خط انتقال آب سبزپوشان حاجی آباد ازبرداشت غیرمجاز جلوگیری می‌کند


خط انتقال آب سبزپوشان حاجی آباد ازبرداشت غیرمجاز جلوگیری می‌کند

بندرعباس- ایرنا- تبدیل کانال چشمه سبزپوشان حاجی آباد به خط انتقال آب، باعث بهبود منابع آبی کشاورزی و ایجاد و ثبات اشتغال، توسعه پایدار وجلوگیری از برداشت‌ غیرمجاز آب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان عصر چهارشنبه درنشست با اعضای شورا و دهیاران روستاهای گنج، هاشم‌آباد و طارم شمالی وجنوبی حاجی‌آباد گفت: به دلیل برداشت‌های غیرمجاز درطول مسیر کانال سبزپوشان، آب مورد نیاز روستاهای پایین دست (روستاهای طارم، گنج و هاشم آباد که حق آب بران اصلی این کانال هستند)، تامین نشده و باعث بروز مشکلات زیادی شده است.

هوشنگ ملایی افزود: کانال سبزپوشان حاجی آباد به طول ۱۴ کیلومتر به منظور آبرسانی به روستای طارم، گنج وهاشم آباد و زمین‌های کشاورزی پایین دست این شهرستان به میزان ۵۰۰ هکتار احداث شده است.

وی بیان داشت: کانال سبزپوشان حاجی آباد باهزینه ۲۰۰ میلیارد ریال با مشارکت وهمکاری روستاهای یادشده انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهارداشت: با اجرای این طرح، کشاورزان با اطمینان خاطر و به‌دور از نگرانی از جمله هدر رفت و یا تبخیر آب، زمین‌های کشاورزی خود را آبیاری می‌کنند.

زمین‌های کشاورزی پایین دست حاجی آباد شامل روستاهای طارم، گنج، هاشم آباد است؛ در روستاهای پایین دست این شهرستان حدود ۶۰۰ نفر حق آب بر و نزدیک به ۷۰۰ هکتار زمین کشاورزی وجود دارد.

در محل چشمه سبزپوشان ۲۵۰ لیتر برثانیه آب وجود دارد و جلوگیری از هدر رفت آب، کمک به توسعه پایدار کشاورزی، اصلاح الگوی کشت و اجرای آبیاری تحت فشار از مزیت‌های اجرای این طرح است.

چشمه ی سبزپوشان در شهرستان حاجی آباد و در مجاورت کوه کوچک وصخره ای واقع شده که ۱۵ مترمربع عرض دارد ومیزان آب دهی آن درهر ثانیه ٣٦٠ لیتر برآورد شده است.

کانال سبزپوشان حاجی آباد به صورت لوله گذاری به طول ۱۶ کیلومتر از تیرماه سال ۹۷ توسط شرکت آب منطقه ای هرمزگان آغاز شده است.

شهرستان حاجی آباد در ۱۷۰ کیلومتری شمال بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان