استفاده مفرط از تلفن همراه با افزایش خطر ابتلا به دیابت و چاقی همراه است


استفاده مفرط از تلفن همراه با افزایش خطر ابتلا به دیابت و چاقی همراه است

دانشمندان هشدار دادند، استفاده بیش‌ازاندازه از وسایل الکترونیکی ازجمله تلفن‌های هوشمند، تبلت و تلویزیون به‌طور مستقیم با مصرف نوشیدنی‌های شیرین و کافئین دار مرتبط است.

به گزارش ایسنا و به نقل از هلث‌دی، بر اساس نتایج تحقیق جدید، نوجوانانی که از صفحه‌نمایش تلویزیون، تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی بیش از همتایان خود استفاده می‌کنند، نه‌تنها فعالیت ورزش کمتری دارند، بلکه احتمال نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین دار و قندی نیز در آنان افزایش می‌یابد.

محققان اطلاعات بیش از 32 هزار و 400 دانش‌آموز آمریکایی را در سنین 13 تا 15 سالگی موردبررسی قراردادند.

محققان دریافتند، مصرف مواد قندی و کافئین دار در پسران نسبت به دختران بیشتر است. همچنین، این میزان در دانش‌آموزان کلاس هشتم بیش از دانش‌آموزان کلاس دهم است.

نتایج بررسی نشان می‌دهد، هرچند در بین سال‌های2013 و 2016 مصرف نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه‌های انرژی‌زا کاهش‌یافته ، اما استفاده از وسایل الکترونیکی به‌ویژه تلویزیون و تلفن همراه با مصرف بیشتر این مواد همراه بوده است.

نتایج نشان داد، هر ساعت اضافی استفاده روزانه از تلویزیون با افزایش 32 درصدی خطر مصرف مواد قندی و افزایش 28 درصدی مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار در این افراد همراه بود.

دکتر کاترین موریسون متخصص امراض کودکان از دانشگاه مک مستر در همیلتون کانادا، اظهار کرد: ما انتظار داشتیم که بین مصرف کافئین حاصل از نوشیدنی‌های انرژی‌زا یا نوشابه‌ها با استفاده از بازی‌های ویدیویی ارتباط داشته باشد، اما تلویزیون در این موضوع، آمار بیشتری را به خود اختصاص داده است و ارتباط اندکی بین بازی‌های ویدئویی و مصرف کافئین وجود دارد.

محققان همچنین اظهار کردند: استفاده از رایانه برای انجام تکالیف مدرسه با خطر کمتر مصرف نوشیدنی‌های شیرین همراه است.

کافئین زیاد در نوشیدنی‌های انرژی‌زا منجر به سردرد، افزایش فشارخون، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد قفسه سینه و خواب کمتر می‌شود و عدم کنترل مصرف کافئین و قند ممکن است منجر به افزایش مشکلات سلامتی مانند چاقی، دیابت، مشکلات دندانی و کمبود خواب شود.

مطالعات نشان داد که بیش از سه‌چهارم نوجوانان انگلیسی روزانه بیش از دو ساعت از صفحات نمایش استفاده می‌کنند و نوجوانان آمریکایی به‌طور متوسط 9 ساعت در روز با این وسایل کار می‌کنند.

این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشرشده است.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وزیر کشور با مردم روستای مرزی «سنگدیوار» کلات دیدار و گفت‌وگو کرد