صدای مخترعان جوان را بشنوید 


صدای مخترعان جوان را بشنوید 

یک مخترع جوان خراسان جنوبی گفت: انتظار دارم مسئولین از مخترعین و ایده‌های آنان حمایت کنند تا مخترعان نیر بتوانند اقتصاد را رونق بخشند.

سعید محسنی نیک در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یک محصول برای اینکه بتواند در هر نقطه‌ای از جهان به صورت یک اختراع ثبت شود باید سه ویژگی نوآوری در محصول، ابتکاری بودن و داشتن راه‌حل تکنیکی برای حل مشکل فنی و داشتن کاربرد صنعتی و قابلیت تجاری‌سازی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هر محصولی یکی از این شرایط را نداشته باشد، نمی‌تواند به صورت یک اختراع در هیچ جای جهان ثبت شود، ادامه داد: مدت زیادی است در زمینه تغذیه زنبور عسل مطالعه داشته و بیشتر فرمول‌های خوراک زنبور عسل موجود در جهان را بررسی کردم و از محصولات شرکت‌های دیگر در داخل کشور نیز استفاده کردم.

محسنی نیک بیان کرد: هدف بیشتر این محصولات تامین نیازهای معمولی زنبور عسل به وسیله ترکیبات تراریخته و صنعتی است و تنوع محصول وجود نداشت.

وی افزود: این ترکیبات گاهی مواقع کیفیت عسل تولیدی را دستخوش تغییرات می‌کنند و از طرف دیگر باعث ایجاد مشکلات گوارشی در زنبور عسل می‌شوند.

این ایده‌پرداز اظهار کرد: این در حالی است که زنبورهای عسل در فصول مختلف سال به یک سری از مواد ریز مغذی نیاز اساسی دارند و باید برای تولید جیره غذایی مناسب در فصول مختلف تلاش و تحقیق صورت می‌گرفت، همچنین محصول نهایی نباید در محصولات کندو تغییرات ایجاد کند و باعث آلودگی عسل شود.

محسنی نیک بیان کرد: از آنجایی که کشور ما در حال رشد در صنعت زنبور عسل بوده و کیفیت بالای عسل ایران بر کشورهای همجوار به دلیل غنی بودن پوشش گیاهی پوشیده نیست و نیاز به برنامه‌ریزی و تجاری‌سازی محصول احساس می‌شد، اقدام به ثبت فرمولاسیون نهایی در مرکز مالکیت معنوی ایران کردم.

وی با بیان اینکه خوراک زنبور عسل تابستانه و پاییزه حاوی پروبیوتیک و عصاره جوانه گندم و جو را اختراع کردم، افزود: یکی از ویژگی‌های اختراع توانایی تولید و کاربرد صنعتی آن است.

این مخترع ادامه داد: ماده اولیه تمام محصولات در داخل کشور تامین می‌شود و نیاز به ارز خارجی ندارد و دانش فنی تولید محصولات به نحوی است که با کمترین تجهیزات با کیفیت‌ترین محصول در مقیاس محصولات دیگر تولید و ارائه می‌شود.

محسنی نیک با بیان اینکه ما می‌توانیم در صورت داشتن مواد اولیه و سرمایه در گردش در ماه ۶۰ تن محصول تولید کنیم، تصریح کرد: در انتخاب فرمولاسیون محصولات بر اساس نیاز زنبور حداقل چندین سال تجربه و مطالعه دخیل بوده و هزینه‌ای که بابت هر کیلو از محصول برای یک کلنی زنبور عسل داده می‌شود بیست هزار تومان است و این یک سرمایه‌گذاری بالقوه برای یک کندو است.

این مخترع بیان کرد: بازدهی و تاثیر این محصول در کلنی زنبور عسل در آینده بسیار زیاد است و اگر کلنی به بیماری انگلی، میکروبی و ویروسی دچار نباشد و دارای ملکه جوان باشد این سرمایه بالقوه می‌تواند تا ده برابر بازدهی داشته باشد و بالفعل شود.

محسنی نیک با تاکید بر موفقیت صادرات این محصول و ایجاد کارآفرینی وسیع، تصریح کرد: مهندسی فکر یعنی به هر آنچه خوب است فکر کرده و از استعداد خود استفاده بهره ببریم و اگر جوانان به این امر توجه کرده و در زمینه علایق خود گام بردارند به زودی به ثروت می‌رسند.

وی اظهار کرد: اگر قرار است در کشور تولید رونق پیدا کند باید فضای آرام برای تولید نیز فراهم باشد، باید هر کس از خود شروع کند و دیگران را دقیقا مشابه خود ببیند و برای موفقیت دیگران و پیشرفت دیگران نیز تلاش کند.

این مخترع بیان کرد: مسئولین باید از خود شروع کنند، در غیر این صورت صدای میلیون‌ها آدم به گوش کسی نخواهد رسید.

محسنی تصریح کرد: کشور چین بیش از ۵۰ درصد اختراعات دنیا را دارد و از بخش مالکیت معنوی آن درامد انبوهی کسب می‌کند و به اقتصاد برتر دنیا تبدیل شده است.

وی افزود: پیشنهاد من به مسئولین این است که به سایت مالکیت معنوی ایران مراجعه کنند و با یک جستجوی کوچک می‌توانند حجم انبوهی از اختراعات را مشاهده کنند؛ اختراعاتی که به دلیل کمبود و یا عدم سرمایه خاموش شده‌اند در حالی که می‌توانند چرخه تولید را سرعت بخشند.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مشکلی در تامین مرغ گرم در خراسان جنوبی وجود ندارد