رئیس‌کل دادگستری همدان: تا حد امکان زیر 18 ساله‌ها زندانی نشوند


رئیس‌کل دادگستری همدان: تا حد امکان زیر 18 ساله‌ها زندانی نشوند

همدان- ایرنا- رییس‌کل دادگستری همدان با اشاره به دستورالعمل ابلاغی در زمینه ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، گفت: با استفاده از ظرفیت های قانونی در خصوص قرارهای تامین کیفری و مجازات جایگزین حبس، تا حد امکان از ورود افراد زیر 18 سال، فاقد پیشنیه کیفری و زنان به زندان جلوگیری شود.

محمدرضا عدالتخواه روز شنبه در جلسه اعضای ستاد ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری زندانیان در دادگستری همدان بیان کرد: با توجه به ابلاغ دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها که با هدف حبس زدایی، اجرای عدالت و رعایت حقوق شهروندی تدوین شده، مسئولان قضایی نسبت به اجرای این دستورالعمل اهتمام ورزند.

وی از دادستان ها و معاونان آنان خواست نسبت به ضرورت قانونی، عواقب و آثار قرارهای بازداشت موقت صادره و به ویژه در خصوص جوانان، زنان، سالخوردگان، بیماران و افراد فاقد سابقه کیفری بررسی و اعلام نظر کنند.

رییس کل دادگستری همدان ایجاد واحد کشیک قضایی با هدف تسهیل ویژه امور قضایی بر حسب ضرورت و به تناسب آمار متهمان تحت قرار را از تمهیداتی دانست که می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات متهمان را در خصوص مسائل حقوقی و کیفری رفع کند.

عدالتخواه با بیان چگونگی اجرای مفاد دستور العمل ساماندهی کاهش جمعیت کیفری اظهار داشت: برای حبس زدایی می توان با استفاده از تاسیسات حقوقی مفید از قبیل تعویق صدور حکم، تخفیف مجازات و معافیت از آن، نظام نیمه آزادی و مجازات های جایگزین حبس را بکار گرفت.

وی ادامه داد: زمینه ها و بسترهای لازم را باید از طریق سامانه الکترونیکی برخط (آنلاین)، مراجعات مکرر به زندان ها و توجه جدی به مفاد ابلاغی به منظور اجرای بهینه دستورالعمل، برای حبس زدایی فراهم کرد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حال خوب نوروز با خدمات نوع دوستانه مدافعان سلامت اسدآباد