خشکسالی و کمبود منابع آب گونه‌های جانوری گناباد را تهدید می‌کند


خشکسالی و کمبود منابع آب گونه‌های جانوری گناباد را تهدید می‌کند

گناباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: خشکسالی 18 سال گذشته و کمبود منابع آب ناشی از آن گونه‌های جانوری این شهرستان را در معرض انقراض قرار داده است.

محمد یوسف نژاد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پدیده خشکسالی موجب خشکیدن چشمه ها، منابع آب طبیعی و حذف چند گونه جانوری به خصوص یوزپلنگ، پلنگ و بسیاری از خزندگان و مارها از چرخه محیط زیست گناباد شده و قوچ، میش، کل، بز، روباه، گرگ و کفتار، آهو و کاراکال و انواع خزندگان و پرندگان نظیر هوبره و کبک را در معرض تهدید قرار داده است.

وی اظهار داشت: آب مورد نیاز ۳۶ آب انبار پنج الی ۱۰ هزار مترمکعبی برای استفاده از گونه های جانوری در عرصه های محیط زیست از جمله منطقه حفاظت شده هنگام گناباد توسط تانکر منتقل و ذخیره شده و به طور متوسط دستکم هر پنج روز آبرسانی به آنها انجام می‌شود.

وی گفت: تامین آب مورد نیاز با توجه به مسافت ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری از مرکز شهر موجب استهلاک وسایل نقلیه شده و کمبود وسایل حمل و نقل بر مشکلات افزوده است.

یوسف نژاد افزود: برای کاهش این معضل احداث پنج منبع آب یکصد هزار متر مکعبی در عرصه های محیط زیست گناباد ضروری است که پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی اظهار داشت: مشارکت مردم در هر بخش نتایج مطلوب به دنبال داشته لذا در حفاظت از عرصه های محیط زیست و گونه های جانوری نیز از اهمیت بسیار برخوردار است.

وی گفت: سه پرونده تخلف شکار گونه های جانوری طی نیمه اول امسال در گناباد تشکیل و سه متهم در این ارتباط دستگیر و به مرجع قضایی معرفی شدند.

یوسف نژاد افزود: اکثر واحدهای تولیدی گناباد معیارهای زیست محیطی را رعایت می کنند و در این مدت فقط ۲ مورد اخطار بابت رعایت نکردن آلایندگی محیط زیست به این واحدها داده شده است.

وی کمبود اعتبار را از دیگر تنگناهای اداره محیط زیست گناباد ذکر کرد و خواستار توجه بیشتر مسئولان ذیربط در این زمینه شد.
گستره مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع زیست محیطی گناباد ۴۰۷ هزار هکتار است. از مهمترین گونه های جانوری این شهرستان می توان به قوچ، میش، کل، بز، تیهو، گربه پالاس، روباه، گرگ و کفتار، انواع خزندگان و پرندگانی نظیر هوبره و کبک اشاره کرد.

۴۰ درصد از مجموع ۴۳۳ گونه جانوری خراسان رضوی در شهرستان گناباد وجود دارد.
این شهرستان در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری