محمدرضا محمدی ادامه داد: اما برای موفقیت برای جلوگیری از موتورسواران متخلف به کمک سایر نهادها نیز نیاز داریم به عنوان مثال باید مقرراتی وضع شود که جایگاه‌های سوخت از ارائه سوخت به موتورسواران فاقد گواهینامه و کلاه ایمنی خودداری کنند.

وی بیان کرد: برای اینکه آمار تخلفات راکبان موتورسیکلت را کاهش دهیم باید فرهنگ استفاده بهینه از این وسیله نقلیه و رعایت حقوق شهروندی را در بین موتورسواران توسعه دهیم و در این راستا رسانه‌ها نقش مهمی دارند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان نیز معتقد است فرهنگ رانندگی و استفاده از وسایل نقلیه به ویژه موتور سیکلت در این استان باید توسعه یابد زیرا آمار جانباختگان حوادث ترافیکی و تصادفات زیبنده اصفهان به عنوان پایتخت تمدن و فرهنگ ایران اسلامی نیست.

سردار مهدی معصوم بیگی با اشاره به رفتارهای پرخطر برخی راکبان موتور سوار در جاده‌ها و پیاده روها اظهار داشت: پلیس در صورت مشاهده این رفتارها با متخلفان برخورد می‌کند اما با کمک رسانه‌ها و سایر دستگاه‌ها باید به سمتی برویم که با فرهنگ سازی، این تخلفات مشاهده نشود زیرا اصفهان، استانی گردشگر پذیر و فرهنگی است و نباید از این دست تخلفات در آن مشاهده شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه بیشترین برخورد با تخلف رانندگان در اصفهان با ۸۳ درصد در گذرگاه عابر پیاده انجام شده است، درباره تخلف عبور موتورسواران از پیاده‌روهای این شهر گفت: آمار این تخلف در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزایش یافت.

فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: برای از بین این تخلفات به تلاش بیشتر در زمینه فرهنگ‌سازی نیاز داریم که بخش زیادی از این مسئولیت متوجه نهادهای فرهنگی ، اجتماعی و رسانه‌هاست.

۶۰۲۲ / ۲۰۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها