وزیر خارجه فرانسه: تهران و واشنگتن فرصت مذاکره را درک کنند


وزیر خارجه فرانسه: تهران و واشنگتن فرصت مذاکره را درک کنند

تهران - ایرنا - وزیر خارجه فرانسه با اشاره به طرح ابتکاری «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در جریان اجلاس گروه 7 در بیاریتز و مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: امروز، مهم است که تهران و واشنگتن این فرصت مذاکره را درک کنند.

«ژان ایو لودریان» در گفت و گو با روزنامه "لو فیگارو" فرانسه که روز سه شنبه منتشر شد در پاسخ به این پرسش که "آیا ابتکار امانوئل مکرون در مورد ایران مرده است؟" اظهار داشت: رئیس جمهوری فرانسه در بیاریتز، سپس در نیویورک، ابتکار عمل هایی را برای جلوگیری از تشدید تنش ها و تعیین چارچوب هایی برای دستیابی به یک توافق میان «دونالد ترامپ» و «حسن روحانی» انجام داد.

او افزود:‌ این ابتکار در مورد ترغیب ایران برای پایبندی مجدد به تعهداتش در توافق هسته ای وین(برجام)، مذاکرات باز برای بحث در مورد بحران های منطقه ای و در مورد آینده توافق هسته ای پس از سال ۲۰۲۵ میلادی است.

لودریان گفت: به طور همزمان، تحریم های آمریکا به تدریج برداشته می شد و ایران می توانست منابع از نفت خود را داشته باشد.

وزیر خارجه فرانسه گفت: این چارچوب ها حتی با وجود این که فضای سیاسی به دلیل تهدید ایران برای کاستن از دیگر تعهدات برجامی اش از ابتدای ماه نوامبر، در حال محدود و تنگ تر شدن است، همچنان وجود دارد. امروز مهم است که دو طرف بتوانند از این فرصت برای مذاکره استفاده کنند.

لودریان تاکید کرد: در غیر این صورت، فشارها با گذر زمان روند صعودی یافته و خطر تنش های کنترل نشده افزایش خواهد یافت، در زمانی که هیچ یک از بازیگران این بحران به ویژه ایران و آمریکا خواهان آن نیستند.

جمهوری اسلامی ایران بعد از آنکه آمریکا در اردیبهشت ماه ۹۷ از توافق هسته ای ۱+۵ با ایران خارج شده و همه تحریم ها را بازگرداند، هشدار داد که اگر دیگر کشورهای عضو توافق بویژه اروپایی ها به تعهدات خود عمل نکنند، تعهدات هسته ای اش را طبق برجام کاهش می دهد.

در این چارچوب و بعد از بی عملی اروپا، ایران در سه مرحله تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داده و تاکید کرده که در صورت عدم اقدام عملی اروپا برای فراهم کردن امکان فروش نفت، مرحله چهارم را عملی خواهد کرد.

وزیر خارجه فرانسه سوم اکتبر/ ۱۱ مهر گفت: با توجه به شرایط متشنج خاورمیانه، ایران و آمریکا فقط یک ماه برای مذاکره جهت رفع اختلافات فرصت دارند. «ژان ایو لودریان» که در جمع قانون گذاران فرانسه سخن می گفت، هشدار داد: تا قبل از اینکه ایران فعالیت های هسته ای خود را تشدید کند، واشنگتن و تهران تنها یک ماه فرصت دارند با هم برای کاهش تنش ها در خاور میانه مذاکره کنند.

او گفت: اگرچه ابتکار مکرون برای میانجیگری تاکنون نتیجه بخش نبوده اما با توجه به اینکه ایران اعلام کرده تا اوایل نوامبر اقدامات جدیدی را برای کاهش تعهدات توافق وین انجام خواهد داد، از این رو این دو کشور فرصت چندانی برای توقف روند افزایش تنش ها در منطقه ندارند.

لودریان در عین حال رئیس جمهوری آمریکا را نیز به کارشکنی در تلاش برای گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهوری ایران متهم کرد و گفت: با وجود اینکه ترامپ خودش خواستار برقراری این ارتباط تلفنی بود، اما چند ساعت قبل از برقراری این تماس در حاشیه اجلاس مجمع عمومی علنا اعلام کرده بود تحریم ها علیه ایران را تشدید می کند.

به همین دلیل هم بود که رئیس جمهوری ایران به رغم اعلام آمادگی قبلی اش برای ورود به یک مذاکره سودمند با واشنگتن، تاکید کرد که تنها در صورتی با همتای آمریکایی خود مذاکره می کند که او با لغو تحریم ها علیه ایران موافقت کند.

وزیر خارجه فرانسه گفت: با توجه به فرصت کم تا اوایل نوامبر برای تصمیم گیری جدید ایران، چنانچه این دو کشور در این یک ماه نتوانند برای حل اختلافات خود مذاکره کنند، با توجه به معادلات منطقه ای پیش بینی می شود منطقه با خطر تنش جدید رو به رو باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)