فوریت‌های پزشکی زواره اردستان به بخش بیمارستانی تبدیل می‌شود


فوریت‌های پزشکی زواره اردستان به بخش بیمارستانی تبدیل می‌شود

کاشان- ایرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان از ارتقای مرکز فوریت‌های پزشکی زواره از توابع اردستان به یک بخش بیمارستانی خبر داد.

بهروز کلیدری روز پنجشنبه در نشستی با فرماندار و نماینده شهرستان اردستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بیمارستان شهید بهشتی اردستان و مرکز فوریت‌های پزشکی زواره به عنوان یک مجموعه بیمارستانی تعریف شده و خدمات مکمل یکدیگر را ارائه خواهند کرد.

وی افزود: بر اساس این طرح مرکز فوریت‌های پزشکی زواره به عنوان بخشی از بیمارستان شهید بهشتی اردستان به ۳۰ تا ۳۵ تخت بیمارستانی تجیهز خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه به مشکلات زیرساختی بیمارستان شهید بهشتی اردستان اشاره کرد و گفت: این بیمارستان نیاز به یک طرح توسعه منطقی دارد که در صورت تهیه می‌توان در شرایط کنونی اقتصادی دولت هم اعتبار لازم را از وزارتخانه دریافت کرد و تا سه سال آینده ظرفیت آن را به ۱۰۰ تخت افزایش داد.

وی تاکید کرد: به طور قطع این نگاه وجود دارد که به شهرستان‌هایی مانند اردستان نیروی متخصص مورد نیاز داده شود و نیروهای فوق تخصص در شهرهای همجوار اصفهان هم حضور یابند تا از اعزام بیماران به مرکز استان کاسته شود.

کلیدری، دوره حضور این پزشکان در شهرستان‌ها را بین هشت تا ۱۲ سال عنوان کرد و ارائه خدمات در محل به بیماران را از جمله مزیت‌های آن برشمرد.

وی در ادامه تشریح کرد: شهرهای غربی استان اصفهان بر اساس ارزیابی‌ها از نظر ارائه خدمات پزشکی وضعیت بهتری دارند اما عدالت در توزیع خدمات بین نقاط شرقی رعایت نشده که تلاش داریم با تقسیم کل استان به چهار قسمت از نظر نیروی انسانی و امکانات پزشکی، این کاستی برطرف شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر توزیع عادلانه‌تر امکانات و نیرو یادآور شد: سال گذشته اتفاق خوبی رخ داد و به شهرهای نایین، سمیرم و داران نیروهای خوبی تزریق شد.

وی تصریح کرد: رشد منفی و کمبود جمعیت نباید از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم جلوگیری کند تا از مهاجرت به شهرهای بزرگ پیشگیری شود؛ حتی اگر ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی از ۶۰ درصد پایین‌تر بیاید، باید به آنها یارانه پرداخت کنیم و نظام به دنبال حذف این یارانه نیست.

کلیدری همچنین اظهار داشت: نظام ارجاع الکترونیک تا یکی دو سال آینده مشکل توزیع خدمات و منابع را در همه بیمارستان‌ها برطرف کرده و خدمات موثرتر و بهتری به بیماران ارائه خواهد شد.

وی عنوان کرد: سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد ریال از منابع دولتی، به هزینه درمان بیماران خاص در استان اصفهان اختصاص می‌یابد و سایر بیماران نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال از محل این خدمات بهره‌مند می‌شوند که با اجرایی شدن نظام ارجاع الکترونیک، توزیع منابع نیز عادلانه‌تر خواهد شد.

کاهش جمعیت، چالش اردستان در جذب بودجه

فرماندار اردستان نیز در این نشست گفت: موضوع جمعیت به عنوان یک عامل تعیین کننده در تخصیص اعتبارها، مردم این شهرستان را پشت چراغ قرمز جذب بودجه متوقف کرده که در این راستا جلوگیری از مهاجرت و بازگرداندن جمعیت مهاجر، به تقویت ارائه خدمات پزشکی نیاز دارد.

حمیدرضا تاملی افزود: کمبود اعتبارها و خط‌کشی‌ها با تاسف محدودیت‌ها را افزایش داده، در شرایطی که ۱۸.۲ درصد از جمعیت سالمند اردستان که بیش از هفت هزار نفر را شامل می‌شود، به خدمات ویژه پزشکی نیاز دارد.

وی بیان کرد: مهاجرت در چنین شرایطی می‌تواند مشکل زیادی به وجود آورد که با ارائه خدمات مناسب‌تر بهداشتی و درمانی باید از آن پیشگیری شود.

فرماندار اردستان با اشاره به معرفی شبکه بهداشت و درمان این شهرستان به عنوان دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی امسال تصریح کرد: برای ارجاع و پذیرش بیماران تصادفی به مرکز استان نیز با مشکل جدی روبه‌رو هستیم که باید در این زمینه تمهیدی در نظر گرفت.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه تاکید کرد: کمبود جمعیت در بحث جذب اعتبارها مشکل‌ساز شده و از این رو به پشتیبانی و ترغیب پزشکان متخصص برای حضور در این شهرستان نیاز داریم.

حجت‌الاسلام سید صادق طباطبائی‌نژاد اضافه کرد: بیمارستان محلی زواره نیاز به کمک و مدیریت مستقل داشته و باید از دوگانگی جلوگیری شود.

شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان با برخورداری از یک باب بیمارستان و ۲۴ خانه بهداشت، ۳۲ پزشک عمومی و ۱۶ پزشک متخصص در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال‌شرقی اصفهان واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !