کاهش پرونده‌های شکار در خراسان شمالی


کاهش پرونده‌های شکار در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- در نیمه نخست امسال، 40 پرونده تخلف شکار و صید در اداره‌کل محیط زیست خراسان شمالی تشکیل شده که اگرچه این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش دارد اما این به معنای کاهش میزان شکار غیرمجاز نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در نیمه نخست پارسال، ۵۵ فقره پرونده تخلف شکار در استان تشکیل شده بود.

سیداصغر مطهری با بیان اینکه شرایط اقتصادی و افزایش قیمت گوشت سبب فعالیت بیشتر شکارچیان غیرمجاز شده است، افزود: محیط بانان امسال توانستند با تشکیل ۲۱ فقره پرونده شروع به شکار، قبل از آنکه متخلفان موفق به شکار شوند آنها را دستگیر کرده و به مراجع قضایی تحویل دهند.
وی بیان کرد: تعداد زیادی از شکارچیان در ۶ ماه گذشته در تعقیب و گریزها و یا بعد از درگیری با محیط بانان از مناطق شکارگاهی خارج و متواری شده اند.
مطهری اظهار داشت: امسال، موضوع برداشت های غیرمجاز از معدن آلبلاغ شهرستان اسفراین سبب شد تا عمده تمرکز ما بر حفاظت از این منطقه باشد از این رو نظارت و رصد عرصه های طبیعی، تا حدی تحت الشعاع این امر قرار گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در نیمه اول سال ۹۸ در هر نوبت پنج محیط بان در منطقه آلبلاغ حضور داشتند و همزمان چهار محیط بان نیز در سایر نقاط منطقه حفاظت شده و پارک ملی ساریگل از حیات وحش و عرصه های طبیعی این منطقه حفاظت می کردند و ما مجبور بودیم برای حفاظت از منطقه معدنی و منطقه ساریگل بخشی از نیروهای دیگر نقاط استان در این منطقه به کار بگیریم.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی