کاتالونیا کجاست؟استقلال طلبی کاتالان‌ها


 استقلال طلبی “اروپا“کاتالان‌ها منطقه کاتالونیا در شمال شرق اسپانیا حدود 6 درصد از کل مساحت اسپانیا و 15 درصد از کل جمعیت این کشور را شامل مى‌شود. کاتالونیا به‌لحاظ مالى و بانکى و امور بندرى مهم‌ترین بخش اسپانیا به‌شمار مى‌آید و نزدیک به 20 درصد از تولید ناخالص ملى اسپانیا در منطقه کاتالونیا قرار دارد. 27 درصد از صادرات اسپانیا از بنادر...

استقلال طلبی “اروپا“کاتالان‌ها

منطقه کاتالونیا در شمال شرق اسپانیا حدود ۶ درصد از کل مساحت اسپانیا و ۱۵ درصد از کل جمعیت این کشور را شامل مى‌شود. کاتالونیا به‌لحاظ مالى و بانکى و امور بندرى مهم‌ترین بخش اسپانیا به‌شمار مى‌آید و نزدیک به ۲۰ درصد از تولید ناخالص ملى اسپانیا در منطقه کاتالونیا قرار دارد. ۲۷ درصد از صادرات اسپانیا از بنادر کاتالونیا صورت مى‌گیرد و این منطقه میزبان ۲۵ درصد از گردشگران خارجى اسپانیاست. مردم منطقه کاتالونیا معتقدند که به‌رغم سهم بالاى این منطقه در تولید ناخالص داخلى اسپانیا از سهم حاکمیتى لازم براى توسعه زیرساخت‌هاى مناطق خود برخوردار نیستند. منطقه کاتالونیا در حال حاضر با بیش از ۴۰ میلیارد یورو بدهى، بدهکارترین ایالت اسپانیاست و کاتالان‌ها این وضعیت را ناشى از فشار مالیاتى و تبعیض حمایت‌هاى حاکمیتى از کاتالونیا مى‌دانند.
به‌همین‌دلیل اقتصاددانان کاتالونیا جدایى این منطقه از اسپانیا را به نفع آن و موجب رونق اقتصادى کاتالونیا مى‌دانند. این درحالى است که محافل اقتصادى در مادرید، جدایى کاتالونیا را به‌معناى حذف۲۰ تا ۲۵ درصد از اقتصاد این کشور و باعث تشدید بحران‌هاى اقتصادى در اسپانیا مى‌دانند.
مردم کاتالونیا بحران مالى و اقتصادى اخیر در اسپانیا را محصول ناکارآمدى دولت مرکزى دانسته و با توجه به ظرفیت‌هاى اقتصادى قوى کاتالونیا مطالبات استقلال‌طلبانه خود را تشدید کرده‌اند

۹۰ درصد از رای‌دهندگان کاتالان‌ ایالت کاتالونیا به جدایی از اسپانیا رای داده‌اند.
کاتالونیا کجاست؟استقلال طلبی کاتالان‌ها

سخنگوی دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد، دو میلیون و ۲۶۰ هزار کاتالانی در همه پرسی روز یکشنبه به استقلال این منطقه رأی «آری» دادند، ۸ درصد با آن مخالفت کردند و ۲ درصد نیز رای ممتنع دادند.

جزئیات همه پرسی

از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار کاتالانی دارای شرایط رای دادن، ۴۲ درصد در همه پرسی روز نهم مهر شرکت کردند و ۷۷۰ هزار رأی نفر به دلیل ناآرامی موفق به رای دادن نشدند.

در همین چارچوب در سال ۲۰۱۴ یک همه پرسی غیر الزام آور برای استقلال کاتالونیا برگزار شد که با حمایت اکثریت مردم این منطقه مواجه شد و شرایط را برای برگزاری همه پرسی نهایی در سال ۲۰۱۷ فراهم کرد.

دولت مرکزی اسپانیا تلاش زیادی برای توقف همه پرسی انجام داد، ۴۰۰ مدرسه اخذ رأی را بست و بخشی از آرا را به سرقت برد اما مردم کاتالونیا در بسیاری از مناطق در حوزه‌های رای گیری ماندند و مانع از ورود نیروهای امنیتی و توقف همه پرسی شدند.

به گزارش وزارت بهداشت کاتالونیا، ورود پلیس ضد شورش اسپانیا به حوزه‌های اخذ رای باعث بروز خشونت و درگیری شد و ۸۹۳ نفر زخمی شدند.

کارلوس پوگدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا از نتایج همه پرسی استقبال کرد،

اما ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا گفت:

امروز شاهد رفراندوم خودمختاری در کاتالونیا نبودیم، آنچه رخ داد، تلاش برای بر هم زدن نظم و آرامش کشور بود.

پارلمان کاتالان اعلام کرد که استقلال یک‌جانبه این منطقه را تصویب و اعلام خواهد کرد، اما وزیر دادگستری اسپانیا هشدار داد، با استفاده از اختیارات قانون اساسی، استقلال کاتالان و حکم پارلمان این منطقه را تعلیق خواهد کرد.

مطابق بند ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا، دولت مرکزی این کشور می‌تواند اختیارات خودمختاری منطقه کاتالونیا را به حالت تعلیق در آورد.

علت استقلال طلبی

یکی از قوی‌ترین انگیزه‌های استقلال طلبانه، حفظ و تقویت هویت قومی و مقابله با هویت ستیزی حکومت‌های مرکزی است. به عنوان نمونه مردم کاتالونیا که خود را صاحب یکی از سبک‌های برتر هنری و فرهنگی در اروپا می‌‍‌دانند و به زبان ویژه کاتالونی تکلم دارند، منافع و هویت تاریخی و فرهنگی خود را در استقلال از دولت مرکزی اسپانیا می‌دانند.

احزاب و جنبش‌های استقلال طلب کاتالونیا از قرن ۱۷ میلادی، همزمان با وحدت اسپانیا در مرزهای تقریبی امروزی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

عامل دیگر محرک در جنبش استقلال طلبی کاتالونیا، ملاحظات اقتصادی است.

منطقه کاتالونیا در شمال شرق اسپانیا حدود ۶ درصد از کل مساحت اسپانیا و ۱۵ درصد از کل جمعیت این کشور را شامل می‌شود. کاتالونیا به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش اسپانیا به‌شمار می‌آید و نزدیک به ۲۰ درصد از تولید ناخالص ملی اسپانیا در منطقه کاتالونیا قرار دارد. ۲۷ درصد از صادرات اسپانیا از بنادر کاتالونیا صورت می گیرد و این منطقه میزبان ۲۵ درصد از گردشگران خارجی اسپانیاست.

مردم منطقه کاتالونیا معتقدند که به رغم سهم بالای این منطقه در تولید ناخالص داخلی اسپانیا از سهم حاکمیتی لازم برای توسعه زیرساخت‌های مناطق خود برخوردار نیستند. منطقه کاتالونیا در حال حاضر با بیش از ۴۰ میلیارد یورو بدهی بدهکارترین ایالت اسپانیاست، و کاتالان‌ها این وضعیت را ناشی از فشار مالیاتی و تبعیض حمایت های حاکمیتی از کاتالونیا می دانند.

به همین دلیل اقتصاددانان کاتالونیا جدایی این منطقه از اسپانیا را به نفع آن و موجب رونق اقتصادی کاتالونیا می دانند. این درحالی است که محافل اقتصادی در مادرید، جدایی کاتالونیا را به معنای حذف ۲۰ تا ۲۵ درصد از اقتصاد این کشور و باعث تشدید بحران های اقتصادی در اسپانیا می دانند.

مردم کاتالونیا بحران مالی و اقتصادی اخیر در اسپانیا را محصول ناکارآمدی دولت مرکزی دانسته و با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی قوی کاتالونیا مطالبات استقلال طلبانه خود را تشدید کرده‌اند.

***

ایالت کاتالونیا رسما اعلام استقلال کرد

در رای گیری که در پارلمان کاتالونیا صورت گرفت، اکثریت رای دهندگان به استقلال و جدایی از اسپانیا رای دادند. در این رای گیری ۷۰ نماینده به استقلال کاتالونیا رای مثبت دادند. در مقابل، ۱۰ نماینده رای مخالف و ۲ نماینده نیز رای ممتنع به استقلال ایالت کاتالونیا از اسپانیا دادند.

کاتالونیا کجاست؟استقلال طلبی کاتالان‌ها

منابع خبری از احتمال دستگیری کارل پوژدمون، رهبر منطقه کاتالونیا خبر می دهند. با اعلام جدایی کاتالونیا از اسپانیا؛ این منطقه به دو دسته مخالفان جدایی و موافقان جدایی تقسیم شده است.

مجلس سنای اسپانیا در واکنش به تصویب قطعنامه جدایی کاتالونیا در پارلمان این منطقه، با اجرا کردن ماده ۱۵۵ قانون اساسی، خودمختاری کاتالونیا را لغو کرد. مجلس اسپانیا همچنین خواستار اخراج رییس دولت منطقه ای کاتالونیا و وزرای آن شد.

تا این لحظه انگلیس، آلمان، آمریکا، اوکراین، قبرس، فرانسه و رییس کمیسیون اروپا از دولت مرکزی مادرید حمایت و اعلام کرده اند که استقلال کاتالونیا را به رسمیت نمی‌شناسند.

«آنتونیو تاجانی» رئیس پارلمان اروپا، اعلام کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا هرگز جدایی یک‌طرفه کاتالونیا از اسپانیا را به رسمیت نخواهند شناخت.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد ایالت کاتالونیا، بخشی جدایی ناپذیر از اسپانیاست و واشنگتن از اقدامات دولت اسپانیا برای حفظ یکپارچگی این کشور حمایت می‌کند.

همچنین، سخنگوی دادستانی اسپانیا اعلام کرد که علیه رئیس منطقه کاتالونیا به اتهام شورش اعلام جرم خواهد کرد. از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، دادگاه قانون اساسی اسپانیا به منطقه کاتالونیا ۳ روز مهلت داد تا اعلام استقلال را لغو کند.

طبق برخی گزارش‌ها، نیروهای پلیس اسپانیا ساختمان وزارت کشور را در کاتالونیا به محاصره خود درآورده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی اقدام مقامات کاتالونیا مبنی بر اعلام رسمی استقلال، نخست‌وزیر اسپانیا کابینه و پارلمان کاتالونیا را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات فوری منطقه‌ای در تاریخ ۲۱ دسامبر شد. نخست‌وزیر اسپانیا رئیس پلیس منطقه کاتالونیا را نیز اخراج کرد./۰۵ آبان ۱۳۹۶باشگاه خبرنگاران بنقل ازبی بی سی

***

پارلمان محلی ایالت کاتالونیا بعد از ظهر جمعه پس از تصویب استقلال این ایالت از دولت محلی خواست ضمن اعلام استقلال از اسپانیا، برای تشکیل مجلس موسسان کاتالونیا اقدام کند.
نمایندگان سه حزب شهروندان، سوسیالیست و مردمی به نشانه اعتراض، پیش از رای گیری صحن علنی پارلمان را ترک کردند. رای گیری نیز بر خلاف همیشه محرمانه انجام شد تا از تعقیب قضایی نمایندگان به دست محاکم اسپانیا پیشگیری شود.
بر اساس نتیجه این رای گیری، ۷۰ نماینده به این طرح رای مثبت، ۱۰ نفر رای مخالفت (اعضای پودموس) و ۲ نفر هم رای سفید دادند.
به این ترتیب پارلمان محلی ایالت کاتالونیا رسما استقلال این ایالت را اعلام کرد.
مجلس سنای اسپانیا هم که روز جمعه جلسه داشت، دقایقی پس از تصویب استقلال کاتالونیا، با ۲۱۴ رای مثبت در مقابل ۴۷ رای منفی، اعمال ماده ۱۵۵ قانون اساسی را به تصویب رساند.
مجلس سنا در حالی‌ تشکیل جلسه داد که لایحه روز شنبه گذشته دولت اسپانیا برای اعمال ماده ۱۵۵ قانون اساسی این کشور علیه ایالت کاتالونیا در مجلس سنای اسپانیا تصویب شد.
بر اساس مصوبه کمیسیون تخصصی مجلس سنای اسپانیا، مقرر شد ماده ۱۵۵ قانون اساسی به صورت تدریجی علیه کاتالونیا اعمال شود تا به یکی از خواسته های حزب سوسیالیست اسپانیا از دولت این کشور در ازای حمایت از این روند پاسخ داده شود.
«ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا با پشتیبانی مجلس سنا برای اجرای ماده ۱۵۵ قانون اساسی‌ پس از برگزاری یک نشست فوق العاده هیأت وزیران و در حالی‌ که ۵ ساعت از اعلام این استقلال گذشته بود، واکنش نشان داد .
وی به «کارلس پوجدمونت» رئیس دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد که با توجه به اختیارات خود، پارلمان کاتالونیا را منحل و خواستار برگزاری انتخابات پارلمان محلی در ۲۱ دسامبر(۳۰ آذر ) می‌ شود .
وی گفت ضروری است که حق بیان به شهروندان کاتالونیا داده شود تا در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.
راخوی اضافه کرد که دولت نمی‌ خواهد حتی یک دقیقه نیز همزیستی‌ مسالمت آمیز در کاتالونیا را به تعویق اندازد و به همین دلیل باید هر چه زودتر انتخاباتی آزاد و قانونی که بتواند دموکراسی را به ایالت کاتالونیا بازگرداند، برگزار شود.
نخست وزیر اسپانیا گفت، دولت تصمیم گرفته تمامی سفارتخانه هایی‌ که کاتالونیا خود سرانه در خارج باز کرده را تعطیل و نمایندگان کاتالونیا در بروکسل و مادرید را نیز برکنار کند.
راخوی گفت دولت از دادگاه قانون اساسی‌ درخواست کرده که اعلام استقلال از سوی پارلمان کاتالونیا را باطل کند.
دادستانی کل اسپانیا نیز سران منطقه کاتالونیا را به شورش متهم و اعلام کرد قرار قضایی علیه رئیس منطقه کاتالونیا صادر خواهد کرد.
اعلام یکجانبه استقلال کاتا لونیا در حالی اعلام شد که کشورهای مختلف از جمله آمریکا ، آلمان ، انگلیس و فرانسه و سازمان های مانند اتحادیه اروپا ، سازمان ملل و ناتو با آن مخالفت کردند.
«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه از حمایت کامل خود از دولت مرکزی اسپانیا خبر داد.
آلمان اعلام کرد برلین جدایی منطقه کاتالونیای اسپانیا را به رسمیت نمی‌شناسد
دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد لندن جدایی منطقه کاتالونیا را به رسمیت نمی شناسد و در آینده نیز به رسمیت نخواهد شناخت.
رئیس کمیسیون اروپا «ژان کلود یانکر» نسبت به ‘شکاف‌های بیشتر’ در اتحادیه اروپا و بحران جدایی کاتالونیا هشدار داد.
وزارت امورخارجه آمریکا با صدور بیانیه ای از اقدامات قانونی دولت اسپانیا حمایت کرد و کاتالونیا را بخش جدایی ناپذیر این کشور دانست.
«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا با رد این استقلال، تاکید کرد که دولت اسپانیا تنها مخاطب شورای اروپا است.
«آنجلینو آلفانو» وزیر امور خارجه ایتالیا در بیانیه ای اشاره کرد ایتالیا اعلام یکجانبه استقلال را به رسمیت نمی‌ شناسد و نخواهد شناخت زیرا اقدامی وخیم و خارج از چارچوب قانونی است .
بنا بر این گزارش ، کاتالونیا بخشی خودمختار با ۷ میلیون و ۵۲۳هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که خواستار استقلال از دولت مرکزی است.
این بخش به لحاظ مالی، بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا است و حدود ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا از این منطقه حاصل می شود.
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که ۲۷ درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و ۲۵ درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا می باشد.
همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد ۱۵ میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.
ایالت کاتالونیا در روز یکم اکتبر (۹ مهر) یک همه پرسی‌ برگزار کرد که از برخلاف قانون اساسی اسپانیا و غیرقانونی اعلام شد و دادگاه قانون اساسی اسپانیا در ۷ سپتامبر این همه پرسی را معلق کرد ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.
در همه پرسی مذکور ۹۰ درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.
در جریان این همه پرسی‌ درگیری هایی‌ میان نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که نزدیک به ۸۵۰ مجروح بر جا گذاشت .
بروز این چالش ، باعث شد که کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران ، نسبت به آن موضع گیری کرده و مخالفت خود با این جدایی را اعلام کنند.
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص برخی تحرکات و ناآرامی ها در ایالت کاتالونیای اسپانیا گفت: اسپانیا یکی از شرکای مهم سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در اروپاست؛ ما تحولات این کشور و ایالت کاتالونیا را با دقت پیگیری می کنیم و دقیقا تحت بررسی داریم.
وی تصریح کرد: ایران در چارچوب مواضع اصولی خود به یک اسپانیای متحد، یکپارچه و دمکراتیک معتقد است و خواستار حفظ ثبات، آرامش، همبستگی ملی و احترام به موازین قانون اساسی اسپانیا است.
قاسمی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران لزوم تمکین به حاکمیت قانون و اجتناب از خشونت و تقابل و پیگیری مطالبات از طریق قانونی،مسالمت آمیز، و گفت وگو را مورد تاکید قرار می دهد و بر این باور است که منافع همه مردم اسپانیا، ثبات سیاسی و رشد اقتصادی آن کشور، از طریق یکپارچگی و هم افزایی ملی، بیشتر و بهتر تامین می شود.ایرنا۶ آبان ۱۳۹۶

***

لندن: همه‌پرسی کاتالونیا را به رسمیت نمی‌شناسیم

وزیر مشاور دولت انگلیس در امور اروپا و آمریکا طی دیداری با سفیر اسپانیا در لندن گفت که دولت انگلیس همه‌پرسی استقلال کاتالونیا را به رسمیت نمی‌شناسد.

اَلِن دانکَن وزیر مشاور دولت انگلیس در امور اروپا و آمریکا طی دیداری با کارلوس باستارته سفیر اسپانیا در لندن گفت همه‌پرسی کاتالونیا غیرقانونی بود.

سایت دولت انگلیس در بیانیه‌ای بعد از دیدار دانکن و باستارته نوشت، همان‌طور که دادگاه‌های اسپانیا همه‌پرسی روز اول اکتبر کاتالونیا را قانونی و در چارچوب قانون اساسی نمی‌دانند، بنابراین لندن نیز آن را غیرقانونی می‌داند.

دانکن در این دیدار گفت، همه‌پرسی کاتالونیا تلاشی برای تضعیف حاکمیت قانون است و انگلیس آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

کاتالونیادر همه‌پرسی روز اول اکتبر ۲۰۱۷ نوددرصد از شرکت‌کنندگان رای به جدایی این منطقه از اسپانیا داده بودند./۲۰ مهر ۱۳۹۶عصرایران

***

دو رهبر جدایی طلبان کاتالونیا به زندان محکوم شدند

دیوان عالی اسپانیا روز دوشنبه برای دو نفر از رهبران دو سازمان جدایی طلب کاتالونیا حکم زندان صادر کرد. پس از آنکه کاتالونیا اول اکتبر (یکشنبه نهم مهرماه) همه پرسی استقلال از اسپانیا برگزار کرد، این نخستین بار است که رهبران جدایی طلبان به زندان محکوم می شوند.

به گزارش رویترز، دادستان ها، «خوردی سانچز» رئیس مجمع ملی کاتالان و «خوردی کیشارت» رئیس جنبش «اومنیوم/Omnium» را به محوریت در هماهنگی راهپیمایی استقلال کاتالونیا متهم کردند. اعضای پلیس ملی اسپانیا در آن اعتراضات در داخل ساختمانی گیر افتادند و معترضان به خودروهایشان آسیب وارد کردند.
کاتالونیا کجاست؟استقلال طلبی کاتالان‌ها
«کارلس پوجدمونت» رئیس منطقه کاتالونیا در توئیتر نوشت: اسپانیا رهبران جامعه مدنی کاتالان را به دلیل برگزاری تظاهرات صلح آمیز زندانی می کند. غم انگیز است که بار دیگر زندانی سیاسی داریم.
دیوان عالی اسپانیا همچنین خروج «ژوزپ لوئیس تراپرو» رئیس پلیس کاتالونیا را از اسپانیا ممنوع و گذرنامه وی را مصادره کرد. وی همچنین به اتهام فتنه تحت بازجویی است.
دولت اسپانیا از پوجدمونت خواسته بود تا روشن کند که آیا در سخنرانی اخیر خود اعلام استقلال کرده است یا نه. وی در نامه ای به ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا پاسخ روشنی نداد اما اعلام کرد که طی دو ماه آینده آماده گفت و گو به راخوی است.
راخوی نیز در پاسخ به این موضع پوجدمونت گفت که مادرید به اجرای ماده ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا نزدیک تر شده است. بر اساس این ماده، هر یک از مناطق خودمختار اسپانیا که قانون شکنی کنند، مادرید می تواند حاکمیت مستقیم خود را بر آن اعلام و اعمال کند./۲۵ مهر ۱۳۹۶تابناک
***

رئیس سابق دولت محلی کاتالان اسپانیا، در آلمان بازداشت شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، «کارلوس پیگدمون» رئیس سابق دولت محلی کاتالان، در آلمان بازداشت شد.

وکیل پیگدمون خبر بازداشت وی در آلمان را تائید کرده است.

روز گذشته رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیای اسپانیا، که به فنلاند رفته بود، برای اجتناب از دستگیری از آن کشور خارج شد.

میکو کارنا نخست وزیر فنلاند دیروز شنبه ۱۴ مارس (۴ فروردین) تایید کرد که پیگدمون، به بلژیک رفته است.

روز جمعه، دستگاه قضایی اسپانیا حکم دستگیری پیگدمون را به فنلاند ارسال کرده بود. کارلوس پیگدمون، روز پنجشنبه وارد فنلاند شده بود.

کارلوس پیگدمون بعد از همه‌پرسی جنجال‌برانگیز استقلال در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و در تبعیدی خودخواسته به بلژیک رفت./یکشنبه۵ فروردین ۱۳۹۷(۲۵مارس۲۰۱۸)خبرگزاری مهر

***

اعتراض به دستگیری وبازداشت رهبران«کاتالونیا»

در پنجمین روز متوالی اعتراضات به بازداشت رهبران استقلال‌طلب اسپانیا، تظاهرات‌کنندگان جمعه در مرکز شهر بارسلون با پلیس درگیر شدند.

کاتالونیا کجاست؟استقلال طلبی کاتالان‌هاکاتالونیا کجاست؟استقلال طلبی کاتالان‌ها

به نوشته یورونیوز، گروهی از معترضان اقدام به پرتاب سنگ و قوطی به سمت نیروهای پلیس ضدشورش کردند. عده‌ای از معترضان هم سطل‌های بزرگ آشغال را به مرکز بلوار اصلی شهر آورده و آنها را آتش زدند. خودروهای ون پلیس تلاش کرد مردم را به سمت پیاده‌روها منحرف کند اما موفق نشد.

در سایر نقاط شهر تظاهرات‌هایی عمدتاً مسالمت‌آمیز در اعتراض به صدور حکم‌های حبس طولانی‌مدت برای رهبران استقلال‌طلب منطقه «کاتالونیا» برگزار شده‌اند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی گزارش داده در شهر اعتصاب عمومی اعلام شده و برگزاری پنج تظاهرات بزرگ که همگی مسالمت‌آمیز هستند شهر را به حالت فلج درآورده است.

پلیس برآورد کرده بیش از ۵۰۰ هزار نفر در تظاهرات‌های جمعه شرکت کرده‌اند.

تظاهرات‌کنندگان همچنین یک بزرگراه در مرز فرانسه-اسپانیا را مسدود کرده و باعث ایجاد ترافیک سنگین در آن منطقه شدند.

روزنامه اسپانیایی‌زبان «ال پائیس» گزارش داده مجموعاً روز جمعه ۱۷ نفر در تظاهرات‌های برگزار شده در سراسر منطقه دستگیر و ۶۲ نفر زخمی شده‌اند. از میان زخمی‌شده‌ها ۴۱ نفر در بارسلون بوده‌اند.

سران استقلال‌طلبان منطقه «کاتالونیا» اسپانیا در دادگاهی که روز دوشنبه برگزار شد، به حبس طولانی مدت محکوم شدند.در این دادگاه، ۱۲ نفر از سران استقلال‌طلبان کاتالونیا به جرم تلاش برای جدا کردن این منطقه از اسپانیا در سال ۲۰۱۷ میلادی، محکوم به حبس و تبعید شدند.

سنگین‌ترین حکم این دادگاه را «اوریل جانکراس» معاون سابق رئیس دولت محلی دریافت کرد و به ۱۳ سال حبس محکوم شد. «کارلس پوئیگدمون» رئیس دولت محلی وقت نیز همچنان در تبعید خود خواسته در کشور بلژیک به سر خواهد برد.

دادگاه اسپانیا جرم ۹ نفر از این مقامات دولت محلی کاتالونیا را خیانت، شورش و سوء استفاده از بودجه دولتی اعلام کرده و آن‌ها را مجموعاً به حدود ۱۰۰ سال زندان محکوم کرد.

با گذشت دو سال از همه‌پرسی جنجالی استقلال کاتالونیا، تنش‌ها بر سر وضعیت این منطقه هنوز هم ادامه دارد. روز شنبه مصادف با روز ملی اسپانیا حدود ۱۰ هزار نفر در «مادرید» پایتخت این کشور در اعتراض به استقلال‌طلبی کاتالان‌ها به خیابان‌ها آمدند. روز یکشنبه متقابلاً حامیان جدایی کاتالونیا در شهر «بارسلون» دست به تظاهرات زدند.

استقلال‌طلبان کاتالونیا در سال ۲۰۱۷، استقلال کاتالونیا از اسپانیا را طی یک نظرسنجی به رأی گذاشتند. با وجود یورش نیروهای امنیتی به مراکز رأی‌گیری و تلاش دولت مرکزی اسپانیا برای اخلال در روند برگزاری، اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در آن همه‌پرسی، به جدایی این منطقه رأی دادند. این اقدام مهم‌ترین بحران سیاسی اسپانیا از زمان خاتمه یافتن حکومت دیکتاتوری «فرانسیسکو فرانکو» در این کشور قلمداد شد.

یک ماه پس از انجام نظرسنجی که با پاسخ شدید پلیس اسپانیا همراه شد، پارلمان کاتالونیا به‌طور یک‌جانبه استقلال این منطقه را اعلام کرد. دولت اسپانیا در اقدامی متقابل کنترل کامل این ناحیه را در دست گرفت و دستور دستگیری پیگدمونت و سایر اعضای دولت را صادر کرد.

رسیدگی به اتهامات این استقلال‌طلبان در دادگاه عالی مادرید چهار ماه طول کشید و بیش از ۴۰۰ شاهد در آن حاضر شدند. از جمله این شهود می‌توان به «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا در دوره برگزاری همه‌پرسی اشاره کرد.

این حکم می‌تواند واکنش بسیار شدیدی را در میان کاتالونیا ایجاد کند، جایی که استقلال‌طلبان دو سال پیش بزرگترین بحران سیاسی اسپانیا طی چندین دهه گذشته را به وجود آوردند./شنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۸فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از حمله سنگین مقاومت عراق به تل آویو+ فیلم