سرّ توفیق مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) در نشر آموزه‌های دینی و ارائه مشاوره‌های موفق


سرّ توفیق  مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) در  نشر آموزه‌های دینی و ارائه مشاوره‌های موفق

آیت‌الله دوست‌محمدی که در دوران تبلیغ به «شیخ کوچک» شهرت داشت، توانست در مدت زمانی کوتاه، مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) را به پایگاه نشر آموزه‌های دینی و تقویت روحیه انقلابی‌گری در سطح منطقه شش تهران تبدیل کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: شناخت ائمه جماعات اثرگذار در سطح مساجد و پیرو آن جامعه، علاوه بر معرفی الگوهای نیک به افراد، می‌ تواند مشوقی برای ائمه جماعات جوان‌ تر در مدیریت هر چه بهتر مساجد باشد.

آیت‌ الله «هادی دوست محمدی»، امام جماعت مسجد و تولیت حوزه علمیه امام موسی بن جعفر (ع) (واقع در تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید کبکانیان) ازجمله ائمه جماعاتی است که مرور اقداماتش در این راستا اثرگذار است.

اما پیش از معرفی این امام جماعت موفق، لازم است بدانیم اتفاقات سال ۱۳۸۸ موسوم به فتنه ۸۸ تحولاتی تازه را در کشور ایجاد کرد و خودی ها از غیر خودی ها شناخته شدند و کسانی که پیش از آن داعیه انقلابی گری داشتند به لطف الهی، چهره واقعی شان برای مردم برملا شد. این وضعیت درباره برخی از مساجد نیز روی داد. مقام معظم رهبری درباره موضوع خودی و غیرخودی خاطرنشان کردند: «وحدت را باید حفظ کرد. من خواهش می‌ کنم به مسأله‌ حفظ وحدت و اتحاد و همدلی اهمیت دهند؛ این یکی از اصول است. البته مخاطب این کار، ملت نیست - ملت متحد است و اختلافی ندارد - مخاطب این کار، نخبگان و سیاسیون از جناح های مختلف هستند. به بهانه‌ های مختلف و با اختلاف های کوچک، در مقابل هم قرار نگیرند و با توجیه‌ های غلط، علیه هم جنجال راه نیندازند. ظریفی از دوستان ما می‌ گفت این مسأله‌ خودی و غیرخودی را که شما مطرح کردید، همه قبول کردند؛ منتها بعضیها جای خودی و غیرخودی را عوض کردند! کسانی را که برای نظام و انقلاب و اسلام احساس مسؤولیت می‌کنند، خودی بدانید. غیرخودی کسانی هستند که با اصل نظام مخالفند.»

به گفته آیت الله دوست محمدی مسجد موسی بن جعفر (ع) نیز در آن شرایط محل جولان برخی فتنه گران شده بود، چنانکه برخی از اهالی این خانه خدا از سن و سال زیاد حجت الاسلام والمسلمین سیادت موسوی سوء استفاده کرده و این مرکز دینی را به پایگاهی برای تامین اغراض سیاسی خود تبدیل کرده بودند.

این وضعیت موجب شد مرکز رسیدگی به امور مساجد دست به کار شود و پس از مشورت با حجت الاسلام والمسلمین موسوی، آیت الله دکتر هادی دوست محمدی، استاد دانشگاه تهران و از مشاوران حوزه روان شناسی کلینیک مشاوره و روان شناسی دانشگاه تهران را در سال 1392 به عنوان امام جماعت در مسجد موسی بن جعفر (ع) منصوب کند.

دوست محمدی در فروردین ماه سال 1321 دیده به جهان گشود و از کودکی ضمن خواندن دروس ابتدایى، ادبیات عرب و فارسی را نزد پدرش –حجت الاسلام و المسلمین محمد على دوست محمدى- فرا گرفت و در 12 سالگی از محضر آیت الله حسین علوى کسب فیض کرد.

وی در نوجوانی، معمم و سپس روانه حوزه علمیه قم شد و در آنجا از محضر استادانی همچون، آیات عظام سید محمود روحانى، ابوالحسن روحانى، رحمت ‏اللَّه فشارکى، مصطفى اعتمادى، رضا آدینه ‏وند، امینیان، مشکینى و سید محمدباقر سلطانى طباطبایى استفاده کرد.

دوست محمدی همچنین در کلاس درس شخصیت های علمی همچون آیات عظام سید حسین بروجردی، امام خمینی (ره)، سید محمدرضا گلپایگانی، میرزا هاشم آملى، ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و سید موسى شبیرى زنجانى، شرکت کرد.

وی یکی از نویسندگان و پژوهشگران بسیار فعال نشریه نام آشنای «مکتب اسلام» بود و فعالیت در همین رسانه زمینه ساز گسترش فعالیت علمی ایشان شد تا اینکه کتاب «راه نفوذ در دلها» را در حوزه اخلاق و روانشناسى به نگارش درآورد.

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر (ع) در ادامه، شروع به تالیف کتاب های دیگر کرد که برخی از آنها عبارتند از: ریشه‏ یابى انحرافات جوانان، آئین اعتدال، نه افراط و تفریط، - نامه عصائى به یک دختر (تحلیلى از دیدگاه اسلام نسبت به یک زن رماتیک)، رسالت انقلابیون، رسالت شیعه، مقدمه ‏اى بر تاریخ تحلیلى اسلام، شخصیت زن از دیدگاه قرآن و روانشناسى و تربیت و اخلاقى اسلامى.

دوست محمدی درباره فعالیت های علمی خود به خبرنگار شبستان گفت: من به دلیل علاقه وافر به فعالیت های علمی و تبلیغی و علی رغم پیشنهادهای مکرر، هیچ گاه قبول نکردم امام جماعت شوم. این روند ادامه داشت تا پس از خوابی که دیدم و درخواست های مکرر مرکز رسیدگی به امور مساجد، امامت جماعت مسجد موسی بن جعفر (ع) را قبول کردم.

وی درباره برنامه هایی که از زمان حضورش در مسجد موسی بن جعفر (ع) در این خانه خدا اجرا کرده است، بیان کرد: مرکز مشاوره در حوزه ازدواج، خانواده و مسائل فردی را در این مسجد تاسیس کردم که با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شده است و اکنون مراجعانی از سراسر کشور به ویژه از میان دانشگاهیان داریم.

فعالیت های قرآنی نیز به همت دوست محمدی در مسجد موسی بن جعفر (ع) رونق بیشتری یافته که تفسیر قرآن توسط وی و جلسه آموزش قرآن توسط علی اکبر حنیفی، استاد ممتاز قرآن کشورمان، از مهم ترین آنها است.

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر (ع) درباره وضعیت کنونی این مسجد تصریح کرد: الحمدالله این مسجد، چند سالی است به مهم ترین پایگاه نشر دین، اجرای برنامه های فرهنگی و تقویت روحیه انقلابی گری در منطقه تبدیل شده است و دیگر خبری از تحرکات برخی از فتنه گران در این مسجد نیست.

جالب است بدانید آیت الله دوست محمدی به دلیل قامت کوتاهشان در جوانی در میان مردم اقصی نقاط کشور به «شیخ کوچک» معروف بود. وی در این باره معتقد است: شاید همین قد کوتاه و نحوه سخنرانی ام و البته روحیه انقلابی موجب شد از شهرهای مختلف کشور برای سخنرانی در مناسبت های دینی دعوت شوم و با قطعیت می گویم شهری در کشور نیست که من در آنجا سخنرانی نکرده باشم.

سخن آخر اینکه، عملکرد آیت الله دوست محمدی در مدیریت مسجد موسی بن جعفر (ع) نمونه ای موفق از پیوند علم و دین در انجام کارهای فاخر و جذاب فرهنگی در کنار حفظ روحیه انقلابی است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی