نقش گل در اقتصاد و فرهنگ


نقش گل در اقتصاد و فرهنگ

در بسیاری از کشورها مانند ژاپن هر گل معنای مختلفی دارد و در موارد مختلف مردم آن کشور از گل استفاده های فراوان می کنند، آن ها به پرورش گل علاقه ی زیادی دارند و در گل آرایی از استادان توانمند و برجسته ای برخوردارند. ژاپنی ها هر سال جشن گل برگزار می کنند و […]

در بسیاری از کشورها مانند ژاپن هر گل معنای مختلفی دارد و در موارد مختلف مردم آن کشور از گل استفاده های فراوان می کنند، آن ها به پرورش گل علاقه ی زیادی دارند و در گل آرایی از استادان توانمند و برجسته ای برخوردارند. ژاپنی ها هر سال جشن گل برگزار می کنند و اغلب عشاق آن کشور با توجه به این که هر گل معنا و مفهوم خاصی دارد احساس خود را با آن بیان می کنند و بانوان آن سرزمین هم برای نشان دادن درخواست و نظرات خود از گل هایی که به همان معنا هستند بهره می برند.

البته یونانی ها اولین ملتی بودند که برای گل های مختلف معانی مشخصی تعریف کردند و در زندگی خصوصی و اجتماعی از آن استفاده نمودند. بعد از آن رومی ها از این روش استقبال کردند و سایر مردم جهان کم و بیش آن را پذیرفتند. در کشور ما هم گل ها کاربدهای مختلفی دارند و هر گل به عنوان نوعی نماد و نشان مشخص مورد استفاده قرار می گیرد.

گل داوودی و شکوفه گیلاس از محبوب‌ترین گل‌های اهدایی در بین ژاپنی‌ها است در این کشور گل داودی نشانه ی طول عمر است و در مراسم بازنشستگی افراد یک دسته گل داودی به آن ها هدیه می دهند و به این ترتیب برای او زندگی طولانی آرزو می کنند. اهدای شکوفه ی گیلاس یادآور آن است که زندگی زودگذر است و نباید آن را سخت گرفت و موجب آزار و اذیت دیگران شد.

نقش گل در اقتصاد و فرهنگ

گل در فرهنگ ایران:

ایرانی ها معمولا” از گل برای ابراز علاقه به جنس مخالف، جشن و میهمانی ها، تبریک به عروس و داماد، عیادت مریض، کسی که خانه ی جدید خریده است یا فرزندی به دنیا آورده استفاده می کنند.گل لاله در کشور ما طرفداران زیادی دارد و در رنگ های مختلف پرورش می یابد، جشنواره ی گل لاله پایان بهار هر سال باحضور اغلب طرفداران داخلی و خارجی برگزار می شود و عرضه ی آن در سطح کشور گسترش می یابد که با استقبال بی نظیر ایرانیان مواجه می شود.

کشور های آسیایی:

باید پذیرفت که همچنان در بسیاری از کشورها زیرساخت‌های فرهنگی مختلفی وجود دارند که می‌توانند این سنت را تحت‌تاثیر خود قرار دهند. در کشور چین معمولا دانش‌آموزان برای تشکر از زحمات معلمان خود در پایان سال با اهدای دسته‌گل زیبایی از او قدردانی می‌کنند. اگر چه در بسیاری از کشورها اهدای یک گلدان از یک گیاه سبز زینتی می‌تواند جایگزین اهدای گل شود، اما در کشورهای آسیایی این کار نشان‌دهنده عدم‌وجود صمیمیت بین فرد هدیه‌دهنده و هدیه‌گیرنده است. در کشورهای آسیایی اهدای سبد گل در روز تولد افراد خیلی مرسوم نیست بلکه اغلب برای تبریک روز تولد یک شاخه گل یا یک دسته گل زیبا به آنها هدیه داده می‌شود.

گل مراسم تدفین:

جالب است بدانید علی‌رغم این که در کشور ما گلایل از جمله گل‌هایی است که در مراسم تدفین فردی که از دنیا رفته است یا در مراسم یادبود او اهدا می‌شود در اغلب کشورهای آسیایی رز سفید، یاس و میخک که از نظر ظاهری دایره‌ای شکل هستند و گلبرگ‌های متراکمی دارند به عنوان نمادی از تولد، زندگی و مرگ هستند در این قبیل مراسم کاربرد دارند.

اروپا:

هلندی‌ها بر این باورند همان‌طور که مواد غذایی که می‌خوریم غذای مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند گل‌ها نیز تامین‌کننده غذای روح هستند. در کشورهای اروپایی از گذشته‌های دور رسم بر این بوده است که تعداد شاخه‌های یک دسته گل که به عنوان هدیه به فردی اهدا می‌شود حتما فرد باشد و از آنجایی که اروپایی‌ها نیز مانند ایرانی‌ها عدد ۱۳ را به عنوان عددی بد یمن و بدشگون می‌دانند هیچ‌گاه دسته‌گلی با ۱۳ شاخه گل به کسی اهدا نمی‌کنند.

گل یاس سفید:

تنها گلی است که از آن تنها در مراسم یادبود فردی که از دنیا رفته است اهدا می‌شود و از آنجایی که در اروپا این گل به عنوان سمبل همدردی در مرگ افراد شناخته شده است در هیچ مناسبت دیگری به عنوان هدیه کاربرد ندارد.

آفریقا:

علی‌رغم این که در آفریقای جنوبی هدیه دادن گل تنها در مراسم کریسمس مرسوم است در کشور مصر این سنت تنها محدود به مراسم یادبود فردی که بتازگی از دنیا رفته است و همچنین مراسم جشن ازدواج افراد است و جالب این که به جز این مناسبت‌ها هدیه دادن گل در این کشور مرسوم نیست.

گل در استان شما چه جایگاهی دارد؟

منبع: وبسایت گل وارتانو



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نبض شاخص - 1403/02/30