از آمادگی برای استخدام معلمان حق التدریس تا اجرای رتبه بندی پس از تصویب دولت


به گزارش خبرنگار حوزه (https://yjc.ir/fa/list/7/158)...

از آمادگی برای استخدام معلمان حق التدریس تا اجرای رتبه بندی پس از تصویب دولتبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری «آمادگی برای استخدام معلمان حق التدریس»، «اجرای رتبه بندی پس از تصویب دولت» و «مدارس هیئت امنایی با رانت اداره می‌شوند» سپری شد.

آمادگی برای استخدام معلمان حق التدریس

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۳۲ هزار حق التدریس آزاد اکنون در آموزش و پرورش فعال هستند، گفت. تعداد کل معلم ۵۷۰ هزار نفر هستند و معلمان حق التدریس حدود ۱۰ درصد معلمان را شامل می‌شوند.

او درباره عدم استخدام رسمی معلمان حق التدریس تاکنون گفت: آیین نامه استخدامی تصویب و در دولت نهایی شده است اما منتظر هیئت تطبیق مصوبات دولت در مجلس هستیم تا کار جذب و استخدام را انجام دهیم که این کار ظرف حدود ۲ ماه محقق خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش درباره پرداخت حق التدریس گفت: آموزش و پرورش با کسری بودجه مزمن بر می‌گردد که مشکل آن به پنج دهه قبل می رسد، در سال ۹۸، ۱۲۰۰ میلیارد تومان آن از سال گذشته بود که البته بخش عمده آن را تامین اعتبار مردیم.

الهیار ترکمن با اشاره به پرداخت به روز حقوق معلمان گفت: تا اسفند ۹۷، پرداخت معوقات انجام شد، مطالبات فرودین و اردیبهشت هم با حقوق مهرماه واریز می شود تا پرونده مطالبات حق التدریس شاغلان ۹۷ بسته شود.

اجرای رتبه بندی پس از تصویب دولت

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره سازوکار آموزش و پرورش برای حل مشکلات معیتی فرهنگیان و اجرای رتبه بندی آن‌ها گفت: مکرر این موضوع را گفته ام که اجرای رتبه بندی معلمان قطعی است، اعتبار لازم برای آن پیش بینی شده است و آئین نامه آن در نوبت طرح در دولت است که به محض تصویب در دولت اجرایی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هر زمان که این طرح اجرا شود اعمال آن از ابتدای مهر خواهد بود یعنی معلمانی که از اول مهر با ما همکاری می‌کنند در طرح رتبه بندی شرکت خواهند کرد و متناسب با رتبه‌ای که هستند از امتیازاتی برخوردار می‌شوند.

مدارس هیئت امنایی با رانت اداره می‌شوند

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: در آموزش و پرورش مدارس را طبقه‌بندی کرده‌اند و فضاهای آموزشی مناسب شهر به افراد خاص داده شده است که تحت عنوان مدارس هیئت امنایی معروف هستند. در این مدارس، خانواده‌ها با پرداخت مبالغی فرزندانشان را ثبت‌نام می‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و مجلس به فعالیت مدارس شاهد هم اشاره کرد و افزود: اکنون در این مدارس دانش‌آموزانی که هیچ ارتباطی با خانواده شهدا ندارند، تحصیل می‌کنند البته خانواده شاهد جایگاه خودشان را دارند اما برخی افراد با روابطی در این مدارس ثبت‌نام کرده‌اند.

او ادامه داد: در اخذ مجوز مدارس غیردولتی هیچگونه رانتی وجود ندارد، رانت در مواردی وجود دارد که همانند مدارس هیئت امنایی با امکانات دولتی، فردی از بخش خصوصی مدیریت آن را بر عهده می‌گیرد که معمولا این افراد با قدرت سیاسی وارد عمل شده‌اند.

علت توزیع نامناسب کتب درسی در تهران چه بود؟

عبدالرضا فولادوند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران درباره مشکل توزیع کتاب‌‌های درسی در شهر تهران اظهار کرد: توزیع کتاب و اختلال در آن صرفا یک دلیل نمی‌‌تواند داشته باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: برای حل این موضوع کارگروهی تشکیل شده است تا علل ایجادکننده کمبود کتاب‌های درسی شناسایی شود.

فولادوند تصریح کرد: افرادی که به طور مکرر شهر تهران را عامل کمبود کتاب‌های درسی می‌دانند این موضوع را بررسی کنند البته روند کار خودشان را هم توضیح دهند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا در شهر تهران و روند توزیع آن کتاب مشکلی وجود نداشته است، بیان کرد: مشکلاتی که داشتیم برطرف کردیم اما زمانی که دانش‌آموز به تازگی ثبت‌نام کتاب‌های درسی را انجام داده یا تعیین رشته نکرده است، نمی‌توانیم جای دانش‌آموز نام‌نویسی کنیم.

خانواده‌ها اجباری در تجهیز هنرستان‌ها ندارند

علی‌رضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه درباره تجهیزات هنرستان‌ها اظهار کرد: دریافت وجه برای تجهیزات هنرستانی به دلیلی آنکه بار مالی سنگینی دارد، رویکرد مدارس نیست البته مشارکت خانواده‌ها در مدارس کمک کننده خواهد بود.
معاون آموزش متوسطه ادامه داد: هرگز توصیه نمی‌کنیم که برای کالا‌های سرمایه‌ای و تجهیزات هنرستانی مدارس به اولیا متوسل شوند البته اگر خانواده‌ها به طور خودجوش این کار را انجام دهند از آن استقبال می‌کنیم.
منصور اردستانی، مدیرکل حقوقی و املاک وزارت آموزش و پرورش درباره مصوبه جدید مجلس مبنی بر تنظیم برخی مقررات مالی، اداری و پشتیبانی آموزش و پرورش اظهار کرد: بر اساس این مصوبه که منتظر تایید شورای نگهبان است، ساماندهی املاک آموزش و پرورش را مورد توجه قرار می‌دهیم که البته نیازمند آیین نامه اجرایی است و این فرایند پس از تایید نهایی انجام می‌شود.

او ادامه داد: البته پیش از این مصوبه هم بخشنامه‌ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرده بودیم تا بر این اساس تمام فضا‌های آموزشی که در مناطق تجاری و شلوغ وجود دارد شناسایی کرده و چنانچه امکان تبدیل به احسن یا تغییر در آن وجود دارد این کار را انجام دهیم.
انتهای پیام/

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!